Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bakvikt på CMPro Spitfire 90 => bly eller övermotorisera

  1. #1
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard Bakvikt på CMPro Spitfire 90 => bly eller övermotorisera

    Hej Har monterat en ASP 1.08 på cirka 800 gram i en CMPro Spitfire 90, men har fått 500 grams bakvikt. D.v.s har provat med 500 gram bly på motorbockarna och fått jämvikt. Ska jag blya eller prova tyngre motor? Jag tror en moki 180 väger lagom.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  2. #2

  3. #3

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    ... plus att du svarvar till en tung "noskon" och gängar den så att du kan dra fast propellern med den. Se till att den får plats inuti spinnern.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  4. #4
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Självklart större motor så du slipper dövikten från blyet.

    Vill inte knäppa någon på fingrarna, men jag blev avrådd att sätta på en extra tung propeller mutter på min Corsair när jag behövde blya den i nosen. Det argumentet jag köpte var att det frestar på vevaxeln aldeles i onödan med extra tunga spinners eller proppmuttrar. Specielt om man skulle landa på näsan. Riks för krökt axel...
    Men som sagt, det är råd jag fått som jag personligen annamade. Om det stämmer i vekligheten törs jag inte svara på.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag tror en moki 180 väger lagom.
    Taget!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  6. #6

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Bara att hålla med Ompa. Jag vill heller inte påstå att jag har rätt men en stor vikt på spinnern kommer nog att åstadkomma till att du kan få en tråkig gyroverkan. Rätta mej om jag har fel. Däremot så kommer du garanterat att få en riktigt fin tomgång med massor av bly på spinnern.
    /Lelle

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ett vanligt nybörjarfel är att alltid vid baktung kärra sätta i större motor i tron att det skulle lösa alla problem.-Vilket det inte gör...tvärt om! Tunga flygplan flyger som bekant sämre än lätta.
    Det första man ska göra är att lätta kärran baktill så mycket det bara går. Det innebär att flytta fram servon, accar och mottagare så långt fram det bara går. Sen tar man fram sin Dremel med volframcarbid stift eller trumslip och slipar bort så mycket av all onödigt tjafs i kroppen som spant och glasfiber som inte behövs. Man byter också ut höjd och sidroder styrningen till virestyrning och byter ut sporrhjulet till ett av lättare modell.
    Först när allt detta gjorts kan man börja tänka på att sätta i större motor...

    Att belasta vevaxeln med extra vikt bör man inte göra i förstataget.
    Senast redigerat av jaka den 2010-12-18 klockan 13:45.

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Detta är ett kinaplan som ser snygga ut men är tveksamt om de är byggda för att flyga.
    Vi har redan gjort vad vi kan med dremel, och med att positionera batterier, tank och servon. Sporrhjul är bytt till ett inomhuslättviktshjul. Kvar är behov av 500 gram bly. Eftersom det är min son som köpt planet, och han är en nybörjare så har han nybörjarproblemet med att alltid flyga på fullgas tills man säger till. Många plan, även trainers blir väldigt känsliga på speciellt höjdroder i om man envisas med att hela tiden flyga på full spätta. Jag funderar på att gå upp två motorstorlekar, och har köpt en 140RX. Sen är det kvar problemet med propellerfrigång, som är svårare att rätta till på ett skalaplan. ASP 1.08 nöjer sig med 14x8 men 140RX vill helst ha 15x14. Och var ska jag få plats med pipan? I alla fall ska trainern (nr 2) komma i stadiet "förbi lagningsbart" innan han flyger den snygga Spitfiren.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 11:47
  2. CmPro Kunlun
    Av manson_swe i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 21:45
  3. Varför övermotorisera ?
    Av Diesel i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 20:23
  4. CESSNA-182 140 ARF CMPro
    Av Snickarjävel´n i forum Recensioner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 00:49
  5. Spitfire 120 CMPro
    Av martina i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •