Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Mottagarbatteri till 1/4 cub?

  1. #1

    Standard Mottagarbatteri till 1/4 cub?

    Räcker det med ett standardbatteri till mottagaren på en 1/4 cub eller behövs något kraftigare? Det sitter bara standardservon i den och det verkar ha fungerat för tidigare ägare.

    /Mats

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Vad menar du med standardbatteri? mAH? På 70-talet flög man många pass med 4 NICAD på 500 mAh och 4 standardservon. En 1/4 Cub ger knappast så stor strömförbrukning med standardservon. MEN kolla batteriet efter varje flygning!

  3. #3

    Standard

    Ja det var ju lite oprecist uttryckt men acken är på 1400 mAh, om jag minns rätt, så det är ju inte så väldigt hög kapacitet på den med dagens mått.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2011-01-07 klockan 00:02.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    I en så pass stor kärra spelar vikten på mottagarbatteriet inte så stor roll. Använd Sub-C-celler (litet tyngre och större än AA-storlek) så flyger du hela dagen. En gång höll jag på att krascha min Yak då det var kallt (ca 0°C) och mottagarbatteriet inte klarade att leverera tillräckligt med ström till mottagaren efter en "snap roll", försiktiga roderutslag och landning direkt därpå räddade kärran (det var ett 2000 mAh batteri med AA-celler).

    För vinterflygning rekommenderar jag en rejäl ack till ditt flygplan!
    Jag använder detta batteri i mina större flygplan: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXMTX3&P=7
    Finns också i 6 V http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXMTX4&P=7

  5. #5

    Standard

    Tack för tipset Johan!

    Jo det kan nog bli lite vinterflyg vad det lider. Jag fundera på om det kan gå att använda pontonerna istället för skidor. Det bör väl kanske inte vara isigt så att man sliter ut dem men det borde ju vara skaplig bärighet i snö med dem.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •