Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Pilot RC YAK 54 87" & DLE55

  1. #1

    Arrow Pilot RC YAK 54 87" & DLE55

    Eftersom min bygg tråd försvann så lägger jag upp en tråd här om min YAK 54.
    Men här finns det ett par bilder http://picasaweb.google.com/Moparcha...ilotRCYAK5487#

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	YAK14m.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	31,7 KB 
Id:	12585Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	YAK13m.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	12586
    Har nu flygit 4 liter med den och är riktigt nöjd. Även om jag inte har pressat den i närheten av vad den tål. Motorn startar alltid snällt efter min start procedur och känns pålitlig efter lite finjusteringar. Kör på Aspen 4 takt och blandar med Castrull TTS olja för luktens skull.
    Setup:
    Pilot RC YAK 54 87"
    DLE55 med muffler från AutoPartner
    Align DS610 servon överallt utan roder där sitter ett BMS-860DMAX+HS DS. Höjdroder servona går genom en servo reverserare "logic" från AP
    Tändningen slår jag av och på från radion med en liten brytare från AirMedia. Strömförsörjning 2 st DiarrePower 2200mAh 2s via en Emcotec Dualbat från AP den med.
    Plågar er med filmer vart efter dom görs och här ett par som någon kanske har sett.

    Maiden:


    en annan gång:

    Senast redigerat av TommyzT den 2010-09-06 klockan 21:01. Anledning: Ja

  2. #2

    Standard

    Plåga på med filmer bara!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ja första filmen är riktigt grym, gillar inledningen skarpt på den filmen. Sådana filmer kan jag nog stå ut med ett par i veckan om de skulle vara så

    /Martin

  4. #4

    Standard

    Blev en film från fredagens övningar.

  5. #5

    Standard

    Vidrigt väder = hangar pyssel. Inget större nytt med YAK men har köpte en ny mottagare och en rökpump som monteras just nu.
    Förhoppningsvis kommer rökig test att göras så fort det går att vara ute i dagsljus. Då skall jag filma röken.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Smokey.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	32,8 KB 
Id:	16470

  6. #6


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Kommer du att mixa rökpumpen med trottel ? Jag provade men det var krångligt att få till en fungerande kurva.
    Jag har samma pump i en 50CC kärra och upplever att pumpen ger alldeles för mycket vätska i förhållande till varvtal. Om det ska komma lagom mängd rökvätska så är det precis att pumpmotorn går runt och ändå skulle man vilja ha lite mindre flöde vid flygning på låga varv.
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

  7. #7

    Standard

    Jo jag har provat lite med att bara lyssna på motorn i pumpen. 3s 12v=galet varv, 2s 7 volt= ca halvfart och 4,8 volt från gammalt mottagaracc= lågt varv. Men jag kör 12 v och mixning med throtteln och skall se vilken kurva på pumpen som verkar bäst.
    Jag provade just att löda fast anslutning. Det skall jag ge fullkomligt faan i. Min krök är nu delvist en aluminium klutt på golvet. Tur att det finns de som lever på att sälja färdiga saker...

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Se till så den inte får för mycket rökolja bara , det slabbar ner maskin onödigt mycket......

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kanske en BEC med ställbara volt 4,8-6v skulle sitta fint för att få ner varvtalet.

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Skulle man inte kunna sätta ett fartreglage till borstad motor på en extra kanal, och sen koppla pumpen till reglaget (jag antar att det är en borstad motor i pumpen). Sen borde det ju gå att skräddarsy en mixkurva som ger önskad rökmängd vid alla gaspådrag.
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Skulle man inte kunna sätta ett fartreglage till borstad motor på en extra kanal, och sen koppla pumpen till reglaget (jag antar att det är en borstad motor i pumpen). Sen borde det ju gå att skräddarsy en mixkurva som ger önskad rökmängd vid alla gaspådrag.
    Pumpen har ju redan inbyggt fartreglage så det är bara att plugga in den till mottagaren.
    Problemet som jag ser det är att pumpkapaciteten är för stor. Man får köra pumpmotorn på så låga varv att den går hackigt och ibland inte orkar dra igång. Pumpen är nog lagom till 150 CC kärror där man kan mata på mera flöde på röken men jag tycker det funkar lite dåligt till mindre plan.
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

  12. #12
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Aha, då är det kanske bättre att låta pumpen hålla trycket uppe och reglera flödet med en ventil?
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #13


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Aha, då är det kanske bättre att låta pumpen hålla trycket uppe och reglera flödet med en ventil?
    Ja det vore ju det bästa men pumpen är av sådan typ att den pumpar samma mängd per varv oavsett mottryck. Alltså att strypa flödet ger bara ökat tryck (risk att en slang lossnar) och elmotorn går ner i varv och förbrukar mera ström. Man måste alltså ha nån överströmningsventil som tillåter flödet som inte behövs att gå tillbaka till tank.

    Lösningen för mej blev att köra på lägsta möjliga fart där pumpen orkar gå. Det funkar men ibland har den tungt att orka igång.
    Vid ca 11:00 min i den här filmen syns min rök.
    http://www.youtube.com/watch?v=uV3G8cgKIX0
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det låter som att du skulle behöva en växelventil, som antingen pytsar ut oljan i slang A (rökmunstycket) eller slang B (returslang till oljetanken).
    Nu vet jag inte om det finns såna ventiler att få tag i, men annars borde det ju gå att lösa med ett par excenterrullar på samma axel som påverkas av ett servo, rullarna skulle isf vara förskjutna en sisådär 30 grader i förhållande till varandra så att det antingen är öppet till slang A eller B beroende på servots position, så att pumpen aldrig behöver stå och stånga mot en helt stängd slang.

    Filmen var kul och jag fick en lysande idé, om man laddar röktanken med grillolja i Yaken som agerar grilltändare så sparar man in ett steg i grillprocessen...
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15

    Standard

    Bara eld men ingen rök? Har du fått någon ordning på problemet än Tommy?
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Bara eld men ingen rök? Har du fått någon ordning på problemet än Tommy?
    Ja precis nu. Ingen eld ingen rök... Fick inte igång motorn med "gammal" 98 oktanig soppa samtidigt som det var -10°C ute. Nu har jag Aspens och inne i garaget. Ryker gör den och det var kanske inte det fiffigaste jag gjort i år. Film kommer när jag gasat lite längre och utomhus.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Ja precis nu. Ingen eld ingen rök... Fick inte igång motorn med "gammal" 98 oktanig soppa samtidigt som det var -10°C ute. Nu har jag Aspens och inne i garaget. Ryker gör den och det var kanske inte det fiffigaste jag gjort i år. Film kommer när jag gasat lite längre och utomhus.
    Du får fixa en sån där slang som de har på bilbesiktningen för att undvika avgaser innomhus fast kanske men genomskinligt plaströr för att se om det blir rök. Det är fan kallt ute.. *burr*
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  18. #18

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Ja precis nu. Ingen eld ingen rök... Fick inte igång motorn med "gammal" 98 oktanig soppa samtidigt som det var -10°C ute. Nu har jag Aspens och inne i garaget. Ryker gör den och det var kanske inte det fiffigaste jag gjort i år. Film kommer när jag gasat lite längre och utomhus.
    Hahaha.. dagen bästa !! haha du skriver roligt !!!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

Liknande ämnen

  1. Sbach 87" Pilot rc ARF
    Av Kamikaze i forum Byggdagboken
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 17:38
  2. Pilot RC Sbach 122"
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 20:35
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 11:57
  4. Nya Pilot-RC Decatlon 180" 47% !
    Av Sigun i forum Bensinmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 10:29
  5. Pilot-RC Yak 54 87" - Borstlöst!
    Av Matjon i forum Byggdagboken
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 10:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •