Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nybörjar fråga

  1. #1

    Standard Nybörjar fråga

    Tjena RC FLYGFÖRBUND,
    Jag heter Sebastian. Börjat interessera mig för RC FLYG så jag köpte mig ett Cessna 182 RTF 3kanals.

    Ska bli kul att testa känner mig. Men till min fråga, eftersom jag bara har 3 kanals, hur ska jag då gå till väga om planet börjar luta?

    Kan ju bara svänga/vända när planet ligger rakt eftersom jag har bara 2 möjligheter till att styra det.

    Hoppas ni förstår min fråga och orkar med en nybörjare.

    Tack.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hej! och välkommen
    Har du en simulator att öva på så är den kanon o lära sig spakrörelser med =)
    du styr planet med högerspaken , både upp och ner ,samt höger och vänster. Gäller bara att komma på hur! när man väl ligger i luften.
    Planet bryr sig lixom inte om , du kör 3 eller 4kanals det flyger ändå.
    Om det är första gången, så rekommenderar jag starkt att dra ner någon simulator från webben, t.ex FMS eller varför inte rent av köpa från Hobbex en E-sky simulator, plug and play

    Med sim ,så kommer allt bli lite lättare . .Lycka till!!

  3. #3
    Supersonics avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    75
    Jobb
    Modellflygarmedelåldersföryngrare
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard

    Hej Sebban, och välkommen till hobbyn!

    Jag förstår att det känns förvirrande, det är helt logiskt.
    Men flygplanet kommer att kunna flyga rakt ändå. Så länge som kärran är byggd rakt och fint kommer aerodynamiken se till att flygplanet rätar upp sig. Dock så är det bara i regel högvingade "trainers" som kan flyga bra med 3 kanaler. Anledningen till att din cessna bara har 3 kanaler är att du som pilot ska få en sak mindre att göra, eftersom du nog kommer att ha fullt upp med övriga roder!

    Det går också, med lite träning, att börja med avancerad flygning utan skevroder. Hoppas att du förstår mina tankegångar. Om inte nu så lär du definitivt göra det vid premiärturen, lycka till!

  4. #4

    Standard

    snabba svar, och bra också, tack ska ni ha!
    jag fick faktiskt ordning på simulatorn (Fms) trots att det stog att det inte gick till vista, lyckades googla runt lite å hittade ett annat program som man behövde till.

    det var där frågan kom till jag försöker svänga runt men planet börjat luta och gör ett dyk som ja inte klarar av.

    Ska sätta mig in i det mer imorgonbitti tänkte jag.
    Och se om jag vågar dra ut å testa på riktigt till helgen om vädret tillåter.

    Tack igen för svaren! Jag återkommer med resultatrapport

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    När du svänger (med sidrodret då det är fråga om ett plan med 3 kanaler) börjar planet banka (luta). Då kommer sidrodret att verka som höjdroder och planet dyker. Du ska svänga planet med en kombination av sid- och höjdroder. Dvs en aning sidroder + en aning höjdroder medan du hela tiden kontrollerar att planet håller samma höjd genom svängen.

    Även plan som har skevroder behöver höjdroder för att ta sig genom en sväng, först "lutar" man planet med skevroder och så använder man höjdrodret för att ta sig genom svängen.

    Öva ordentligt i simulator innan du flyger ditt plan! Det vanligaste felet mina 14-åriga nybörjarelever gör är att de behandlar RC-kontrollen som en spelkontroll - fullt utslag. Kom ihåg att RC-kontrollen är proportionell, för att planet ska flyga lugnt och fint behövs ytterst små rörelser på spaken. Dessa små rörelser behöver övas i simulator för att reflexerna ska övas in och premiärturen lyckas. Lycka till med övandet och flygandet. När du svängt planet och kommer mot dig själv blir vänster-höger tvärtom. Övar du tillräckligt i simulatorn kommer även detta att fungera automatiskt då du flyger ditt plan på riktigt.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tänk också på att en sväg med ett bankande plan måste avslutas med att sluta bankningen, I ditt fall genom att stryra emot svängen åt andra hållet. Det ska vara som jag säger till min 9-åriga son "Rakt på vingarna" vilket betyder att vingarna ska ligga horisontellt utom då man svänger. Eftersom planet beter sig tvärt om när det är på våg mot dig än du tror, så är det bra/billigt att öva detta i simulatorn till det sitter. Du måste styra emot svängen lite tidigare med trekanaligt än med fyrkanaligt, men det är ingen stor skillnad. Lycka till & välkommen till hobbyn.

    Om (eller när) du krashar, så tänk på att laga lätt. Jag vet inte vilken slags plast ditt plan är gjort av, lim kan vara UHU-POR, vitlim, PU, epoxi, CA, plastsäker CA eller smältlim, genomskinlig packtejp i små mängder brukar också hjälpa. Vissa plaster förstörs av CA, så ta reda på om det fungerar. I detta fall använder man "foamsafe CA". Smältlim och epoxi avdunstar inte så det blir tungt.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Det gick åt helvete
    Gick bra först, kändes kul som fan när jag susade iväg...sen råka jag dra rätt in i en stolpe..hela planet är ba å kassta...

  8. #8
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hur mycket är sönder?
    Ibland går det att laga plan som ser omöjliga ut att få bra.
    Frigolit är dessutom ett lätt lagat material.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  9. #9

    Standard

    stora vingen är av, knäckt på miten, ena skruvfästet för vingen likaså.
    motorfästet är knäckt och intryckt, propeller staget ut från motorn ser aningen krökt ut också.

    känner mig så jäkla dum, blev för ivrig och underskattade storleken på planen som behövs, samt trodde jag skulle klara mig precis...

    funderar på att köpa ett nytt plan, kanske ett likadant så jag har lite reserv delar iaf...men tappade enna lusten lite nu känner jag.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är mäktigt vad man kan göra med lite depron, uhupor och kolfiber. Har du några bilder på förödelsen?
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Nybörjar Depron?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 20:31
  2. Nybörjar fråga, hur man loopar/rollar med helin !
    Av mr_lundkvist i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 16:00
  3. Nybörjar info sökes
    Av Tribon i forum Segel och Hang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 22:59
  4. Nybörjar tips
    Av CeyBee i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •