Reklam

 
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 128

Ämne: MBS Viggen! Eller hur ska detta gå?

  1. #21
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Jo det blir alldeles för många moment. hittade efter mycket om och men en film som behandlade detta, och då var det ändå bara en slät bit som skulle läggas för demonstration, så projekt kolfiber är härmed nerlagt.
    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    En annan sak vad gäller kolfiber när man använder de som du tänkt är att det krävs ett helt annta underarbete då detta blir ytskiktet (för de va väll så du menade?), till skillnad mot glasfiber som du sedan spacklar/målar på.

    För kolfiber å bli snyggt krävs superbra underlag, sedan är de bara till å plasta, slipa, plasta, slipa, klarlack, slipa, klarlack, slipa o.s.v tills de blir bra

    Dessutom måste man ju planera skarvarna på kolet för att de ska se snyggt ut.

    Jag tror du gör ett klokt val att använda glasfiber istället
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Har du kört modellen på 4 cell? hur upplevde du gången på 5-cell gasrespons, acceleration odyl. Ibland får jag en känsla av att 37an är lite baktung, stämmer det?

    Nu är ju mitt scratchbygge inte att jämföra med ditt färdigfrästa men jag satte min motor långt bak för jag misstänkte att den skulle bli framtung. Du kan använda http://adamone.rchomepage.com/cg_canard.htm om du vill räkna ut tyngdpunkten själv. Funkade fint fint för mig. Om modellen är för framtung kommer nosen droppa när du svänger och du får problem med roderverkan i höjdled när du skall landa. Det var mina erfarenheter i alla fall. Lycka till med bygget!

    MVH
    Jonas

  3. #23
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Tackar för informationen och länken.
    Citat Ursprungligen postat av jonols Visa inlägg
    Nu är ju mitt scratchbygge inte att jämföra med ditt färdigfrästa men jag satte min motor långt bak för jag misstänkte att den skulle bli framtung. Du kan använda http://adamone.rchomepage.com/cg_canard.htm om du vill räkna ut tyngdpunkten själv. Funkade fint fint för mig. Om modellen är för framtung kommer nosen droppa när du svänger och du får problem med roderverkan i höjdled när du skall landa. Det var mina erfarenheter i alla fall. Lycka till med bygget!

    MVH
    Jonas
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  4. #24
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Hejsan!
    Hur går det med ditt bygge? Ligger det på is?

    Mvh
    Tobbe

  5. #25
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Hej Baua, är den klar, sista datumet är ju 2010-01-19, idag är det 2010-10-15......
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  6. #26
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej alla!
    Nej 37an är inte klar, men kvar. Har haft en del annat för mig i sommar, bla en Hybridos, som tagit en del tid. MBS Viggen ska snart få smaka gul lim igen. Först ska det städas på tomten och klyvas ved och........... Ska försöka bygga upp tråden med lite bilder i alla fall, så man själv vet hur långt bygget har kommit.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  7. #27
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Nuvarande Status!

    Det blir några bilder på hur hon ser ut nu.
    Vill man se mer kan man kolla upp mitt album.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1005041.jpg 
Visningar:	329 
Storlek:	31,8 KB 
Id:	14605   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1005042.jpg 
Visningar:	333 
Storlek:	35,7 KB 
Id:	14606   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1005044.jpg 
Visningar:	358 
Storlek:	35,7 KB 
Id:	14607  
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  8. #28
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Undrar om????

    Hej alla!

    Undrar om en JetCat P-20 skulle kunna fungera i MBS Viggen.
    Utrymme verkar det ju finnas i alla fall.
    Frågan är hur mycket man skulle behöva bygga om.


    Hils Magnus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00234.JPG 
Visningar:	217 
Storlek:	31,6 KB 
Id:	24272  
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  9. #29
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Nu ligger hon på rygg!

    Hej alla!

    Efter en längre tids uppehåll, har jag efter att ha sett diverse MBS 35, 37 och Marcus fina 39 bestämt mig för att gå igång med 37an igen, har helt enkelt fått lite inspiration tillbaka. Nu har jag lagt Foamie byggandet bakom mig, i alla fall för den här gången. Med tanke på att 37an blivit stående en tid i ett aktivt garage kan man nog säga att det är ett under att hon fortfarande är hel. Efter att ha plankat det sista på ovansidan var det då dags att plocka bort henne från jiggen och det gick faktiskt bättre än jag hade trott. När hon var lagd i ryggläge, var det endast några longeronger som behövde bytas. Kan väll säga att den teknik man hade fått på att montera balsa från när jag höll på sist var som bortblåst, färskvara eller? Jag hoppas att man får tillbaka tänket och flinkheten i fingrarna ganska snart. Det roliga med att vara igång igen, är just det, roligt!
    Konverserade häromdagen med MBS Magnus angående om det skulle vara möjligt att montera den lilla P-20 turbinen i 37an utan allför stora ombyggnader. Med smärre ombyggnationer i bla vingar, skulle det nog kunna låta sig göras. Problemet är att det redan sitter en 90mm EDF monterad, samtidigt som det är nu man ska bestämma sig för hur man ska gå vidare i byggandet med tanke på att varken undersidan av kroppen och vingen ännu blivit balsamerade. Vi får väll se hur det blir med den saken. Ett alternativ skulle kunna vara att bygga henne klar för turbinkonvertering men börja med elfläkt. Lite bilder från kvällens göromål.

    Som sagt nu ligger hon på rygg och jag har påbörjat byggandet av hjulbrunnarna till front och huvudställen.
    Blev några longironger på frontens undersida också.

    Hils
    Magnus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00237.JPG 
Visningar:	236 
Storlek:	30,8 KB 
Id:	24334   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00239.JPG 
Visningar:	209 
Storlek:	38,2 KB 
Id:	24335   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00240.JPG 
Visningar:	234 
Storlek:	28,2 KB 
Id:	24336   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00241.JPG 
Visningar:	216 
Storlek:	35,3 KB 
Id:	24337  
    Senast redigerat av Baua den 2011-11-07 klockan 22:27.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  10. #30


    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    181
    Jobb
    PENSIONÄR
    Klubb
    Dackeflyers Tingsryd

    Standard

    Heja Magnus!

    Vad kul att Du är på G igen, vad bra det ser ut. Jag har undrat vad alla Viggar har tagit vägen.
    Jag har inte fått min på rygg ännu men det kommer.

    Hälsningar Ingemar

  11. #31
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Longeronger och servicelucka.

    Nej det är inte namnet på 2011 års uppsättning av julkalendern, utan det jag har sysslat med i garaget de sista timmarna. Att bygga en MBS Viggen kräver en del på planet ovansida, men tro mig det krävs ytterligare en del när man ska montera undersidan på henni. Detta kan ju iofs bero på att det var ett tag sedan jag byggde ovansidan så att säga. Hur som, har det blivit lite longerongande både vad gäller kanontillverkning (JA37) samt bygge av servicelucka. När det gäller serviceluckan har jag svurit ve och förbannels då den från början är med som en fast del i spanten som longerongerna fästs i. I spanten finns det små fint skurna skåror, som jag trodde var till för att typ hålla vikten nere ungefär, men ack vad jag bedrog mig. Dessa smala fina skåror ska användas för att markera och hjälpa till att när man med en skalpell ska skära loss den del av spantet som ska agera servicelucka mot kroppen, oj vad invecklat detta blev. Tyvärr hade naturligtvis jag förstärkt mina spant med ett tunt lager epoxylim, vilket gjorde det jävl... svårt att skära i spantet med just en skalpell. Nu har min viggen en lucka, även om den behöver en makeover. Kanonen har också börjat ta form. Vilka råd kan man då ge till de som funderar på att bygga en MBS Viggen? Jo läs Manualen, läs manualen, läs manualen, läs manualen. Tror också att JA37an är den bökigaste varianten att bygga. Är jag just nu sugen på att bygga en till? He he absolut!

    Hils
    Magnus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00243.JPG 
Visningar:	218 
Storlek:	38,2 KB 
Id:	24534   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00242.JPG 
Visningar:	218 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	24535   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00244.JPG 
Visningar:	201 
Storlek:	29,8 KB 
Id:	24536  
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  12. #32

  13. #33
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    6.500:-
    Citat Ursprungligen postat av jugg Visa inlägg
    fint som snus!!!
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  14. #34

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Jag läser med största intresse Din byggtråd och jag har en fråga.
    Tydligen finns det 2 olika byggmetoder när kroppen skall plankas. Antingen plankar man balsaflaken
    utanför spanten eller också "mellan" spantväggarna. Vilket är det riktiga ? Jag tycker nog själv att
    planka mellan spanten är det rätta eftersom Du ju då får en mera exakt passform.
    Jag skall inom kort påbörja plankning av min Draken och vill mycket gärna ha Era synpunkter.
    Ingemar Nabbing.

  15. #35

  16. #36


    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    181
    Jobb
    PENSIONÄR
    Klubb
    Dackeflyers Tingsryd

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING Visa inlägg
    Hej Jag läser med största intresse Din byggtråd och jag har en fråga.
    Tydligen finns det 2 olika byggmetoder när kroppen skall plankas. Antingen plankar man balsaflaken
    utanför spanten eller också "mellan" spantväggarna. Vilket är det riktiga ? Jag tycker nog själv att
    planka mellan spanten är det rätta eftersom Du ju då får en mera exakt passform.
    Jag skall inom kort påbörja plankning av min Draken och vill mycket gärna ha Era synpunkter.
    Ingemar Nabbing.
    Hej Ingemar!

    Det verkar som Du inte får svar på Dina frågor, så jag får väl rycka in.
    När Du plankar skall Du alltid starta på ett spant och sluta på ett spant.
    Sedan är det en smakfråga hur stora bitar man vill limma fast.
    För min egen del har jag ofta korta bitar, men dom skall helst passera ett
    spant på vägen. Skarven skall sitta mitt på spantet.
    Jag har byggt 2 st Drakar och jag rekommenderar att Du skall läsa
    den mycket fina byggbeskrivningen Magnus har gjort.
    Lycka till med bygget.

    Hälsningar Ingemar

  17. #37
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Lite svar!

    Hej Ingemar!
    Kul att du läser tråden.
    Finns förmodligen folk som är kunnigare än jag, vad gäller plankning av MBS modellerna. Jag försöker i alla fall allltid planka så att skarven mellan flaken hamnar på ett spant, detta av 2 skäl. 1 för att alltid få ett stöd och limyta mellan balsaflakens möte med varandra och det aktuella spantet. 2 För att få bägge sidor av kroppen klädd på samma sätt, då i alla fall jag har tillverkat samma bitar för både vänster och höger sida samtidigt, vilket förenklar bygget rejält. Storleken på flaken tror jag flygplanskroppens form får avgöra, själv började jag med att tillverka stora bitar men insåg ganska snart att 37an kropp innehåller ganska många formförflyttningar och därför drog jag ner på storleken. Kan vara annorlunda på 35an. Kul att du ska gå igång med plankningen på 35an. Se till att du har fönstertvätt hemma, så du kan mjuka upp balsaflaken innan inpassning av dessa sker mot kroppen, samt att du har en skalpell med nya vassa blad, sen är det bara att köra.


    Hils
    Magnus
    Citat Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING Visa inlägg
    Hej Jag läser med största intresse Din byggtråd och jag har en fråga.
    Tydligen finns det 2 olika byggmetoder när kroppen skall plankas. Antingen plankar man balsaflaken
    utanför spanten eller också "mellan" spantväggarna. Vilket är det riktiga ? Jag tycker nog själv att
    planka mellan spanten är det rätta eftersom Du ju då får en mera exakt passform.
    Jag skall inom kort påbörja plankning av min Draken och vill mycket gärna ha Era synpunkter.
    Ingemar Nabbing.
    Senast redigerat av Baua den 2011-11-20 klockan 14:38.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  18. #38
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Servicelucka och kanon!

    Hej alla!

    Blev fortsatt arbete med Servicelucka och kanon nu på förmiddagen.
    Nu börjar det ta form igen. Återigen lyckades jag gå händelserna i förväg när jag limmade fast kanonens bakersta spant istället för att trä in det underifrån serviceluckans överkant. Ni som gjort JA 37an vet nog vad jag menar och Ni som ska bygga en lär bli varse. Det blev att göra om och göra rätt.
    Några bilder blev det också.

    Hils
    Magnus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00253.JPG 
Visningar:	181 
Storlek:	34,6 KB 
Id:	24546   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00251.JPG 
Visningar:	178 
Storlek:	32,6 KB 
Id:	24547   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00252.JPG 
Visningar:	186 
Storlek:	37,9 KB 
Id:	24548   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00250.JPG 
Visningar:	178 
Storlek:	33,2 KB 
Id:	24549  
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  19. #39
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Plankning!

    Ja det blev lite plankning också.

    Hils
    Magnus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00254.JPG 
Visningar:	197 
Storlek:	37,3 KB 
Id:	24557   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00255.JPG 
Visningar:	174 
Storlek:	36,1 KB 
Id:	24571   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00256.JPG 
Visningar:	160 
Storlek:	30,5 KB 
Id:	24572  
    Senast redigerat av Baua den 2011-11-20 klockan 21:34.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  20. #40

Liknande ämnen

  1. Viggen 1/10
    Av Baua i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 15:18
  2. Jim Fox Viggen
    Av Baua i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 10:21
  3. Ja-37 viggen
    Av jugg i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 22:09
  4. Viggen
    Av Trident i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 16:08
  5. lastbil eller vad är detta
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •