Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tips för vinterflyg

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Tips för vinterflyg

    Hej..
    Tänkte att erfarna vinterflygare som flyger metanol kan dela med sig av sina tips för att lyckas starta och flyga sina metanolare i vinterkylan.

    Bör man förändra bränslet? , nåla ut ? , värma motor?, varmt bränsle ? skillnade på två eller fyrtakt vilket funkar bäst i kylan ?... vad mer kan ni komma på.

    Gjorde ett försök själv ifjol men det misslyckades motorn gick halvdant så jag vågade aldrig dra upp kärran för den stannade titt som tätt.

    Så tips för lyckad vinterflygning med metanolare mottages. Verkar ju var en hel del folk som trotsar kylan och flyger

    /Martin

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ned till ca. -15 grader behöver du inte göra mycket mer än att se till att du har varma kläder, en välladdad glödack och att du skruvar ut bränslenålen något så att motorn får en fetare blandning. På ABC-motorer brukar jag linda lite aluminiumfolie kring cylindern för att int motorn ska gå för kallt. Är det kallare än så brukar jag avstå från att flyga av komfortskäl.

  3. #3
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Mitt bekymmer är att motagar acken inte vill räcka mer än 2*20min flygning,ska prova 1800ma sub C.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Fyrtaktare funkar bättre i kylan än vad 2-taktare gör. Var ute o vinterflög med en klubbkompis för nån vecka sen, o hans O.S Alpha 56a gick som en klocka även i -10 utan att han ändrade något speciellt. Fick justera nålen lite bara.
    Våga vägra Powerbox!

  5. #5
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Mitt bästa tips till dig Martin är att STANNA HEMMA O LÄS EN BOK

    Get high with hovering
    not drugs

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Fyrtaktare funkar bättre i kylan än vad 2-taktare gör.
    Jag har inte haft några problem med mina 2-taktare, det har funkat bra i -20 grader. Jag har till och med upplevt att motorerna levererar mera kraft i extrem kyla.

    Mina tips: För att bespara fingrarna lämnar man de stora kärrorna som kräver fältmontage hemma. Är det extrem kyla tar jag min Twist 3D 40 eller TWM Ultimate 40S, dessa plan ryms färdigt monterade i bilen, ibland tankar jag också planet hemma. Sedan är det bara att lyfta ut planet ur bilen, på med glöden och starta.
    "Handglöd" med NiMh batteri kan försvåra startandet. En 12V blyack med powerpanel gör det mycket lättare att starta (glödstiftet bli tillräckligt hett).

    Voltvarnare till mottagarbatteri är ett måste, även jag tycker att det största problemet med vinterflyg är att mottagarbatteriet blir kallt och det blir inte speciellt många flygningar innan spänningen är för låg. I år ska jag nog pröva med skidor på min Frenzy, i det planet har jag en mottagarack med sub C-celler (3000mAh), det borde räcka till några flygningar.

    Att rengöra en metanolkärra i mycket kallt väder är knepigt, jag brukar lyfta in den "kladdiga" modellen i bilen och putsa flygplanet när jag har kommit hem.

  7. #7

    Standard

    Mycket bra och nyttiga tips ovan och jag lägger till några fler för lyckad vinterflyg

    En bra och nyladdad glödack eller ännu bättre glowdriver med nyladdad blyack är viktigt.
    Motorn behöver suras lite extra för att tända och startgas hjälper mycket när det är kallt ute. Så startgas i fältlådan är viktigt speciellt när man handstartar. Är man ute en halvdag i -10/15 grader skall man helst förvara bränslet i en uppvärmd klubbstuga dvs om man har det.
    Om motorn ändå inte vill starta kan man alltid offra lite kokande te/kaffe vatten i en mugg som man antingen stoppar cylindern i eller häller över cylindern. Som andra nämnt är mottagarbatteriet ett stort bekymmer i kyla och man får kanske bara knappt hälften så många flygningar jämfört med sommarsäsongen.
    Som nämnts ovan skiljer det lite mellan 2 och 4takt men för att inte generalisera kan man säga att vissa motorer håller värmen bättre än andra och dessa går givetvis bättre på tomgång när det är kallt. Ett bra stift som inte släcks så lätt är OS-F stift som man kan använda i 99% av alla motorer 2 o 4takt. Nitro, bensin och aceton i bränslet hjälper också till för driftsäkrare gång men nitrot ensamt brukar oxå räcka.

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Jag har inte haft några problem med mina 2-taktare, det har funkat bra i -20 grader. Jag har till och med upplevt att motorerna levererar mera kraft i extrem kyla.
    Din nottering är troligen höggst relevant. Kallare temperatur = högre dencitet i luften = mer syre i förhållande till en visst volym.

    Mer syre = mer brännsle kan förbrännas = mer kraft
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Talking Bensin

    Hej,

    Då jag körde med Metanolmotorer så blandade jag 5% bensin i bränslet, då startade de lätt oavsett temperatur med den vanliga fältutrustningen.

    Tänkte på att det sotade något från ljuddämparen, men vad gjorde det när man fick flyga.

    //Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Standard

    Hej,
    Var ute nyårsafton och flög 4 starter med min Saito fa82.
    Startade utan problem, nålade ut 2 klick och den gick som en klocka.
    Ett tips till alla vinterflygare är att sätta i en ombordglöd, detta hjälper en hel del.

    / Anders

  11. #11

    Standard

    Kylan påverkar nog piloten mera än modellen. Den tiden är nog förbi när man stod och flög i 20 minusgrader, inga större problem med motor eller plan men har man startproblem kan man ju ha en thermos med varmvatten att hälla på cylindern före start eller hålla cylindern bakom avgasröret på bilen.
    Fly safe and sober!
    E-Flite Timber, Ultimate 2, Sport Cub, Durafly Thundra

  12. #12
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    För övrigt är det perfekt att ha samma sommarmodell (sjöflyg) som vintermodell. Pontoner fungerar utmärkt som skidor på snön
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. Bilder vinterflyg
    Av Björn.O i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 23:26
  2. Vinterflyg
    Av Lundqvist i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 18:05
  3. vinterflyg??
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 22:22
  4. En varning för vinterflyg
    Av Krille i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 09:29
  5. Vinterflyg med X-star
    Av Casimir_rc i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 09:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •