Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ska flyga FPV, och kan ingenting

  1. #1

    Standard Ska flyga FPV, och kan ingenting

    Hejhopp!

    Jag har sparat pengar, och ska nu köpa ett fullständigt FPV-kit och ett lämpligt flygplan. Eftersom jag aldrig testat FPV, och inte heller är jätteinsatt i RC-världen, så behöver jag all hjälp jag kan få.

    Det jag vill göra när det gäller videodelen är:
    * Se med videoglasögon/gogles.

    * Kunna styra kameran genom att vända på huvudet

    * Ha den snabbaste servon som finns för kamerans tilt/pan, så att det inte släpar efter mina huvudrörelser.

    * En OSD som kan visa höjd och hastighet (och eventuella komponenter i planet som behövs för att mäta höjd och hastighet)

    * Ha lång räckvidd för videosändningen.

    Det jag vill göra när det gäller själva planet är:
    * Att ha ett bra nybörjarplan som är hyfsat stabilt.
    * Ska (såklart) klara av att bära utrustningen.
    * Ska ha god räckvidd.


    Det jag EVENTUELLT vill göra:
    * 3D-video. Har sett en 3D-kamera för FPV, men vet inte vad som krävs på mottagarsidan. Krävs det speciella gogles?



    Som jag förstått det beror räckvidden för headtracking på sändaren i planet. Alltså, man kopplar in den i huvudsändaren som sköter roder och gas etc. Eller? När det gäller videfeeden så är det en separat sändare, men hur långt räcker de egentligen?

    Sist men inte minst undrar jag vilken onlinebutik ni rekomenderar. Har sett en hel del butiker, men alla är oerhört fula. Ser väldigt oseriöst ut. Men det kanske är sådana man måste beställa av?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej och välkommen till RC-flyg.se!
    En första fråga till dig: Har du flugit radiostyrda flygplan (utan FPV) tidigare?
    Om inte, så föreslår jag att du börjar med det. Att ge sig på FPV utan tidigare flygerfarenhet är inte att rekommendera.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Finns det FPV-utrustning som gör att kameran följer med huvudrörelser?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DaEk Visa inlägg
    Hej!

    Finns det FPV-utrustning som gör att kameran följer med huvudrörelser?

    Headtrack kallas det

  5. #5

    Standard

    Mitt tips.. Börja med en easystar och uppgradera direkt med borstlös motor och större roder samt förstärk vingarna med kolfiber. Köp en bra radio från början, jag valde en dx6i men det finns andra bra. (vet inte om det finns headtracker till den ännu heller). Bli duktig på att flyga planet.

    Sen när du kan det så kan du köpa fpv grejer. Vänta med headtrackern och styr kameran med en spak.. Det gjorde jag och jag känner mig inte alls sugen på en headtracker nu heller..

    Köp planet i sverige. Motorer, esc, batteri, servo och andra tillbehör är billigare från hobbyking..

    Jag började med litet billigt lipo larm och mic, osd kom senare..

    Dvs börja så billigt som möjligt..det blir nog "roligare" att krasha då.
    Det verkar komma billigare glasögon och sånt hela tiden nu, så håll koll på olika forum och läs mycket innan du bestämmer dig..

    VIKTIGT !!! Håll koll på sladden mellan kameran och planet, det brukar bli slitet vid kontakten när man använder pan och tilt..

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Headtrack kallas det
    Det var som fan... Trodde inte sån teknik fanns tillgänglig för oss modellflygare än. Minns att jag såg det på en fullskalahelikopter för några år sedan i någon form av dokumentär, där man styrde kanonen (eller vad det nu var) med huvudet.

    Men i alla fall, kul.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:49
  2. Kort film om ingenting (körning Moki)
    Av Kenny i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-12, 14:41
  3. Ingenting behöver vara omöjligt
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 20:19
  4. Flyga nu
    Av Dalmasen i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •