Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: anfallvinkel stabbe vinge

  1. #1
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard anfallvinkel stabbe vinge

    Håller på och bygger en Miles magister och har en fundering om anfallsvinkel på stabbe ich vinge relativt datumlinjen Jag tänker mig att datum linjen går i centrum av propeller axeln
    Vad är bäst 0 grader ?? inget är angivet på ritningen
    Har sett på andra ritningar att man har negativ anfallsvinkel på stabben
    Nån som vet ?
    //Lars
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4247.jpg 
Visningar:	381 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	10248  
    att flyga är att leva

  2. #2
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Stabben bör alltid ligga i 0 grader. om du inte har en bärande stabbe förståss
    För att få den där att ligga snyggt i luften utan att hänga med stjärten skulle jag föreslå ca 2-3 grader possitiv anfallsvinkel på vingen och någon grad nedåtriktning på motorn
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Allting är ju relativt...
    Det beror till stor del på vingprofilen.
    En symmetrisk profil kan ha motor och stabbe i samma linje som datumlinjen, men ju mer bärande profilen blir, ju mer neråtriktning bör man ha på motorn för att kompensera dragkraft och hastighetsområde.
    En modell med bärande profil har ett idealiskt hastighetsområde där 'allting' stämmer, flyger man fortare (mer motorkraft) brukar kärran vilja dra uppåt, detta måste alltså kompenseras med neråtriktning av motorn.
    Sen inverkar motorns höjdplacering en del. Högt placerad motor och lågvingat bör ge dragkraft neråt , alltså bör motorvinkeln inte vara alltför negativ.
    Stabben bör dock, enligt mitt förmenande, ligga i noll grader mot datumlinjen.

    Din Miles ser ut att ha semisymmetrisk profil, så börja med noll grader på motorn och testa!
    Retroholic!

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Anfallsvinkel är beroende av vilken profil man väljer.

    Stabilisatorn har som regel 0 graders anfallsvinkel mot datumlinjen, vinklarna på motor och vinge utgår som regel från datumlinjen.

    Tänk dig vilken attityd modellen skall ha i luften, (hänga på stjärten eller hög på stjärten). När attityden är rätt då bör datumlinjen ligga vågrätt mot horisonten.

    Trevlig modell förresten, den har jag haft funderingar på att bygga länge, hur stor blir den?

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Ok då får man ha 0 grader på stabben iaf det är ju en semisymetrisk profil på vingen
    så kör jag med 2 graders anfalls vinkel på vingen kan det verka vettigt?
    Tur att man ha skaffat ett vinkelmätningsinstrument
    Det är en Dennis Bryant konstruktion spännvidden är ca 180 cm har en Laser 70:a i den
    det är vad Dennis själv rekommenderar på den
    att flyga är att leva

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmm...
    Med 2 graders anfallsvinkel på vingen riskerar du nog att få lyftegenskaper vid hög hastighet och sjunkegenskaper vid låg hastighet. Vid ´idealhastighet´ lär den gå rakt fram.
    Jag hade nog satt vingen på noll grader, samt någon grad neråtriktning på motorn.
    Men det är ju sådant man får prova sig fram till!

    Vilken profil är det på stabben?
    Retroholic!

  7. #7
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tror mycket väl att du kan köra med 2 grader med erfarenhet av vad vi gjort med ett flertal ARF maskiner med semisymetriska profiler, och som inte flygit specielt bra. bland annat klubbtrainern som vi tyckte gick för fort, fortare än den borde, vi kollade anfallsvinkeln och den var närmare 0 grader , den ändrades till ca 2-3 grader och motorriktningen ökades nedåt,
    det blev en helt annan maskin efter det, utan nämnvärda stig och sjunktendenser vid olika hastigheter.
    Det är i alla fall mina erfarenheter,
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Eftersom du bygger från en Dennis Bryant ritning så är det väl bara att kolla på ritningen vilken anfallsvinkel du ska ha!?
    Du lägger bara en stållinjal vid vingens rotsprygel och drar ett långt streck med blyertspenna . Sedan gör du likadant vid stabben.
    Sedan mäter du vinkeln mellan strecken med gradskiva.

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Tror mycket väl att du kan köra med 2 grader med erfarenhet av vad vi gjort med ett flertal ARF maskiner med semisymetriska profiler, och som inte flygit specielt bra. bland annat klubbtrainern som vi tyckte gick för fort, fortare än den borde, vi kollade anfallsvinkeln och den var närmare 0 grader , den ändrades till ca 2-3 grader och motorriktningen ökades nedåt,
    det blev en helt annan maskin efter det, utan nämnvärda stig och sjunktendenser vid olika hastigheter.
    Det är i alla fall mina erfarenheter,
    Jovisst, men som sagt, då kompenserar du ju ökad anfallsvinkel med ökad neråtriktnig på motorn för att undvka att kärran stiger vid motorpådrag....

    Åsså har vi det här med vingprofilen! En mycket viktig ingrediens!
    Retroholic!

  10. #10
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Är nog beredd att hålla med Christer.
    Jag ser inget fel i att man måste ha motorn nedåtriktad, är ganska säker på att det var så på full skalan också. Det är trots allt ingen F3A-maskin.

    Fullskalan var ett skolflygplan med begränsade avans möjligheter.

    Skall den flyga som fullskalan bör den nog ha en höglyftande profil så möjligheten finns att flyga långsamt och ändå ha fullständig kontroll i avanserade övningar.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #11
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Två filmsnuttar som visar olika attityder i luften hos mustanger som jag misstänker beror till stor del på anfallsvinkeln, (behöver ju inte vara som jag tror att det är men det är så jag upplever det)

    I den första filmen ser mustangen ut att flyga lätt med en härlig attityd i luften= hög stjärt.

    I den andra filmen flyger mussen med ganska låg sjärt och har lite knepiga tendenser, den ser ut att flyga tungt precis som jag har upplevt flygplan med bärande vingprofil utan anfallsvinkel


    Om man inte har någon anfallsvinkel alls och sedan har skränkning på vingen så får man ju totalt neggativ anfallsvinkel på vingen och det vill man ju inte.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  12. #12
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Mycket bra inlägg där ska kolla på ritningen om konstruktören har ritat in någon anfallsvinkel utan att ha nämnt det på ritningen
    Jag har haft en Miles till som blev total kvaddad av någon anledning som jag fortfarande inte vet ,tilläggas kan göras att jag ej hade någon skränkning på den .
    Den hade inte så bra attityd i luften hängde ner på något sett i bak så jag hoppas på bättre tur den här gången
    att flyga är att leva

  13. #13
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Angående motoriktnigen så är den angiven till 0 grader nedåtriktning men det skadar ju inte att pröva med nån halv grad eller så
    att flyga är att leva

  14. #14
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Stabben är det symmetrisk profil på
    att flyga är att leva

  15. #15
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Med de anfallsvinklar som är nämda här skulle jag nog föreslå 1,5 graders nedåtriktning.

    Är det angivet någon sidoriktning av motorn?

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  16. #16
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Enligt ritningen så ska det var 0 grader ned och noll grader sidriktning
    att flyga är att leva

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Då kör du med det!

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är väl lite svårt att jämföra de här båda Mustangerna. Den första verkar vara en relativt stor skalariktig kärra med förbränningsmotor(men där kan jag ha fel) flugen av en seriös modelflygare och den andra en liten RTF kärra flugen av "pajas"!

    Det spelar ingen roll om vingen är bärande eller inte om planet ska ha rätt attityd i luften. Man kan ha en helsymetrisk profil på kärran och den "sitter" ändå bra i luften (flyger med häcken högt).
    Viktigt är att du bygger in lite wash-out i vingen och bygger hela kärran lätt! Om du sedan har 2 graders anfallsvinkel på vingen gentemot stabben eller 0,0 på båda spelar ingen roll, planet kommer ända att inta en perfekt attityd i luften.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Väsby MF
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in pits.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	10289   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in flight.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	16,8 KB 
Id:	10290  
    Senast redigerat av jaka den 2010-01-09 klockan 16:56.

  19. #19
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jaka, jag är inte beredd att hålla med dig om att det inte spelar någon roll.
    Utan anfallsvinkel så måste det kompenseras med ett ansatt höjdroder för att få vingen att bära och då kommer den garanterat att hänga lite på stjärten.
    Men tycker man att det är acceptabelt att den hänger på stjärten så är det väl ok, inte för mig i allafall.
    Vad det gäller sidoriktning av motorn så anser jag att du är ute och cyklar. Motorn/propellern skapar en luftspiral/luftström runt kroppen när luftströmmen kommer bak till fenan så trycker luftströmmen mot den vänstra sidan av fenan vilket innebär att modellen kommer att gira till vänster, (detta gäller fullskala också). Därför bör man ha sidoriktning på motorn till höger.

    Jaka, du som är så driven modellflygare, inte trodde jag att man skulle behöva påpeka det för dig.

    Vad jag förstår så är du ju en driven pylonflygare också, har ni aldrig diskuterat inom erat skrå hur man skall kunna minska allt onödigt motstånd för att hålla hög fart.
    Som du diskuterar så måste ju felvinklad motor och anfallsvinkel kompenseras med ett roderutslag och ett onödigt roderutslag det bromsar mycket effektivt.
    Skriver jag som aldrig flugit pylon.

    Vad det gäller wash out/skränkning/tordering av vingen så håller jag med dig, men då får du absolut inte ha 0 graders anfallsvinkel vid vingroten.

    Min erfarenhet säger mig att är anfallsvinkeln 2 grader vid vingroten så är det lämpligt att spetssprygel har 0 graders anfallsvinkel.

    Att bygga lätt, där är vi också överens men det anser jag vara självklart.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  20. #20
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Tilläggas att jag har byggt in 2 graders wash out på vingspetsarna det verkar som om man då kan ha 0 graders som anfallsvinkel annars tar dom väl ut varandra
    Eller har jag fattat fel
    att flyga är att leva

Liknande ämnen

  1. Tbs vinge
    Av Defuncta i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 21:32
  2. en FPV Vinge
    Av NickeL i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 17:28
  3. EPP-vinge ?
    Av jocke1963 i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 12:19
  4. Hur limma stabbe på Ocelot?
    Av drjoshua i forum Segel och Hang
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 12:16
  5. Fastsättning stabbe och höjdroder
    Av Janne_rc i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •