Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 102

Ämne: Serverfel!

  1. #1
    Administrator RCFF - Administratör
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    215

    Standard Serverfel!

    Ingen roligt historia de senaste dagarna... Servern som rcflyg.se ligger på totalhavererade, den tog också med sig databaserna vid detta haveri. Först trodde vi att databserna skulle gå att återställa från backuperna men de var tyvärr helr korrupta de med.

    Jag har fått mail och samtal där man tror att vi har blivit hackade eller utsatta för nått annat. Så är absolut inte fallet, det var rent och skärt hårdvarufel på servern och diskarna. Det är nu en ny server installerad med nya fräscha diskar. Helt nytt backup schema med offsite lagring för extra säkerhet.

    Jag har under flera dagar suttit och meckat med databas filerna men inte lyckats att laga dem på ett helt korrekt sätt så tillslut beslutade jag att ta mina utvecklings databaser för forumet och köra igång dem istället så vi kommer online igen. Problemet var att de var uppdaterade till nya versionen av forum programvaran så därav nytt utseende.

    Det som är förjävligt är att jag har fått backa tillbaka till 10 januari 2010 så det saknas ca 14000 inlägg, jag förstår om m ni är helt jävla tokiga och förbannade att era inlägg saknas! Ni kan inte ana hur jag känner för saken då... Som ett litet plåster som kanske kan hjälpa till så har nya mjukvara stöd för Facebook inloggning så nu kan man koppla ihop sitt konto med Facebook eller använda sitt Facebook konto att logga in på rcflyg.se. Jag tror och hoppas att det skall hjälpa till med alla konton som har försvunnit sedan 10 Jan.

    Det är så att det bara är att gå vidare vi kan inte stanna upp bara för ett missöde, vi tar lärdom av det inträffade.

    Vad gäller hela backup biten så har vi 4 generationer men då diskarna i servern under en längre period tydligen inte varit bra utan att ge några tecken på detta vilket raid:de diskar normalt gör via raidkortet. Servern startade sedan om i söndags natt och när den startade upp så började den automatiskt göra en check på disken och det var då som allt började gå åt pipan... Det som hända var att servern gjorde checkar på diskarna och naturligtvis även på backup diskarna vilket gjorde att allt data blev totalt korrupta.

  2. #2

    Standard

    Det är del att göra kvar med grafiken på sidan, reklam banners skall upp, snygg logga i toppen osv... Jag tänkte dock ta lite ledigt och vara med mig själv under helgen. För förutom denna katastrof så har veckan varit hektiskt på jobbet med sena dagar så jag måste få lite andrum nu innan jag orkar pilla iordning allt i topptrim igen...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jobba inte sönder dig hanke. Att alla säkerhetsbarriärer rasar samman och orsakar en härdsmälta av otur på samma gång rår du inte för! Du får ta detta som lärdom och se till att rcflyg blir ännu säkrare framöver.

    Jag tror att alla vi användare uppskattar ditt hårda arbete om att få upp forumet så snart som möjligt. Men jag tror även att vi väntar några dagar extra å får ha en frisk å kry drhanke
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag kan bara hålla med, jobba inte ihjäl dig Dr Hanke!
    Du ska veta att dina ansträngningar uppskattas väldigt mycket!
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    I love you Hanke(not gay yet)

    Get high with hovering
    not drugs

  6. #6

    Standard

    hehe fem paket med roliga saker... tre nya styrkort för tri, quad, hexa samt nya OSD prylar har legat hela veckan jag har inte ens orkat kolla på dem. Det känns härligt å få sitta å löda i lung å ro, snart ska tricoptern ut å provas med nya kortet

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hexa_20100831_1.jpg 
Visningar:	242 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	12480
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7
    Tojjes avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Jobb
    Andra året på Handelsprogrammet
    Klubb
    MFK Snobben

    Standard

    Tråkigt... Blev tvungen att regga om mig Som sagt jobba inte ihjäl dig hanke.

  8. #8

    Standard

    Jag är ledsen för det... Har du Facebook konto så kan man bara klicka på Facebook knappen å logga in istället
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Skönt att sidan är uppe igen, tråkigt med backuper och alla inlägg som förvunnit. Men det är väl lagen om all jävlighet som slagit till. Men det är väl bara att se framåt och gå vidare. Gillar utseendet på forumet redan fastän det bara är standard grafik, men med lite pyssel så kommer det säkerligen bli kanonsnyggt framöver. Ta de lugnt nu Hanke och njut av vädret i helgen.

    /Martin

  10. #10

    Standard

    Martin du har ju Facebook, kan du prova koppla ihop ditt konto med facebook? Behöver lite testare så att jag vet att det fungerar korrekt...

    Snabblänk till detta:
    http://www.rcflyg.se/forum/profile.p...ditconnections
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    testar...

  12. #12
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Sådant som händer. Teknik är teknik. Vi får börja på ny kula Gräm dig inte över det. Som någon vis man sa; det går bara att ändra på framtiden och inte det förflutna.

  13. #13

    Standard

    Konstigt, så fort jag gör något på siten så ombeds jag att logga in på www.junkshop.nu. Irriterande eftersom jag inte kommer vidare förrän jag avbrutit i inloggningsfönstret.
    Tacksam för tips för att bli av med det.
    @Hanke, skönt att ni fått fart på den igen, har lidit av svår abstinens de senaste dagarna.

    mhv/Kurt

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Samma här, både vad det gäller abstinensen och inloggningsrutan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RCFF Krash.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	12487  
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hoppas ni blir bättre på backup nu. Det är inget som går upp mot allvaret i en serverkrash för att få insikt i hur viktigt det är. (Mysql)-databaser är särskilt känsliga för fel. Själv lyckades jag bara tappa 2 dagar då jag hade lite tur att jag tog min månatliga bandbackup 2 dagar innan krash.
    Men databaser går alldeles utmärkt att spara som zippade filer, tar inte stor plats.
    # /usr/bin/mysqldump --databases $f --socket=/mypath/mysqld.sock --add
    -drop-table --force --user=owner-of-database --password=password-to-database --opt |bzip2 -f> $BACKUPDIR/
    $f.`date -I`.sql.bz2
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  16. #16
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Tråkigt när sånt här händer, men det är bara på det igen. Kommer det nya att se ut som det gamla?
    Förresten, kul att man blivit degraderad till Matros.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  17. #17
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    ja jag vet det har hänt med serverfel så ni skulle ha kopiera till reserver med två Raider på egen hemma bättre så enkelt så om det blev krasch eller fel på en filer då du har reserver i hemma med två Raider som varandra kopiera filer i två HDD det finns massor idag !! det är enkelt att fixa det så du kan backup återställera allt på en ställe server som ni hyrde i detta

    jag har vänner som jobbar på Administratör där på riktig Server unix eller vad som helst ..., dom brukar kopiera till reserver andra HDD egen

    varför ni har inte gjorde det ???

    jag hoppas inte hänt nästa gången med detta här hände

    det fanns viktig filer som har blivit skadade som ni skrev om detta eller hur ???

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nexus Visa inlägg
    ja jag vet det har hänt med serverfel så ni skulle ha kopiera till reserver med två Raider på egen hemma bättre så enkelt så om det blev krasch eller fel på en filer då du har reserver i hemma med två Raider som varandra kopiera filer i två HDD det finns massor idag !! det är enkelt att fixa det så du kan backup återställera allt på en ställe server som ni hyrde i detta

    jag har vänner som jobbar på Administratör där på riktig Server unix eller vad som helst ..., dom brukar kopiera till reserver andra HDD egen

    varför ni har inte gjorde det ???

    jag hoppas inte hänt nästa gången med detta här hände

    det fanns viktig filer som har blivit skadade som ni skrev om detta eller hur ???

    MVH Steve
    Backup sker till annan server, problemet är att när servern kommit upp igen efter att den scannat igenom diskarna och databserna blivit korrupta så tyckte den att oj backupen stämmer inte med checksumman så den började skapa nya backuper och tog därav bort de "felaktiga". Efter det bröt helvetet ut med totalt korrupta filer, när mysql skulle börja laga alla fel, det vart en loop och tillslut var det bara rappakalja kvar i filerna. Jag har ett verktyg för att återställa MYD filerna från mysql problemet är att filerna inte innehöll alls vad de borde utan bara massa skräptecken.

    Detta är ingen onormalt uppsättning av backupper, de som nu är gjort är att alla backup filer packas ihop och flyttas utanför till en helt separat maskin så att replikering av felaktiga data inte kan ske.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #19

    Standard

    Jag letar nu efter varför just bara en "bild" tydligen länkar helt utanför rcflyg.se därav inloggningsrutan...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #20

    Standard

    Så nu skall logga in rutan vara borta.. Har även uppdaterat svenska språket i forumet...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •