Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Strykjärn och vitlim

  1. #1
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Strykjärn och vitlim

    För ca. 20 år sedan beskrev jag en ny teknik i MFN med att att planka vingar baserad på vingkärnor av frigolit.

    Nu har jag hoppat på ett bygge av Pär Lundkvist modell, Boxer 2 som presenteras i Allt om Hobby.

    Då jag alltid har tyckt att det är svårt och besvärligt att få en snygg och rätt nosradie på vingarna vid rent balsabygge har jag försökt tänka till lite och konstruerade om vingspryglarna lite.

    Istället för att limma en tjock framkant mot spryglarna och sedan slipa/snickra till framkanten för att sedan planka på torrissionsnäsan ändrade jag på sprygeln lite.

    Jag fräste ut spryglarna med fullständig nosradie förutom längst fram där jag fräste ett spår som 5x10mm.

    Limmade in en 5x10mm list i spåret, då var det bara 5mm som jag behövde forma till rätt radie.

    Limmade ihop plankningsmaterialet, till i det här fallet 1x160mm x vingens spännvidd.

    Tillverkade en tandad spackel av ett gammalt kreditkort och spacklade vitlim så att det täckte hela vingytan. Strök också lim på alla spryglar + framkant och vingspets, vingbalken också förståss.

    Låter limmet torka öppet hela natten så att allt vatten får dunsta bort från limmet.

    Letar fram ett gammalt strykjärn som jag sätter på hög värme, (man får prova sig fram).

    Börjar att stryka fast plankningen mot vingbalken och stryker fast plankningen fram emot framkanten. När jag kom fram dit det börjar bli snäv nosradie så tar jag en duschflaska med vatten och sprayar på plankningen så att den börjar att krumma/böja sig runt framkanten och följer med strykjärnet runt nosen. Strykjärnet skall vara så varmt att det riktigt ångar/fräser om vattnet och fortsätter till balken på andra sidan av vingen.

    Nu har det blivit en perfekt framkant med rätt/och snygg framkant.

    Det här var första gången som jag provade på en sprygelbyggd vinge, men jag kan lova att det var inte den sista, för resultatet blir perfekt.

    /Lasse
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070001.jpg 
Visningar:	536 
Storlek:	40,2 KB 
Id:	10235   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070002.jpg 
Visningar:	523 
Storlek:	39,4 KB 
Id:	10236   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070003.jpg 
Visningar:	529 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	10237   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070004.jpg 
Visningar:	511 
Storlek:	51,4 KB 
Id:	10238   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070005.jpg 
Visningar:	499 
Storlek:	25,0 KB 
Id:	10239  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070006.jpg 
Visningar:	294 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	10240   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070007.jpg 
Visningar:	315 
Storlek:	34,5 KB 
Id:	10241  
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Precis så har jag oxå gjort nå´ra gånger, och det funkar finfint.
    Jag la på lim på spryglar och plankning, satte dit plankningen tillfälligt och tog isär igen. Sen fick limmet torka nån timme innan plankningen monterades igen och stöks fast med strykjärnet. Blir lite som kontaktlim... Behövs inga byggnålar alls!
    Strykning med strykjärn funkar bra upp till ca 3 mm tjock balsa.
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Hej,
    Detta är inte helt nytt för mig, har hört talas om det länge med aldrig vågat mig på att prova.
    Några frågor,
    Limmet, funkar vilket vitlim som helst, eller är det någon speciell kemikalie (egenskap) man söker?
    Hur tjockt lager med lim? duger det med lagom
    Har du provat på Cellplastkärna? Tänkte om man behöver så mycket värme att plasten helt enkelt säckar ihop?
    Om det är så enkelt som du beskriver, då an man ju klä kroppar med balsa också, Cellplastkropp med balsa på utsidan!

    Mvh!

    Tomas
    Tomas

  4. #4
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Lasse.
    Här får du ett tips som är betydligt bärre än vatten när du böjer framkanten. Jag har själv fått tipset av Sweeeper.
    Använd fönsterpustmedel med ammonik så kan du i princip böja balsan mycket som helst utan att det spricker, och du kan böja den nästan omedelbart efter att du sprayat på medlet.

    Principen med strykjärnet & vitlim var nytt mej också. Bra tips!
    /Lelle

  5. #5
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Något speciellt Fönsterputsmedel som rekomenderas extra mycket?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tomas, som jag skrev i inledningen så har jag plankat många frigolitkärnor.
    Det var i slutet av 80-talet då jag hade byggt min datorstyrda skärmaskin och jag skar vingkärnor till många modellflygare i sverige. Framför allt till tävlingsflygare i F3B.

    Skar väldigt mycket vingar också till KTH i Stockholm. Eleverna fick beräkna hållfastheterna i vingarna för att sedan blåsa sönder dom i vindtunneln och se om beräkningarna stämde.

    Har aldrig provat något annat än vanligt inomhus vitlim (snickarlim) så jag kan inte uttala mig om något annat lim.

    Går säkert alldeles utmärkt att planka en frigolitkropp också.

    Men det är viktigt att allt vatten har dunstat ur limmet för annars är risken den att man bygger in ångblåsor mellan kärnan och plankningen.
    Vad då vågat sig på att prova? Det är mycket enkelt att testa/lära sig tekniken med några skrotbitar. Vad du absolut inte skall göra det är att späda limmet, det skall vara som det är i flaskan.
    Mängden lim? Så att det motsvarar den mängd när du limmar som vanligt.

    Lennart, det med fönsterputsmedel/vatten ammoniak känner jag till. men jag kan lova dig att det spricker inte som jag gör heller. Den plankning som jag beskriver i första inlägget så är den skarpaste nosradien i den profilen ca. radie 4 och den är plankad med 1mm balsa.
    Eftersom plankningsmaterialet är helt limbestryket så får man ett segt plankningsmaterial, när man besprutar motsvarande/andra sidan med vatten så sväller balsan på den sidan och plankningsmaterialet tenderar att rulla ihop sig till ett rör.
    Det är den egenskapen som man utnyttjar när man plankar runt nosen.

    Ytterligare funderingar? Fråga gärna!

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Bra förklarat Lasse!
    Din metod med vatten har jag också använt tidigare, men när det gäller dimensioner på 3 och 4 mm balsa så har jag funnit att fönsterputs med ammoniak ger en bättre och snabbare böjningsförmåga. Skulle tro att det har att göra med att fönsterputsmedlet har en betydligt lägre ytspänning.
    Nu har jag ju inte provat din metod så det ska bli spännande att göra det.

    Ompa; den jag använder är: Ajax Crystal Clean med ammoniak.

    Tur att detta forum finns så vi kan lära av varann!
    /Lelle

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tror inte att jag har provat att böja 3mm balsa i samband med vitlim och strykjärn så i det fallet skall jag inte uttala mig.
    Däremot när jag har förstärkt balsa med plywood, vingsadel t.e.x. så har jag använt den här metoden upp till 2mm plywwod och då har jag värmt på plywoodsidan. Men det är plana ytor.

    Planka frigolitvingar har jag aldrig använt tjockare balsa än 1,5mm.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Min erfarenhet är att vatten funkar lika bra som något annat...
    Vad som däremot är viktigt är att välja rätt fiberriktning på balsan.
    Det finns ju 3st sorter. A-grain ,B-grain och C-grain.
    Det man bör ha till vingar som ska plankas med den teknik som beskrivs ovan (där man med ett enda flak balsa klär både ovan och undersida) är A-grain...eller möjligtvis B-grain om radien på framkanten är stor.

    Starkast vingar får man annars med C-grain balsa, men då handlar det om att planka cellplastvingar på konventionelt sätt där man använder 24 timmars epoxy eller polyurethan lim (skummande lim) och sätter allt i spänn!

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat Jaka
    "Vad som däremot är viktigt är att välja rätt fiberriktning på balsan."

    Skulle nog tro att det vore svårt att böja balsan
    tvärtemot fiberriktningen, men det är ju bra att en expert
    klargör detta faktum för oss mindre bevandrade...

    Mvh Kent

  11. #11
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Ompa; den jag använder är: Ajax Crystal Clean med ammoniak.

    Tur att detta forum finns så vi kan lära av varann!
    Tack Lelle.
    Ska praktisera detta på Mustangen
    Håller även med det sista du skrev om att vi kan lära oss av varandra här på forumet. Kanon helt enkelt
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Späda ut vitlim
    Av haskell i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •