Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Inköp av ny sändare.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Curplings avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    115
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Skvadern MFK

    Standard Inköp av ny sändare.

    Tjena på er.
    Nu skall min följeslagare Futaba sändare som har hängt med i MÅNGA år få pensionera sig.
    Hade tänkt att skaffa mig en 2.4 radio med computer.

    Runt 4000 hade jag tänkt..
    Någon som har några tips på vettiga sändare?
    Flygplanen står som spön i backen...

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    T8Fg om du vill fortsätta med Futaba. Annars nya Hitec Aurora. Eller vänta på nya Spektrum DX8....
    I-landsproblem, helt enkelt..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det beror ju på om du vill kunna ha den flexibilitet som en "modulsändare" har - d v s t ex kunna byta HF-modulen - eller nöjer sig med det system som finns inbyggt från början. Vi som hade modulsändare när 2,4 GHz kom kunde ju direkt byta till detta utan att byta själva sändaren. Sen är man ju fri att t ex köra enklare "Kina-lösningar" - Assan, FrSky m fl - som ett alternativ till "originalet" för t ex sina enklare modeller. Fördelen med dessa 3:e-partslösningar är ju att mottagarna är avsevärt mycket billigare än t ex Futabas och Spektrums motsvarande. Nu ser det i o f s ut som att det kommer "piratmottagare" även till Futaba och Spektrum men skall man ändå köra "pirat" så föredrar jag själv att köra samma märke i både sändarmodul och mottagare - i alla fall till dess "piratmottagarna" visat sig 100 % tillförlitliga tillsammans med t ex en Futaba Fasst-sändare.
    Men nöjer du dig med en sändare utan modul så är Futaba T8FG uppskattad av de som har sådana i vår klubb.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Gör en egen undersökning. Är det viktigt med många kanaler eller många modellminnen? Själv var min maxgräns 2200 kr när jag handlade så det blev en Futaba 7C. Jag har ännu inte använt 7 kanaler i någon modell, men minnena (10 st) är slut. Jag har (tillsammans med min son) 4 st 2,4GHz radios med sammantaget 33 modellminnen och vi använder i alla fall 22 modellminnen. Så mitt tips är många minnen. Å andra sidan har vi inga segelplan med flaps, eller bensinplan med choke eller fällbara landställ.

    Det vi kör är Futaba 7C, 7 kanaler 10 minnen
    Spektrum DX6i , 6 kanaler 10 minnen
    Turnigy 9X, 8 kanaler 8 minnen
    Hitec Flash 5X med FrSky 2,4GHz, 5 kanaler 5 minnen.
    Jag köpte mina Futaba- och Spektrum-radio från http://www.inwoodmodels.co.uk. De har haft virus i bilder ! på hemsidan men de är ganska seriösa ändå.
    m.v.h. //Fredrik
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  5. #5

    Standard

    En annan sak man kan tänka på är att hur enket det är att uppgradera mjukvaran i radion.
    I T8FG är det bara att ladda ner till minneskortet och uppgradera.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  6. #6
    Curplings avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    115
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Skvadern MFK

    Standard

    Nu börjar det faktiskt att luta åt auroran... kände på futaban idag, och var inte helt nöjd med hur den låg i handen,
    spektrumen var trevligare.... men har inte haft möjlighet att känna på auroran, med det verkar som att auroran är väldigt trevlig att hålla i... någon som kan bekräfta detta?
    Senast redigerat av Curpling den 2010-09-12 klockan 20:38.
    Flygplanen står som spön i backen...

  7. #7

    Standard

    Jag har klämt på en Aurora när jag ställde in en heli åt en flygkollega. Jag flyger med tumme/pekfinger och min uppfattning var att det var lite trångt mellan switcharna upptill, jag har alltid mina andra fingrar där i beredskap så att säga. Annars kändes den helt okej att hålla i. Tyckte det var tufft med touchdisplayen också faktiskt. Dock vet jag inte hur den känns att flyga med i större utsträckning.

  8. #8
    Curplings avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    115
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Skvadern MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knas Visa inlägg
    Jag har klämt på en Aurora när jag ställde in en heli åt en flygkollega. Jag flyger med tumme/pekfinger och min uppfattning var att det var lite trångt mellan switcharna upptill, jag har alltid mina andra fingrar där i beredskap så att säga. Annars kändes den helt okej att hålla i. Tyckte det var tufft med touchdisplayen också faktiskt. Dock vet jag inte hur den känns att flyga med i större utsträckning.
    Tackar Flyger också med tumme/pekfinger.... men jag har ganska små händer...
    Någon som vet om någon av dom andra hitec sändarena känns ungefär likadan som auroran?
    Flygplanen står som spön i backen...

  9. #9
    Curplings avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    115
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Skvadern MFK

    Standard

    Tackar.

    Anledning till att 35 MHz får pensionera sig är för att den nu är helt slut mer eller mindre... och den känns inte helt flygvärdig längre.

    En som jag har tittat på är just DX8, den verkar trevlig spec med telemetri biten.
    Men om jag inte minns fel så har väl spektrum haft lite mottagar problem? RX tappar synk med sändare och därmed kraschar plan... Någon som vet något om detta?

    Auroran ser också väldigt trevlig ut, har inte läst på så mycket om den än.

    Men har ingen koll alls, och ingen erfarenhet med 2.4 så tänkte att det är ju trevligt att slänga ut en liten tråd här

    Tackar alla.
    Flygplanen står som spön i backen...

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    RX tappar sync för spektrum har jag inte hört talas om.

    Om jag slår på mottagaren före sändaren tar det ett tag innan de hittar varandra. Om jag gör tvärt om går det blixtsnabbt. Om jag stänger av sändaren och sätter på den igen kan det ta tid. men om jag bryter kontakten mellan sändare mottagare med t.ex en kakburk av plåt så hittar de varandra igen på en gång som jag tar bort burken.

    Jag hade kalllödning mellan batteri och fartreglage på ett inomhusplan. Då betedde sig planet som om det hade radiostörningar.

    Spektrums använder tekniken DSSS. Spektrums problem var/är att
    1) om mer än 80 kanaler används med DSSS-sändare på en flygplats blir räckvidden försämrad. Detta borde kunna lösas med t.ex. klämmor kring antenn på samma sätt som i 35MHz bandet vid stora fly-in. Detta gäller alla som använder DSSS, som t.ex. Corona DSSS och Sanwa DSSS. Med Corona som sänder på 3 frekvenser blir räckvidden försämrad vid 26 sändare. Med Spektrum som sänder på 2 kanaler blir räckvidden försämrad vid 40 sändare.
    2) tidiga mottagare fick brown-out (för låg spänning för att fungera, för hög för att starta om) med långsam omstart. Detta löstes i V1.6 av mottagarna. Du lär inte kunna hitta någon äldre mottagare, för det var länge sedan de fixade detta problem.
    fredrik

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ett annat Spektrum-problem (?) som jag läst om är att systemet ibland kan välja reservkanal alltför nära den ordinarie kanalen vilket kan få till följd att en störning på den ordinarie kanalen också kan störa ut reservkanalen. Jag vet inte om det är något problem i realiteten men det har i vart fall diskuterats och verifierats att det kan bli på det sättet.
    F ö kan du köpa Futaba T8FG för 3845 kr inkl sändarack och laddare hos Airmedia just nu - http://www.airmedia.se/index.php?act...productId=1038
    En återförsäljare jag talat med rapporterade flera reklamationer än vanligt på Aurora-sändaren. Vet inte om det var specifikt för de sändare han sålt eller mera generellt men det kan ju vara bra att försöka kolla om det ligger något i det.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Ett annat Spektrum-problem (?) som jag läst om är att systemet ibland kan välja reservkanal alltför nära den ordinarie kanalen vilket kan få till följd att en störning på den ordinarie kanalen också kan störa ut reservkanalen. Jag vet inte om det är något problem i realiteten men det har i vart fall diskuterats och verifierats att det kan bli på det sättet.
    F ö kan du köpa Futaba T8FG för 3845 kr inkl sändarack och laddare hos Airmedia just nu - http://www.airmedia.se/index.php?act...productId=1038
    En återförsäljare jag talat med rapporterade flera reklamationer än vanligt på Aurora-sändaren. Vet inte om det var specifikt för de sändare han sålt eller mera generellt men det kan ju vara bra att försöka kolla om det ligger något i det.
    Hälsningar
    Roger
    Hmm, Ove verkar vara lägst i europa på T8FG vid snabbkoll.
    m.v.h, //Fredrik
    fredrik

  13. #13
    Curplings avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    115
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Skvadern MFK

    Standard

    Futaba är ju nått jag har flugit med i över 20 år, så det är ju trevligt att ev. använda futaba bara för den goda erfarenhet jag har av dom....
    Tror nog det står mellan den och DX8:an, och med det priset som airmedia erbjuder så lutar det nog mer åt den futaban....
    Flygplanen står som spön i backen...

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Hittade just länken till den artikel som beskriver "problemet" med att Spektrum-systemet emellanåt väljer två "kanaler" som är väldigt nära varandra och därmed kan orsaka total utslagning av systemet om man har extrem otur med en störning - http://www.rcmodelreviews.com/dsm2flaw.shtml
    Även om jag är Futaba-flygare så har jag svårt att tro att detta är något stort problem i vår verklighet men det är otvivelaktigt en svaghet i systemet. Kanske därför JR valt att gå en egen väg framledes...
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Standard

    Jag ska köpa min första riktiga radio nu och efter ha scannat webben och frågat folk jag känner så blev det följande... Spektrum DX8. Verkar helt klart mest prisvärd just nu. Kollade även på Futaba men hittade inget vettigt i min prisklass.

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Spektrum DX8 kostar väl ungefär som Futaba 8FG?
    Jag hittar Spektrum för 220£ i England (sändare enbart) och Futaba för 240£.
    Skillnaderna mellan dessa sändare är ganska små i mina ögon.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  17. #17

    Standard

    Vad menar du med att JR valt att gå sin egen väg framledes..??

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej igen,
    Hittade just länken till den artikel som beskriver "problemet" med att Spektrum-systemet emellanåt väljer två "kanaler" som är väldigt nära varandra och därmed kan orsaka total utslagning av systemet om man har extrem otur med en störning - http://www.rcmodelreviews.com/dsm2flaw.shtml
    Även om jag är Futaba-flygare så har jag svårt att tro att detta är något stort problem i vår verklighet men det är otvivelaktigt en svaghet i systemet. Kanske därför JR valt att gå en egen väg framledes...
    Hälsningar
    Roger

  18. #18
    Curplings avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    115
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Skvadern MFK

    Standard

    Tre sändare som nu ligger i vågskålen....

    Futaba T8FG
    Spektrum DX8
    Hitec Aurora

    Svågern min kommer också att köpa en ny, dock lägre budget, max 2000:-
    Då han vill börja modellflyga han också, så det är en bra fördel om det finns vettiga trainer "funktioner" i.....

    Vilken av dessa tre tycker ni?
    Som sagt, har flugit under många år, och kanaler är inte det viktigaste, vill ha en mycket trevlig sändare med möjligheterna till att hitta på kuliga saker om man vill

    Nå, vad säger ni?

    Futaba, Spektrum eller Hitec?
    Flygplanen står som spön i backen...

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Curpling Visa inlägg
    Vilken av dessa tre tycker ni?
    Futaba T8FG så klart har en själv.
    T8FG har perfekt balans när den hänger i halsremmen.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  20. #20
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Curpling Visa inlägg
    Svågern min kommer också att köpa en ny, dock lägre budget, max 2000:-
    Då han vill börja modellflyga han också, så det är en bra fördel om det finns vettiga trainer "funktioner" i.....
    DX8:an verkar ju ha en massa fiffiga Trainerfunktioner, se manualen här:
    http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/F...800-Manual.pdf
    Sen köper svågern en DX6i, finns ju till bra pris lite överallt nu, runt 17-1800:-

    Futaban verkar ha liknande finesser, då kan ju svågern köpa en 6EX 2.4Ghz,
    oxå den finns ju till bra pris lite överallt nu, oxå 17-1800:-
    http://manuals.hobbico.com/fut/8fg-2_4ghz-manual.pdf


    The DX8 features a programmable trainer function with three trainer modes. The transmitter assigns the trainer function to the trainer button. The function activates when the switch is depressed and one of the three trainer modes is selected. The three trainer Modes include:
    Inhibit
    In Inhibit you can use the transmitter as a slave only. However, the slave transmitter must have the same programming as the master (e.g., servo reversing, travel adjust, sub-trim, trims).
    Programmable Master
    With Programmable Master you can program the transmitter to transfer any or all channels when you activate the trainer switch. This is ideal for beginners so the student learns control of individual channels (aileron only for example) while the trainer maintains control of all other channels.
    Note: When Programmable Master is selected for the master transmitter, all settings for the slave transmitter (i.e. Servo reversing, wing type, Sub trim, Travel Adjust, Mixing, etc.) must match the master’s transmitter programming. If two DX8’s are being used simply copy and transfer the model memory using the SD card from the master’s model to the slave. The slave transmitter is then programmed to inhibit in the trainer screen.
    Pilot Link Master
    When Pilot Link Master is selected the slave transmitter has control of the stick function only (aileron, elevator rudder and throttle) while the master maintains control of all other channels and functions including D/R and switch positions. This is ideal for complex models as the master maintains control of all secondary functions and controls all other channels.
    Slave
    Use Slave mode when flying with the DX8 as a slave when the master radio has activated its Pilot Link. In this case, there is no need to match programming between the slave and master transmitter.



    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Inköp av sändare nr 2 :)
    Av Bmsone i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 07:47
  2. Fundering över sändare inköp
    Av Sigun i forum Elektronik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 19:36
  3. inköp av radio.
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 22:48
  4. sugen på inköp
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 10:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •