Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 120

Ämne: Support tråd för RCExplorer - KK styrkort för multirotorplattformar

  1. #1

    Post Support tråd för RCExplorer - KK styrkort för multirotorplattformar

    Manual:

    Montering och inkoppling
    Styrkortet och gyron i allmänhet presterar mycket sämre om de påverkas av vibrationer. Se därför alltid till att få bort så mycket vibrationer från din plattform som möjligt. Balansera propellrarna, kolla så att motoraxlarna är raka, balansera motorklockorna osv. Ju färre vibrationer, ju bättre kommer plattformen flyga. För att uppnå bästa resultat skall styrkortet monteras med vibrationsdämpande tjejp.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kks640.jpg 
Visningar:	446 
Storlek:	126,0 KB 
Id:	12624
    Inkoppling:
    Om du håller kortet med lysdiodsidan uppåt och stiftlisterna mot dig. Stiftlisten längst till vänster är markerad med "M1". Denna stiftlist är utgångarna M1-M6, där M1 är längst till vänster och M6 längst till höger. Till höger om stiftlisten finns de 4 ingångarna. Dessa är från vänter till höger:
    Yaw (Sidoroder) Kanal 4
    Collective (Gas) Kanal 3
    Pitch (Höjdroder) Kanal 2
    Roll (Skevroder) Kanal 1

    (De angivna kanalerna är enligt Futabas standard)

    Om man kollar på TRICOPTERN ovanifrån så skall fartreglagen kopplas in på följande vis:
    M1: Vänster motor
    M2: Höger motor
    M3: Bakre motor
    M4: Servo

    Förinställning av sändaren
    Gör ett nytt modellminne som inte har några mixar aktiverade, nollställd trim och subtrim samt har 100% utslag på alla kanaler (100% EPA).

    Det går lika bra att använda helikopter som flygplans programmet i radion. Fördelen med att använda helikopter programmet är att du får en intrimningsbar throttlekurva som gör att du kan få mer precision på gasen vid hovring. Annars finns det ingen fördel med det ena eller det andra. Var noga med att välja "normal" swashplatta med 2 servon i 90 graders läge om du ska köra helikopter program. Använd absolut inte 120CCPM då det inte kommer fungera korrekt.

    Styrkortet är utrustat med ett "säkerhetslås". Detta är för att inte plattformen ska skjuta i luften om man råkar komma åt gasspaken när man håller på att greja. För att "låsa upp" så rör man sidorodret åt höger medans gasen är i sitt minimum läge. För att låsa igen rör man sidorodret åt vänster medans gasspaken är i sitt minimum läge. Styrkortet startar alltid upp i det "låsta" läget.

    Inställing av styrkortet
    1. Kolla om gasspaken är rätt inställd:
    - Starta sändaren och sedan styrkortet
    - Dra gasspaken längst ner i höger hörn
    - Lysdioden på styrkoret skall tändas, gör den inte det testa att lägga till lite "ner" trim på gasen
    - Funkar inte det så testa att reversera gasspaken
    - Funkar inte det testa att öka "End Point Adjustment" på gasspaken och testa igen

    2. Kalibrera "throttlerange" på fartreglagen:
    - Vrid ner Yaw (Y) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spänningsatt)
    - Starta sändaren och öka gasspaken till max
    - Koppla på spänningen på styrkortet
    - Vänta tills fartreglagen piper två gånger efter initieringssignalen (Plush och SS reglagen)
    - Dra ner gasspaken till minimum
    - Fartreglagen spelar initieringsljudet igen
    - Koppla bort spänningen från styrkortet
    - Återställ Yaw potten till mitt läget (50%)

    3. Kontrollera att alla kanaler går åt rätt håll:
    - Detta skall utföras utan propellrar monterade på motorerna!
    - Starta sändaren och sedan styrkortet
    - "Lås upp" styrkortet genom att dra gasspaken längst ner i höger hörn, dioden på kortet skall börja lysa.
    - Höj gasen till dess att alla motorer börjar snurra (ca 1/4 spak)
    - Dra höjdroder (Pitch) spaken framåt (dyk). Den bakre motorn skall öka varvtalet. Ifall den inte gör det, reversera kanalen och testa igen.
    - Dra skevroder (Roll) spaken åt höger. Den högra motorn skall minska varvtalet och den vänstra motorn skall öka i varv. Ifall de inte gör det, reversera kanalen och testa igen.
    - Dra sidoroder (Yaw) spaken åt höger. Den bakre rotorn skall tilta åt vänster. Ifall den inte gör det, reversera kanalen och testa igen. (Lås upp funktionen kommer reversera, dvs låser upp åt vänster istället för höger. Detta kan åtgärdas, se punkt 7)

    4. Kontrollera att gyrona kompenserar åt rätt håll:
    - Detta skall utföras utan propellrar monterade på motorerna!
    - Starta sändaren och sedan styrkortet
    - "Lås upp" styrkortet genom att dra gasspaken längst ner i höger hörn, dioden på kortet skall börja lysa.
    - Höj gasen till dess att alla motorer börjar snurra (ca 1/4 spak)
    - Tilta tricoptern framåt. Den bakre motorn bör sakta ner. Ifall den inte gör det, notera detta, du kommer fixa detta i nästa steg.
    - Tilta tricoptern till höger. Den högra motorn bör öka i varv. Ifall den inte gör det, notera detta, du kommer fixa detta i nästa steg.
    - Rotera tricoptern åt höger. Den bakre rotorn skall tilta åt höger. Ifall den inte gör det, notera detta, du kommer fixa detta i nästa steg.

    5. Reversera gyro kompensationen
    - Vrid ner Roll (R) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spänningsatt)
    - Starta sändaren och sedan styrkortet.
    - Lysdioden på styrkortet blinkar snabbt 10 gånger och slocknar sedan.
    - Rör den spak du vill att gyrot ska vara reverserat på, fram och tillbaks. Tex om roll gyrot ska reverseras så rör rollspaken.
    - Lysdioden kommer blinka snabbt kontinuerligt för att visa att den mottagit kommandot.
    - Dra ur spänningen till styrkortet.
    - Starta kortet igen om fler gyron behöver reverseras, annars återställ roll potten till mitt läget (50%).

    6. Reversering av pottar:
    - Ifall du tycker att pottarna behöver vridas åt "fel håll" så kan de enkelt reverseras.
    - Vrid ner Roll (R) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spänningsatt)
    - Starta sändaren och sedan styrkortet.
    - Lysdioden på styrkortet blinkar snabbt 10 gånger och slocknar sedan.
    - Dra upp gasspaken till max.
    - Lysdioden kommer blinka snabbt kontinuerligt för att visa att den mottagit kommandot.
    - Dra ur spänningen till styrkortet.
    - Återställ roll potten till mitt läget (50%).

    7. Reversring av "lås upp" funktionen:
    - Ifall du behövde reversera sidoroder kanalen i steg 3 så kommer lås upp funktionen vara omvänd (man behöver dra spaken åt vänster istället för åt höger)
    - Vrid ner Pitch (P) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spänningsatt)
    - Starta sändaren och sedan styrkortet.
    - Lysdioden på styrkortet blinkar snabbt kontinuerligt.
    - Stäng av styrkortet och ställ återställ potten till mitt läget (50%).

    Slutjustering
    - Se till att alla pottar är i mittläge (50%)
    - Se till att tyngdpunkten är korrekt på din plattform innan flygning. Den skall vara i mitten eller möjligtvis lite framför mittpunkten på plattformen.
    - Alla utslag skall vara satta till 100% på sändaren

    Startprocedur:
    - Ställ tricoptern på ett plant underlag.
    - Tricoptern och dess propellrar skall vara helt stilla.
    - "Lås upp" styrkortet genom att dra gasspaken längst ner i höger hörn.
    - Dra upp gas spaken och flyg. Gyrona kalibreras så fort gasspaken lämnar sitt minimum läge. Kalibreringen tar mindre än en millisekund. Du behöver inte vänta på något. Var bara noga att tricoptern står plant och är helt stilla innan du startar.

    Trimma in gainen:
    - Öka gainen i steg tills dess att plattformen börjar oscillera (gunga snabbt fram och tillbaks pga av överkompensation).
    - Minska gainen en aning.
    - Du har nu en så bra inställd gain som möjligt.

    - Skall du flyga mycket "Fast forward flight" så använd lite mindre gain.
    - Tecken på för lite gain är en svårkontrollerad plattform som gärna flippar runt.

    EPA och EXPO:
    - Om plattformen känns för "snabb" eller "twitchy" kan man sänka utslagen samt lägga till Expo.
    - För att sänka utslagen kan man antingen justera ner "End Point Adjustment" (EPA) eller D/R (Dual rates). Detta gör att hela spaken blir mindre känslig över hela registret.
    - Expo används för att behålla stora utslag men fortfarande ha precisionen runt mittspaken. Den gör med andra ord spaken mindre känslig i mitten för att sedan bli "normal" känslig i ändarna. Använd negativ expo om du flyger med Futaba sändare.
    - Jag använder själv både EPA samt Expo för att få min plattform att flyga som jag tycker känns bäst.

    Tips:
    - Det är inte ovanligt att man behöver några klick trim åt något håll för att få en perfekt hovring. Hur mycket beror på hur mycket skillnad det är på kV i motorerna, propellrar, fartreglage m.m.

    - "Lås" plattformen genom att dra sidoroder spaken åt vänster efter du landat. Detta är ett snabbt och enkelt procedur som garanterat kommer rädda antingen dig eller din plattform någon gång under dess livstid.

    - Använd så små och lätta propellrar som möjligt. En lättare propeller ändrar varvtal snabbare vilket medför snabbare respons och mer stabilitet.

    - Plattformen bör hovra runt halvgas. Använd mindre/större propellrar, annan kV på motorerna eller fler/färre celler för att uppnå det.



    Den här tråden är tänkt vara ett tillhåll för er som köpt ett styrkort från mig. Jag kommer kolla tråden så ofta jag hinner och svara på era frågor och hjälpa till ifall det skulle vara några problem.

    Det skulle vara jätteroligt om ni kunde posta bilder på era setuper när de är färdiga
    Senast redigerat av dadde den 2010-09-07 klockan 09:04.
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  2. #2
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Min är klar

    Min är klar, testat lite inne bara men den verkar vara stabil!
    fick reversa servot och skevrodergyrot samt att jag måste trimma ner trottel
    varje gång jag ska sätta på och stänga av styrkortet.

    Skall testflyga imorgon!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0207.jpg 
Visningar:	322 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	12582   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0209.jpg 
Visningar:	266 
Storlek:	52,7 KB 
Id:	12583   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0208.jpg 
Visningar:	292 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	12584  
    One Life! Live it..!

  3. #3

    Standard

    Hur har ni det med sidorodret? Jag tycker det behövs mycket trim så jag ändrade servoarmen för att slippa ha fullt trim... ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    jag har ställt in min servoarm jag med så jag slipper trim
    man kanske hade sluppit det med en pusher propp men det känns lite overkill
    One Life! Live it..!

  5. #5
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Nu har jag testflyget och jag kan ju säga att det är
    Mycket mer stabilt och lättfluget med kk kortet än med
    gyron!

    En fröjd att flyga
    One Life! Live it..!

  6. #6

    Standard

    Kul att höra Steem
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  7. #7

    Standard

    Hej David,
    fick mitt styrkort idag - ser bra ut. Skulle du kunna komplettera manualen med hur man konfigurerar för quad X4?

    Jag har oxå lite problem med vilken av kablarna på kortet som ska gå vart. Det är ju 2 kablar men två kontakter är gula och två kontakter är tre-färgade......

    Håkan
    Senast redigerat av Halcon den 2010-09-08 klockan 15:48.

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg

    Jag har oxå lite problem med vilken av kablarna på kortet som ska gå vart. Det är ju 2 kablar men två kontakter är gula och två kontakter är tre-färgade......
    Hej Håkan.

    Jag hade samma problem, tog en stund att klura ut...
    Det är bara att följa bokstäverna Y, C, P, R, på mitt kort sitter den första gula på Y, alltså Yaw (sidroder). Kabeln som sitter ihop med den första gula är ansluten vid C, alltså Collective, den andra gula på P (Pitch) och den andra med tre tåtar på R (Roll).
    Så på JR blir det 4, 6, 3, 2 om man kör sändaren i Heli mode.

    Här kommer lite bilder på min Tricopter, ditt gamla projekt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SDC10529.jpg 
Visningar:	264 
Storlek:	64,8 KB 
Id:	12643   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SDC10528.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	68,4 KB 
Id:	12644   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SDC10526.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	50,2 KB 
Id:	12645   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SDC10525.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	12646   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SDC10524.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	50,1 KB 
Id:	12647  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SDC10523.jpg 
Visningar:	259 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	12648  
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Question

    Har också fått mitt kort och meckar för fullt nu.
    Vet inte om jag är ute och cyklar men hakar upp mig på punkt 4.

    - Rotera tricoptern åt höger. Den bakre rotorn skall tilta åt höger. Ifall den inte gör det, notera detta, du kommer fixa detta i nästa steg.

    Borde inte det få tricoptern att rotera mer åt höger.

    Någon som vet innan jag hinner skrota av den.

    /Lasse
    //Lasse

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om den bakre motorn lutar åt höger så drar den väl stjärten åt höger, då åker ju nosen till vänster, och det är väl det man vill om man roterar den till höger.

    Så har jag iaf ställt in min, och den ska provflygas så fort de här hangvindarna ger med sig
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Om den bakre motorn lutar åt höger så drar den väl stjärten åt höger, då åker ju nosen till vänster, och det är väl det man vill om man roterar den till höger.

    Så har jag iaf ställt in min, och den ska provflygas så fort de här hangvindarna ger med sig
    Hehe, ja det stämmer jag roterade stjärten åt höger.
    Det gäller att förstå vad man läser.

    /Lasse
    //Lasse

  12. #12

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Provflögen nu.
    Den var heltokig att flyga, gungade fram och tillbaka.
    Läser då.

    Trimma in gainen:
    - Öka gainen i steg tills dess att plattformen börjar oscillera (gunga snabbt fram och tillbaks pga av överkompensation).
    - Minska gainen en aning.
    - Du har nu en så bra inställd gain som möjligt.

    - Skall du flyga mycket "Fast forward flight" så använd lite mindre gain.
    - Tecken på för lite gain är en svårkontrollerad plattform som gärna flippar runt.

    Var ändrar jag gain.

    /Lasse
    //Lasse

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    16
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard En till klar

    Fick mitt kort idag (Tack David!) Bort med gamla gyron och på med KK-kortet.
    Funkar klockrent efter att jag funderat lite på vilket håll och var jag skulle
    montera det. Mitt gamla tailservo (INOLAB HG-D251MG) verkade inte gilla
    signalerna, det stod och knattrade, ryckte och blev varmt.

    Efter ett snabbt byte till ett S9257 funkar allt som det ska. Jag har bara
    gjort en kort testflygning i vardagsrummet och den är mycket stabilare
    än tidigare.

    Det enda som saknas nu är en mer permanent montering av elektoniken,
    videoglasögon och GoPro kamera, båda på väg i posten.

    Bifogar lite bilder.
    /Bosse
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC08406s.jpg 
Visningar:	230 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	12658Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC08407s.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	12657

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg

    Var ändrar jag gain.
    På respektive pot, alltså Roll, Pitch och Yaw var för sig.
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15

    Standard

    Hej Björn,
    tack för hjälpen - jag ska ta en titt på det hela när jag kommer hem.

    Förresten, ska bara ett av ESC ge ström till KK-kortet eller man kan koppla in alla fyra ESC rakt av????
    Senast redigerat av Halcon den 2010-09-09 klockan 15:33.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    16
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard Första reparationen.....

    Efter ett par testflygningar idag blev jag lite "övermodig" och borjade pressa min tricopter och KK-kortet. Dom funkade superbra tillsammans tills bakre propellern lossnade.....
    Propsaver och propellern dalade så fint till marken i ett paket och tricoptern brakade ner platt på rygg, mosade YAW-gyrot och stukade alla kontakter på KK-kortet.

    Hemma igen lödde jag loss gyrot, tog fram ett nytt från en demonterad HK401B och satte dit det nya. Nu flyger den fint igen med fastskruvade propsavers!
    Bifogar några bilder.

    BTW, är det någon som hittat en bra box att skydda kortet med?
    /Bosse
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ett.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	51,1 KB 
Id:	12666   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tu.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	12664   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tre.jpg 
Visningar:	226 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	12665  
    Senast redigerat av Point65 den 2010-09-09 klockan 15:54. Anledning: Stavning...

  17. #17

    Standard

    Storleksmässigt kan jag tänka mig att små askar för smycken o dylikt kan passa...gå in till närmaste guldsmed och kolla...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    finns ju elektroniklådor på elfa i alla storlekar för inbyggnad av kretskort
    One Life! Live it..!

  19. #19

    Standard

    Håkan: Det går jättebra att köra alla 4 BECarna till styrkortet.
    Jag ska försöka hjälpa dig med X4 setupen. Undertiden kan du läsa lite mer här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1143569

    Fasen Bosse Jag hinner knappt skicka kortet till dig innan du har sönder det Hoppas du har det roligt iaf
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  20. #20

    Standard

    Nu behöver jag hjälp: hur jag än gör får jag inte lysdioden att lysa vid punkt 1 i instruktionen. Endast när jag ansluter accen så blinkar lysdioden till i 1/10 sekund ....... hur ska gasspaken ställas in - står att den ska vara "rätt" inställd och med det menar jag är i full gas...?
    Jag hade tänkt att börja med min quad i + - konfig innan jag går över till X- konfig.
    Senast redigerat av Halcon den 2010-09-18 klockan 16:32.

Liknande ämnen

  1. KK styrkort i flygplan?
    Av pernstig i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 10:35
  2. Hjälp med val av styrkort
    Av peterbat i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 20:06
  3. Vinn ett RCExplorer - KK styrkort!
    Av dadde i forum FPV Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 05:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •