Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Twinstar BL Nybörjare

  1. #21

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    Tack vare hbi har jag äntligen fått fortsätta flyga, funkar riktigt bra! Har beställt lite fler proppar för att se om jag kan få mer än vertikal prestanda. Som det är nu står den och tvekar lite.

    Nästan varje flight har varit med en keychain kamera och den vibrerar tydligt med motorerna igång, jag funderar nu på hur man enklast kan balansera rotorn, axel och propeller i en enhet så att man kan skjuta resonansfrekvensen (och vibrationerna) uppåt i registret?

    Min motor har en liten insexskruv framför rotorn och en c-clip för axeln bakom statorn. Bara att demontera dessa, montera, märka upp, balansera och återmontera igen för att lösa problemet? Vad är bäst att balansera med?

    Motor: http://cgi.ebay.co.uk/RC-Timer-BC282...ht_2893wt_1138

  2. #22
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det brukar räcka att balansera propellern. Du använder en propellerbalanserare och slipar det tunga bladet tills den väger jämt
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #23

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    Är det bara min Twinstar som är vindkänslig? Tycker den flaxar omkring så mycket nu de senaste dagarna med lite vind.

  4. #24

    Standard

    Jo den är lite känslig för vind och fläddrar gärna, jag tror att det beror på den relativt korta kroppen och avståndet bak till stjärten. Flyger ju bara FPV med den men vindiga dagar bumpar den runt i luften och är inte alls så rolig som mindre vindiga dagar, framför allt om det blåser är den knepig att landa i vind.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #25

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    Jo, den landade på tvären nu senast så det var därför jag tyckte att den allt var lite väl känslig. Kom ner helt utan skador dock, men landningen såg lite knäpp ut eftersom den kom ner ungefär 70 grader vriden ur färdriktningen. Har inte lärt mig att använda sidrodret ordentligt än

    Är en Funjet mindre vindkänslig?

  6. #26

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Allmän tilltrasslare på Arlanda

    Standard

    Ursäkta en snabb trådkapning:
    Upptäckte igår att ena motorfästet på min TS har spruckit...
    Nån som vet var jag hittar ett i svedala?
    Eller måste jag vända mig till Tüskland?
    Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper!

  7. #27
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av femer Visa inlägg
    Är en Funjet mindre vindkänslig?
    Japp. Har flugit min i 10-15 m/s, den går som på räls ändå...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deiceman Visa inlägg
    Ursäkta en snabb trådkapning:
    Upptäckte igår att ena motorfästet på min TS har spruckit...
    Nån som vet var jag hittar ett i svedala?
    Eller måste jag vända mig till Tüskland?
    Nej plastfästena e kass, speciellt om du har obalanserade proppar så släpper de små skruvarna som håller plastbiten som motorn är skruvad i. Skruva bort den första plastplattan å rita av den på en 3mm plyfa å limma dit istället, så har du ett mycket bättre motorfäste som dessutom tål lite mera vibrationer utan att skruvarna lossnar eller att plasten spricker när det är kallt ute.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av femer Visa inlägg
    Jo, den landade på tvären nu senast så det var därför jag tyckte att den allt var lite väl känslig. Kom ner helt utan skador dock, men landningen såg lite knäpp ut eftersom den kom ner ungefär 70 grader vriden ur färdriktningen. Har inte lärt mig att använda sidrodret ordentligt än

    Är en Funjet mindre vindkänslig?
    Låter som du landade den i rak sidvind, det är nått som den inte gillar om man inte passar sig å håller emot med sidan samt håller bra med varv på motorn så den inte stallar...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Japp. Har flugit min i 10-15 m/s, den går som på räls ändå...
    Med Gyro då eller nej skämt å sido den är trevlig, går ju dessutom undan också
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #31

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Allmän tilltrasslare på Arlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Nej plastfästena e kass, speciellt om du har obalanserade proppar så släpper de små skruvarna som håller plastbiten som motorn är skruvad i. Skruva bort den första plastplattan å rita av den på en 3mm plyfa å limma dit istället, så har du ett mycket bättre motorfäste som dessutom tål lite mera vibrationer utan att skruvarna lossnar eller att plasten spricker när det är kallt ute.
    Precis vad jag kommit fram till också. Har just noterat skruvsläpp i stort sett överallt....
    Har hittat både plyfabitar i lagom storlek och kretskortsplattor i gömmorna...
    Misstänker att plyfan fäster bättre med epoxy dock.
    Tack goa doktorn.
    Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper!

  12. #32

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    hmm, motorfästena var bra info. Nya i plyfa blir nog bra. Ska fundilera över funjet inköp. Om jag bara kunde hitta goggles nån gång så skulle det vara mycket enklare att motivera alla dem här inköpen. Med en funjet behövs ju ingen headtracker tex. Kommer att spara massor med pengar

  13. #33

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Allmän tilltrasslare på Arlanda

    Standard

    Ute och provade nya motorfästena i söndags.
    MYCKET nöjd med resultatet!!
    Inget resonansljud alls från kärran längre.
    Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper!

Liknande ämnen

  1. Easystar 2 vs Twinstar 2 nybörjarkärra
    Av MickeN i forum Nybörjare
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 11:39
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 18:46
  3. TwinStar-sjöflyg
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 21:34
  4. Nästa FPV-flyg efter Twinstar II?
    Av Ålänning i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 15:29
  5. Twinstar FPV
    Av Impulze i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •