Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bensin/elmotor till Twist 60?

  1. #1

    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Question Bensin/elmotor till Twist 60?

    Hej!
    Har en Hangar 9 Twist 3D 60 (http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN4210) liggandes i två delar. Har tänkt försöka fixa ihop den, vilket inte borde vara allt för svårt.
    Skulle behöva få tips på en passande motor till den. På hemsidan står det 60-75 2-stroke; .91-1.00 4-stroke, MEN nu är det så att jag inte är särskilt mycket för metanolare. Har en UCD 46 med en ASP 61 4t och det är så jäkla mycket kladd hela tiden, och så går den dåligt och ventilspelet måst justeras ofta och så är ju metanolare rätt dyra i drift. Därför är jag mer sugen på att konvertera den till el eller sätta i en liten bensinare. Elkonvertering skulle ju va kul, men största problemet tror jag skulle vara att det skulle bli så jobbigt att byta ack, man måst ju ta bort hela vingen om man int kommer på nån klyftig lösning. BENSINARE skulle jag vara mer sugen på. Vad jag har hört så är dom mycket driftsäkrare och enklare att starta och kladdar mindre. Dessutom kan man ju tanka på närmsta mack, så driftkostnaden blir ju nästan obefintlig.

    Men finns det överhuvudtaget en passande bensinare till Twisten? Och måste man byta ut alla servokablar till "twistade" och vad bör man mera tänka på när man skaffar sig sin första bensinare?

    h. Sami

  2. #2

    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Skulle denna kunna vara nåt?
    http://aircpro.com/airc/homepage.nsf...nt&CartID=4956-

    Är ute efter en så billig som möjligt.

  3. #3

    Standard

    Twisten har så kort kropp och den ska flygas sakta 3D så tänk på att få den så lätt som möjligt.
    En bensinare i nosen på det flyget passar nog inte riktigt bra tycker jag.

    Twisted kablar behövs bara på större flyg där man kan få störningar med långa kablar.
    På Twisten spelar det nog ingen roll för vingarna och kroppen är så korta.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    I den storleken skulle jag aldrig sätta i en bensinare, de är alldeles för tunga i förhållande till effekten. Ang att metanolare strular o så... Testa att köpa exempelvis en O.S eller en Saito så får du se skillnaden mot den ASP du beskriver! Nu får jag väl f-n för jag skrev så om ASP, men det går inte att komma ifrån att man får vad man betalar för!
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  5. #5

    Standard

    Twisten ska flygas på vridet och jag har flugit med 2-takt och 4-takt med det flyget.
    Gillade klart 4-takt och att parkera flyget i luften, en 2-takt kändes inte helt rätt i det där flyget.

    Senast redigerat av Mr X den 2009-12-26 klockan 12:12.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  6. #6

    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Tack för alla svaren!
    Det får väl bli en stor elsnurra då

Liknande ämnen

  1. Elmotor till en Kelly F1
    Av Phonta i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 19:09
  2. Spinner till elmotor
    Av Elia i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 13:21
  3. Motor till Twist 3d 60
    Av poodi i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 09:05
  4. Elmotor till flygande-vinge
    Av adent i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 22:45
  5. Elmotor till en Flair SE5a?
    Av hazzea i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •