Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 120

mne: Support trd fr RCExplorer - KK styrkort fr multirotorplattformar

  1. #1

    Post Support trd fr RCExplorer - KK styrkort fr multirotorplattformar

    Manual:

    Montering och inkoppling
    Styrkortet och gyron i allmnhet presterar mycket smre om de pverkas av vibrationer. Se drfr alltid till att f bort s mycket vibrationer frn din plattform som mjligt. Balansera propellrarna, kolla s att motoraxlarna r raka, balansera motorklockorna osv. Ju frre vibrationer, ju bttre kommer plattformen flyga. Fr att uppn bsta resultat skall styrkortet monteras med vibrationsdmpande tjejp.

    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	kks640.jpg 
Visningar:	405 
Storlek:	126,0 KB 
Id:	12624
    Inkoppling:
    Om du hller kortet med lysdiodsidan uppt och stiftlisterna mot dig. Stiftlisten lngst till vnster r markerad med "M1". Denna stiftlist r utgngarna M1-M6, dr M1 r lngst till vnster och M6 lngst till hger. Till hger om stiftlisten finns de 4 ingngarna. Dessa r frn vnter till hger:
    Yaw (Sidoroder) Kanal 4
    Collective (Gas) Kanal 3
    Pitch (Hjdroder) Kanal 2
    Roll (Skevroder) Kanal 1

    (De angivna kanalerna r enligt Futabas standard)

    Om man kollar p TRICOPTERN ovanifrn s skall fartreglagen kopplas in p fljande vis:
    M1: Vnster motor
    M2: Hger motor
    M3: Bakre motor
    M4: Servo

    Frinstllning av sndaren
    Gr ett nytt modellminne som inte har ngra mixar aktiverade, nollstlld trim och subtrim samt har 100% utslag p alla kanaler (100% EPA).

    Det gr lika bra att anvnda helikopter som flygplans programmet i radion. Frdelen med att anvnda helikopter programmet r att du fr en intrimningsbar throttlekurva som gr att du kan f mer precision p gasen vid hovring. Annars finns det ingen frdel med det ena eller det andra. Var noga med att vlja "normal" swashplatta med 2 servon i 90 graders lge om du ska kra helikopter program. Anvnd absolut inte 120CCPM d det inte kommer fungera korrekt.

    Styrkortet r utrustat med ett "skerhetsls". Detta r fr att inte plattformen ska skjuta i luften om man rkar komma t gasspaken nr man hller p att greja. Fr att "lsa upp" s rr man sidorodret t hger medans gasen r i sitt minimum lge. Fr att lsa igen rr man sidorodret t vnster medans gasspaken r i sitt minimum lge. Styrkortet startar alltid upp i det "lsta" lget.

    Instlling av styrkortet
    1. Kolla om gasspaken r rtt instlld:
    - Starta sndaren och sedan styrkortet
    - Dra gasspaken lngst ner i hger hrn
    - Lysdioden p styrkoret skall tndas, gr den inte det testa att lgga till lite "ner" trim p gasen
    - Funkar inte det s testa att reversera gasspaken
    - Funkar inte det testa att ka "End Point Adjustment" p gasspaken och testa igen

    2. Kalibrera "throttlerange" p fartreglagen:
    - Vrid ner Yaw (Y) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spnningsatt)
    - Starta sndaren och ka gasspaken till max
    - Koppla p spnningen p styrkortet
    - Vnta tills fartreglagen piper tv gnger efter initieringssignalen (Plush och SS reglagen)
    - Dra ner gasspaken till minimum
    - Fartreglagen spelar initieringsljudet igen
    - Koppla bort spnningen frn styrkortet
    - terstll Yaw potten till mitt lget (50%)

    3. Kontrollera att alla kanaler gr t rtt hll:
    - Detta skall utfras utan propellrar monterade p motorerna!
    - Starta sndaren och sedan styrkortet
    - "Ls upp" styrkortet genom att dra gasspaken lngst ner i hger hrn, dioden p kortet skall brja lysa.
    - Hj gasen till dess att alla motorer brjar snurra (ca 1/4 spak)
    - Dra hjdroder (Pitch) spaken framt (dyk). Den bakre motorn skall ka varvtalet. Ifall den inte gr det, reversera kanalen och testa igen.
    - Dra skevroder (Roll) spaken t hger. Den hgra motorn skall minska varvtalet och den vnstra motorn skall ka i varv. Ifall de inte gr det, reversera kanalen och testa igen.
    - Dra sidoroder (Yaw) spaken t hger. Den bakre rotorn skall tilta t vnster. Ifall den inte gr det, reversera kanalen och testa igen. (Ls upp funktionen kommer reversera, dvs lser upp t vnster istllet fr hger. Detta kan tgrdas, se punkt 7)

    4. Kontrollera att gyrona kompenserar t rtt hll:
    - Detta skall utfras utan propellrar monterade p motorerna!
    - Starta sndaren och sedan styrkortet
    - "Ls upp" styrkortet genom att dra gasspaken lngst ner i hger hrn, dioden p kortet skall brja lysa.
    - Hj gasen till dess att alla motorer brjar snurra (ca 1/4 spak)
    - Tilta tricoptern framt. Den bakre motorn br sakta ner. Ifall den inte gr det, notera detta, du kommer fixa detta i nsta steg.
    - Tilta tricoptern till hger. Den hgra motorn br ka i varv. Ifall den inte gr det, notera detta, du kommer fixa detta i nsta steg.
    - Rotera tricoptern t hger. Den bakre rotorn skall tilta t hger. Ifall den inte gr det, notera detta, du kommer fixa detta i nsta steg.

    5. Reversera gyro kompensationen
    - Vrid ner Roll (R) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spnningsatt)
    - Starta sndaren och sedan styrkortet.
    - Lysdioden p styrkortet blinkar snabbt 10 gnger och slocknar sedan.
    - Rr den spak du vill att gyrot ska vara reverserat p, fram och tillbaks. Tex om roll gyrot ska reverseras s rr rollspaken.
    - Lysdioden kommer blinka snabbt kontinuerligt fr att visa att den mottagit kommandot.
    - Dra ur spnningen till styrkortet.
    - Starta kortet igen om fler gyron behver reverseras, annars terstll roll potten till mitt lget (50%).

    6. Reversering av pottar:
    - Ifall du tycker att pottarna behver vridas t "fel hll" s kan de enkelt reverseras.
    - Vrid ner Roll (R) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spnningsatt)
    - Starta sndaren och sedan styrkortet.
    - Lysdioden p styrkortet blinkar snabbt 10 gnger och slocknar sedan.
    - Dra upp gasspaken till max.
    - Lysdioden kommer blinka snabbt kontinuerligt fr att visa att den mottagit kommandot.
    - Dra ur spnningen till styrkortet.
    - terstll roll potten till mitt lget (50%).

    7. Reversring av "ls upp" funktionen:
    - Ifall du behvde reversera sidoroder kanalen i steg 3 s kommer ls upp funktionen vara omvnd (man behver dra spaken t vnster istllet fr t hger)
    - Vrid ner Pitch (P) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spnningsatt)
    - Starta sndaren och sedan styrkortet.
    - Lysdioden p styrkortet blinkar snabbt kontinuerligt.
    - Stng av styrkortet och stll terstll potten till mitt lget (50%).

    Slutjustering
    - Se till att alla pottar r i mittlge (50%)
    - Se till att tyngdpunkten r korrekt p din plattform innan flygning. Den skall vara i mitten eller mjligtvis lite framfr mittpunkten p plattformen.
    - Alla utslag skall vara satta till 100% p sndaren

    Startprocedur:
    - Stll tricoptern p ett plant underlag.
    - Tricoptern och dess propellrar skall vara helt stilla.
    - "Ls upp" styrkortet genom att dra gasspaken lngst ner i hger hrn.
    - Dra upp gas spaken och flyg. Gyrona kalibreras s fort gasspaken lmnar sitt minimum lge. Kalibreringen tar mindre n en millisekund. Du behver inte vnta p ngot. Var bara noga att tricoptern str plant och r helt stilla innan du startar.

    Trimma in gainen:
    - ka gainen i steg tills dess att plattformen brjar oscillera (gunga snabbt fram och tillbaks pga av verkompensation).
    - Minska gainen en aning.
    - Du har nu en s bra instlld gain som mjligt.

    - Skall du flyga mycket "Fast forward flight" s anvnd lite mindre gain.
    - Tecken p fr lite gain r en svrkontrollerad plattform som grna flippar runt.

    EPA och EXPO:
    - Om plattformen knns fr "snabb" eller "twitchy" kan man snka utslagen samt lgga till Expo.
    - Fr att snka utslagen kan man antingen justera ner "End Point Adjustment" (EPA) eller D/R (Dual rates). Detta gr att hela spaken blir mindre knslig ver hela registret.
    - Expo anvnds fr att behlla stora utslag men fortfarande ha precisionen runt mittspaken. Den gr med andra ord spaken mindre knslig i mitten fr att sedan bli "normal" knslig i ndarna. Anvnd negativ expo om du flyger med Futaba sndare.
    - Jag anvnder sjlv bde EPA samt Expo fr att f min plattform att flyga som jag tycker knns bst.

    Tips:
    - Det r inte ovanligt att man behver ngra klick trim t ngot hll fr att f en perfekt hovring. Hur mycket beror p hur mycket skillnad det r p kV i motorerna, propellrar, fartreglage m.m.

    - "Ls" plattformen genom att dra sidoroder spaken t vnster efter du landat. Detta r ett snabbt och enkelt procedur som garanterat kommer rdda antingen dig eller din plattform ngon gng under dess livstid.

    - Anvnd s sm och ltta propellrar som mjligt. En lttare propeller ndrar varvtal snabbare vilket medfr snabbare respons och mer stabilitet.

    - Plattformen br hovra runt halvgas. Anvnd mindre/strre propellrar, annan kV p motorerna eller fler/frre celler fr att uppn det.



    Den hr trden r tnkt vara ett tillhll fr er som kpt ett styrkort frn mig. Jag kommer kolla trden s ofta jag hinner och svara p era frgor och hjlpa till ifall det skulle vara ngra problem.

    Det skulle vara jtteroligt om ni kunde posta bilder p era setuper nr de r frdiga
    Senast redigerat av dadde den 2010-09-07 klockan 09:04.
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  2. #2
    streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    169
    Jobb
    Hjlpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Min r klar

    Min r klar, testat lite inne bara men den verkar vara stabil!
    fick reversa servot och skevrodergyrot samt att jag mste trimma ner trottel
    varje gng jag ska stta p och stnga av styrkortet.

    Skall testflyga imorgon!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0207.jpg 
Visningar:	283 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	12582   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0209.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	52,7 KB 
Id:	12583   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0208.jpg 
Visningar:	259 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	12584  
    One Life! Live it..!

  3. #3

    Standard

    Hur har ni det med sidorodret? Jag tycker det behvs mycket trim s jag ndrade servoarmen fr att slippa ha fullt trim... ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4
    streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    169
    Jobb
    Hjlpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    jag har stllt in min servoarm jag med s jag slipper trim
    man kanske hade sluppit det med en pusher propp men det knns lite overkill
    One Life! Live it..!

  5. #5
    streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    169
    Jobb
    Hjlpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Nu har jag testflyget och jag kan ju sga att det r
    Mycket mer stabilt och lttfluget med kk kortet n med
    gyron!

    En frjd att flyga
    One Life! Live it..!

  6. #6

    Standard

    Kul att hra Steem
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  7. #7

    Standard

    Hej David,
    fick mitt styrkort idag - ser bra ut. Skulle du kunna komplettera manualen med hur man konfigurerar fr quad X4?

    Jag har ox lite problem med vilken av kablarna p kortet som ska g vart. Det r ju 2 kablar men tv kontakter r gula och tv kontakter r tre-frgade......

    Hkan
    Senast redigerat av Halcon den 2010-09-08 klockan 15:48.

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlgg

    Jag har ox lite problem med vilken av kablarna p kortet som ska g vart. Det r ju 2 kablar men tv kontakter r gula och tv kontakter r tre-frgade......
    Hej Hkan.

    Jag hade samma problem, tog en stund att klura ut...
    Det r bara att flja bokstverna Y, C, P, R, p mitt kort sitter den frsta gula p Y, allts Yaw (sidroder). Kabeln som sitter ihop med den frsta gula r ansluten vid C, allts Collective, den andra gula p P (Pitch) och den andra med tre ttar p R (Roll).
    S p JR blir det 4, 6, 3, 2 om man kr sndaren i Heli mode.

    Hr kommer lite bilder p min Tricopter, ditt gamla projekt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	SDC10529.jpg 
Visningar:	232 
Storlek:	64,8 KB 
Id:	12643   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	SDC10528.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	68,4 KB 
Id:	12644   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	SDC10526.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	50,2 KB 
Id:	12645   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	SDC10525.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	12646   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	SDC10524.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	50,1 KB 
Id:	12647  

    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	SDC10523.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	12648  
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

    Question

    Har ocks ftt mitt kort och meckar fr fullt nu.
    Vet inte om jag r ute och cyklar men hakar upp mig p punkt 4.

    - Rotera tricoptern t hger. Den bakre rotorn skall tilta t hger. Ifall den inte gr det, notera detta, du kommer fixa detta i nsta steg.

    Borde inte det f tricoptern att rotera mer t hger.

    Ngon som vet innan jag hinner skrota av den.

    /Lasse
    //Lasse

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om den bakre motorn lutar t hger s drar den vl stjrten t hger, d ker ju nosen till vnster, och det r vl det man vill om man roterar den till hger.

    S har jag iaf stllt in min, och den ska provflygas s fort de hr hangvindarna ger med sig
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlgg
    Om den bakre motorn lutar t hger s drar den vl stjrten t hger, d ker ju nosen till vnster, och det r vl det man vill om man roterar den till hger.

    S har jag iaf stllt in min, och den ska provflygas s fort de hr hangvindarna ger med sig
    Hehe, ja det stmmer jag roterade stjrten t hger.
    Det gller att frst vad man lser.

    /Lasse
    //Lasse

  12. #12
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

    Standard

    Provflgen nu.
    Den var heltokig att flyga, gungade fram och tillbaka.
    Lser d.

    Trimma in gainen:
    - ka gainen i steg tills dess att plattformen brjar oscillera (gunga snabbt fram och tillbaks pga av verkompensation).
    - Minska gainen en aning.
    - Du har nu en s bra instlld gain som mjligt.

    - Skall du flyga mycket "Fast forward flight" s anvnd lite mindre gain.
    - Tecken p fr lite gain r en svrkontrollerad plattform som grna flippar runt.

    Var ndrar jag gain.

    /Lasse
    //Lasse

  13. #13

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    16
    Klubb
    kersberga Flygklubb

    Standard En till klar

    Fick mitt kort idag (Tack David!) Bort med gamla gyron och p med KK-kortet.
    Funkar klockrent efter att jag funderat lite p vilket hll och var jag skulle
    montera det. Mitt gamla tailservo (INOLAB HG-D251MG) verkade inte gilla
    signalerna, det stod och knattrade, ryckte och blev varmt.

    Efter ett snabbt byte till ett S9257 funkar allt som det ska. Jag har bara
    gjort en kort testflygning i vardagsrummet och den r mycket stabilare
    n tidigare.

    Det enda som saknas nu r en mer permanent montering av elektoniken,
    videoglasgon och GoPro kamera, bda p vg i posten.

    Bifogar lite bilder.
    /Bosse
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC08406s.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	12658Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC08407s.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	12657

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlgg

    Var ndrar jag gain.
    P respektive pot, allts Roll, Pitch och Yaw var fr sig.
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15

    Standard

    Hej Bjrn,
    tack fr hjlpen - jag ska ta en titt p det hela nr jag kommer hem.

    Frresten, ska bara ett av ESC ge strm till KK-kortet eller man kan koppla in alla fyra ESC rakt av????
    Senast redigerat av Halcon den 2010-09-09 klockan 15:33.

  16. #16

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    16
    Klubb
    kersberga Flygklubb

    Standard Frsta reparationen.....

    Efter ett par testflygningar idag blev jag lite "vermodig" och borjade pressa min tricopter och KK-kortet. Dom funkade superbra tillsammans tills bakre propellern lossnade.....
    Propsaver och propellern dalade s fint till marken i ett paket och tricoptern brakade ner platt p rygg, mosade YAW-gyrot och stukade alla kontakter p KK-kortet.

    Hemma igen ldde jag loss gyrot, tog fram ett nytt frn en demonterad HK401B och satte dit det nya. Nu flyger den fint igen med fastskruvade propsavers!
    Bifogar ngra bilder.

    BTW, r det ngon som hittat en bra box att skydda kortet med?
    /Bosse
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	ett.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	51,1 KB 
Id:	12666   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tu.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	12664   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tre.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	12665  
    Senast redigerat av Point65 den 2010-09-09 klockan 15:54. Anledning: Stavning...

  17. #17

    Standard

    Storleksmssigt kan jag tnka mig att sm askar fr smycken o dylikt kan passa...g in till nrmaste guldsmed och kolla...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18
    streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    169
    Jobb
    Hjlpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    finns ju elektronikldor p elfa i alla storlekar fr inbyggnad av kretskort
    One Life! Live it..!

  19. #19

    Standard

    Hkan: Det gr jttebra att kra alla 4 BECarna till styrkortet.
    Jag ska frska hjlpa dig med X4 setupen. Undertiden kan du lsa lite mer hr: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1143569

    Fasen Bosse Jag hinner knappt skicka kortet till dig innan du har snder det Hoppas du har det roligt iaf
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  20. #20

    Standard

    Nu behver jag hjlp: hur jag n gr fr jag inte lysdioden att lysa vid punkt 1 i instruktionen. Endast nr jag ansluter accen s blinkar lysdioden till i 1/10 sekund ....... hur ska gasspaken stllas in - str att den ska vara "rtt" instlld och med det menar jag r i full gas...?
    Jag hade tnkt att brja med min quad i + - konfig innan jag gr ver till X- konfig.
    Senast redigerat av Halcon den 2010-09-18 klockan 16:32.

Liknande mnen

  1. KK styrkort i flygplan?
    Av pernstig i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2012-06-30, 10:35
  2. Hjlp med val av styrkort
    Av peterbat i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 39
    Senaste inlgg: 2011-12-24, 20:06
  3. Vinn ett RCExplorer - KK styrkort!
    Av dadde i forum FPV Allmnt
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2010-12-15, 05:59

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •