Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Twinstar BL Nybörjare

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard Twinstar BL Nybörjare

    Fick ordning så att jag kan använda min FF7 till båda motorerna nu med kanal 6 som slav till kanal 3. Men nu måste jag kalibrera om ändlägena för esc:erna varje gång jag kopplar in batteriet. Finns någon workaround på detta eller bara att acceptera eller byta till y-kabel?

    Funderar på om man ska våga sig på en första flygtur på egen hand...

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kalibrera om ändlägena i radion eller fartreglaget? Om det är fartreglaget, så hjälper inte y-kabel. Jag har ett dyrt fartreglage som håller på med sån trams, men moderna billiga kineskiska fartreglage gluttar sig inte. Byt till Turnigy Plush-reglage.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    I fartreglagen. Pluggar jag in batteriet så behöver jag ställa trotteln på fullt och sedan dra ned till 0 för att kalibrera ändlägena varje gång. Det är ju inga dyra prylar det här, 10$ per reglage från rctimer. Jag tror inte det är något fel på dem, de fungerar perfekt var och en om de är kopplade direkt till kanal 3. Men mixningen verkar ställa till med något strul. Jag har mixat dem från kanal 3-5, med rt +100% och -100%. Offset tror jag jag ställde till bottenläge på trotteln. Kanal 5 och kanal 3 är reverserade också.

    Har beställ y-kablage som jag ska pröva med.. glömde bort att jag likagärna kunde ha gjort dem själv.. :P

    Behövs balansering av 7x4 props? Antagligen ja, men jag börjar bli otålig med att flyga.. Hamnade på 1256g flygfärdig utan dekaler.

    Hälsningar

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    TS är en väldigt stabil kärra. Om du har propparna centrerade så är det sällsynt att det behövs balansering. Naturlitvis så ska du inte flyga om det känns vibrationer på grund av obalans.
    Visst bör du kunna flyga TS själv första start om du har någon erfarenhet av radiostyrt modellflyg innan.
    Kolla tp förstås. Små utslag och ett bra kast. Du kan testa att kasta planet utan att starta motorerna - utan propellrar om du vill vara försiktig. Mot vinden så ska planet glida 10-20 meter innan det landar. Har du halvhögt gräs så bör inget kunna gå fel.
    När du ser hur fint planet glider så är det tryggt att starta likadant fast med halv gas som ska vara mer än tillräckligt och inte så mycket att man direkt överaskas och drar för hårt i någon spak.
    Y-kabel är enkelt och om du skulle vilja mixa så att du kan styra motorerna med sidoroder så testa med en V-tailmixer för några tior. Då får du över kanaler i mottagaren för servo till att släppa gubbar eller annat skoj som att styra en kamera.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard En ny flygare har fötts!

    tog äntligen mod till mig ikväll och kastade iväg det där j#vla planet. Någon meter måste det väl kunna flyga!

    O visst, det flög så lugnt och fint, lyfte från handen i princip. Jag är helnöjd, det blev en lyckad första flygning nånsin Tack alla för hjälpen, nu ska jag öva!
    Jag fick förresten ut 8 min flygtid och förbrukade enligt laddaren 1560 mAh. Batteriet är ett zippy flightmax 4000mAh. När jag drar ur batteriet med laddaren får den ur 3600mAh ungf. Hur mycket längre tid tror ni vore rimligt med lugn flygning? 16?

    Ha det gott,
    Dainel

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Med ett så stort batteri så bör du ha tillräckligt med kraft ända ner till runt 3 volt per cell utan att anstränga något.
    Självklart blir maxeffekten mycket lägre när batteriet börjar tröttna men det bör ändå vara mer än tillräckligt för "lugn flygning".
    Vi flyger 40 minuter med EasyStar på 4000 mAh 2 celler så du bör lätt få ut över 20 minuter - mera om du har 3 celler.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Standard

    Grattis!!

    Jag har två Turnigy TR28-26 1650kv med 8x4 GWS HD samt 4500mah 3s ack och flyger ca 25min. Fullgas drar den 28A men på cruise strax under halv gas ca 8-10A, jag brukar lägga mig på runt 8A (brukar bli ca 30 km/h) för bästa ekonomi och längsta flygtid. Jag flyger bara FPV så jag har alla data direkt i brillorna därav så ser jag åtgången på acken.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av femer Visa inlägg
    När jag drar ur batteriet med laddaren får den ur 3600mAh ungf. Hur mycket längre tid tror ni vore rimligt med lugn flygning?
    STOPP o Belägg!! Du drar väl inte ur en lipo-ack helt med laddaren !!!??
    Det är ett jättebra sätt att döda den/förkorta livslängden dramatiskt....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    jodå, hela vägen tills det inte är en droppe ah kvar...

    Tyvärr har det nog blivit urladdat för lågt. Satte den att cycla batteriet och den drog ur det till 9 volt. Problemet var att då gick två av cellerna ner till ca 2,69v och den tredje till 3,64v ungefär. Om jag minns rätt ska de helst inte ner under 3.1?

    Jag får väl offra ett batteri för att lära mig mer, men idag fungerade det i 16 min åtminstone. Givetvis laddar jag det alltid i en lipobag och förvarar det i en plåtlåda.

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Man ska aldrig cycla en lipo-ack....dyrköpt erfarenhet, men nu vet du och de som läser detta att det inte är vidare lämpligt..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du balansladdar så kan du kanske rädda den acken. Släng om den svullnar
    m.v.h, //Fredrik
    fredrik

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    ja, det försvinner om det börjar trilska för mig. Har balansladdat det och det verkar fungera ok. Flög i 21 min idag och det var väl tur för en minut senare (när jag gasade på marken) så gick lvc in. mjukt, men jag undrar nästan hur man klarar att landa när den gör så.. vara beredd och hålla höjd helt enkelt? Har satt lvc på high för att spara batteriet det lilla som går. ¨

    Prylarna knappt ljumma vid landning - skönt. men jag verkar ha lite resonans vid vissa varvtal? Var och hur börja för att bli kvitt detta?

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    lvc ? Du menar att esc:n bröt strömmen till motorn? Det ska man försöka undvika, iaf på större ackar.

    För att ytterligare spara på dina stackars ackar kommer här nästa tips.
    Du ska aldrig dra ur en Lipo-ack mer än 80%.
    Testa att flyga lite varierat i x antal minuter.
    Ladda, se hur mycket du får i, räkna ut hur många % du dragit ur.
    Då får du ett hum om hur många minuter du kan flyga utan att dra ur ackarna för mycket.

    Resonans.. kan ju vara propellern som är obalanserad..?
    Edit, kom på att den är 2-motorig, då kan man ju få ett resonansljud när båda motorerna snurrar samtidigt..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Att fartreglaget bryter strömmen till motorn är inga problem - speciellt om du har satt att den ska bryta vid "high".
    Det brukar fungera om man drar ner gasen till noll och väntar ett par sekunder sedan ska man försiktigt öka gasen så kan man säkert få hem kärran. Ofta är man väl tillräckligt högt upp så att man kan segla hem modellen. MPX stararna är väldigt tacksamma att segla med - problemet är snarare att de glider för långt när man vill ner ;-)
    Sedan så har du alltid mycket kvar av batteriet för att klara radio och servon - speciellt om du har 3 celler.

    Kör alltid balanseringsladdning om du haft problem någon gång med för låg cellspänning.
    Låt inte heller ett urladdat batteri ligga - utan ladda det till 3,7 volt per cell om det ska ligga länge innan du använder det (storage).
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    Bra tips allihopa. Ska följa detta så gott det går. Ville gärna ut och öve lite mer idag och laddade det så fint, men då smälte mitt billiga Kina nätagg som nu visade sig inte vara så billig. Måste ju köpa ett nytt nu och något flyga lär det inte bli idag. Tråkigt när ens snålhet slår tillbaka på en.. Håller tummarna för att det var svagaste länken.

    Någon som har ett nätagg liggandes eller vet var jag kan få tag på ett bra sådant?
    Verkar vara många som har problem med nätaggen?
    Senast redigerat av femer den 2010-09-25 klockan 14:53.

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Kjell & Company har nätaggregat i diverse olika storlekar.
    Men om du inte har så höga krav så kan du köpa ett sånt här:
    http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...i/Natadapter2/
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag kör med allra billigaste biltemaladdaren och så har jag ett litet uselt MC-batteri inkopplat som filter.
    Det har funkat i ett antal år - tror knappast att batteriet skulle funka till annat än filter.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Beroende på hur hårt du känner att du måste ladda, kan du använda ett nätaggregat från en bärbar dator.
    Jag snokade lite på jobb och hittade alla möjliga sorter från 14V och upp till 20,5V/90W
    Tog ett litet smidigt från IBM, 16V/4,5A vilket ger 70W (laddaren har 20V max in, så jag tog det säkra före det osäkra).
    Visst, jag kan inte kräma på för fullt, men det måste jag inte heller när jag laddar hemma, och det var väldigt prisvärt.
    På fältet har vi 12v färdigt, och ska jag flyga nån annan stans får jag väl ta vägen om bilens batteri eller nått. eller får jag väl skaffa ett stort nätagg när den dagen kommer.
    Fast jag kanske kan plundra en stationär dator då..., synd bara att de har en bullrande fläkt.

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    Har letat men tyvärr inte hittat något aggregat från dator som passar. Tjejens är på 20v grr... Har inga andra hemma. Du tror inte att du kan "hitta" fler på jobbet?


  20. #20

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Hehe, jodå det ska nog gå.
    Vad klarar din laddare för ingående spänning?

    PMa adress så ska vi se...

Liknande ämnen

  1. Easystar 2 vs Twinstar 2 nybörjarkärra
    Av MickeN i forum Nybörjare
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 11:39
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 18:46
  3. TwinStar-sjöflyg
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 21:34
  4. Nästa FPV-flyg efter Twinstar II?
    Av Ålänning i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 15:29
  5. Twinstar FPV
    Av Impulze i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •