Reklam

Sidan 5 av 14 FrstaFrsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 275

mne: Liten vdertjnst fr modellflygare! :)

Greystones avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    138
    Jobb
    Mjukvaruarkitekt
    Klubb
    SRFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlgg
    Mail funktionen r skitbra! Det enda jobbiga nu r att varje gng det piper till i Ifnen jag sitter fast p jobbet gr en frbannad och undrades varfr man jobbar. Kan man f en funktion dr man kan stlla tiden p rapporterna? Jag vill inte veta kl 13 att det r supervder p g fr d kan jag inte g ut, fr att sen kl 17 f veta att det r orkan ute igen...

Skmt sido gr det att stlla vilka tider p dygnet jag vill ha mail? Jag vill tex inte veta vdret p dagen men kl 15 vill ja ha en rapport om efter kl 17 oavsett vder. Ngra frslag nedan p paramuttrar...

Vderrapport via epost: Ja/Nej
    Vderrapport Tidsstyrd: Ja/nej
    Vderrapport From: 17:00
    Vderrapport Tom: 21:00
    Skicka Vderrapport kl: 15:00

Vderrapport format:
    HTML / Text / XML / Metar

Max riktning:
    Kompassros med 8 val i kryssruta
    Eget, ange grader:

Kunna lgga in egen bild i vindrikningsbakgrund, lt ex Nord vara uppt i bild s blir det enkelt hantera.

Oj mnga saker...
    Mycket bra ider. Allt inlagt i bugghanteringssystemet frutom bild. Hur menar du med egen bild?

Greystones avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    138
    Jobb
    Mjukvaruarkitekt
    Klubb
    SRFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Slamsugaren Visa inlgg
    Skulle vilja nska mig Mnsters och Oskarshamn i fr tidig julklapp!
    God Jul!

Standard

Gjorde en princip skiss... Ta den fr vad det r... Ltsas att du har en bild i 400x400px, norr uppt, banan i centrum ex. D borde det vara relativt enkelt att f in fljande p bilden fr att gra det skitenkelt att f en snabb verblick?

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	skybot1.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	14319
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Greystones avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    138
    Jobb
    Mjukvaruarkitekt
    Klubb
    SRFK

Standard

Gjorde en princip skiss... Ta den fr vad det r... Ltsas att du har en bild i 400x400px, norr uppt, banan i centrum ex. D borde det vara relativt enkelt att f in fljande p bilden fr att gra det skitenkelt att f en snabb verblick?

Ah, du tnker s. Tror bilderna kommer in automagiskt dock. r du poweruser?

Greystones avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    138
    Jobb
    Mjukvaruarkitekt
    Klubb
    SRFK

Standard

Och vill du ha en sdan bild per klockslag? Har byggt en grej som ritar in kompassnlar med vindriktning p en godtycklig bild nu.

Standard

Fr mig rcker det med fljande:

Max Vindriktning fr perioden: 120 (kl 17.00)
    Min Vindriktning fr perioden: 90 (kl 20.00)
    Genomsnittligt vindriktning fr perioden: 105

Om max r 120 grader och min r 90 grader under mina klockslag, ex start kl 17 stopp 20 med halvtimmes intervall s har vi fljande:
    17.00 120
    17.30 120
    18.00 110
    18.30 110
    19.00 100
    19.30 90
    20.00 90

7 vrden, 120+120+110+110+100+90+90/7= 105 grader i snitt

105 grader r ju det som jag oftast vill veta, i snitt kommer vinden ligga i 105 grader vilket ocks rent praktiskt kommer vara ett bra medelvrde fr min flygning, vinden r ju sllan helt 100% jmn och kan jag redan frn brjan veta att sannolik kommer vinden vrida sig lite och oftast vara i 105 grader s kan jag planera fr det. Att dremot ka ut fr att flyga d kanske frsta timmen ha vinden rakt i banan fr att sedan upptcka under flygning tre att vinden ligger i sidan kanske skulle gjort att att ja inte kt ut av olika orsaker, start landning kanske inte funkar i rakt sidvind eller andra faktorer...

I min skiss handlar d om att f den rda pinnen i den riktningen som vinden under perioden kommer ligga i p snittet, sidomarkrerna ger mig en hint om max och min vrden, dvs vrden dr vinden kan befinna sig troligtvis under perioden alternativt kommer det under perioden att ha dessa min/max som vindvridningar under perioden.

Jag kanske r udda ute men som man gr idag r att kolla p ex yr.no, klart.se, smhi.se fr att konstatera 2m/s nordlig fr att komma ut p fltet flyga fr att sen upptcka att jag missade kolla hela dagens vindvridningar s efter lunch ligger pltsligt vinden i 90 mot frmiddagen. Genom d att kunna lgga upp en egen bild med max/min och snitt snabbt f en hint om hur det kommer se ut under dagen.

Sen fr oss FPV flygare om man kan f in siktfrhllanden vore det guld Kanske lsa data ut METAR data ?
    //DrHanke

Standard

Typexempel, inga bra data och jag har inte rkna fram snittet utan bara tagit siffrorna...

Jag har i min regel valt ut ett hangstlle samt valt kl 14.00 som start och kl 18.00 som stopptid. Vi skall ha en trff och flyga som gangsters

Dock ser jag ju direkt att snittet p 60grader inte kommer funka bra i den backen d hanget r helt kasst dr pga backens utformning, dliga landnings platser eller vad det nu kan vara. Dock r det frn kl 14.00 troligen perfekt i ca 1-2timmar. Men i min andra regel fr hang nr 2 ser det bra ut hela perioden s troligen kommer jag direkt att trffa mina likasinnade och flyga som gangsters dr... Dessutom r det ju skitenkelt lgga upp bilden p ex forumet eller i ett mail till min polare dr jag skriver att vi tar hang 2 det ser bttre ut...

Namn:	skybot2.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	87,4 KB 
Id:	14357
    //DrHanke

Standard

Varfr en bild d? Jag r lat av naturen, jag orkar inte se en massa staplar diagram som en kommersiellt pilot som lser METAR rader.. Jag vill ha en enkel bild som berttar p 1s om jag kan flyga eller inte
    //DrHanke

Greystones avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    138
    Jobb
    Mjukvaruarkitekt
    Klubb
    SRFK

Standard

Och jag som brjade bygga en grej som genererar animerade giffar. Klart veravancerat. Det blir mycket enklare om man bara genererar en bild fr den frsta _sammanhngande_ _matchande_ perioden. Och snyggare! Skall bygga en liten klocka och temperaturmtare ocks. Men frst mste jag klgga lite i den ngestfyllda vrlden av otypade sprk (JavaScript).

Greystones avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    138
    Jobb
    Mjukvaruarkitekt
    Klubb
    SRFK

Standard

(WOHO imorgon frmiddag tar jag ut P-51orna! )

Greystones avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    138
    Jobb
    Mjukvaruarkitekt
    Klubb
    SRFK

Standard

Varfr en bild d? Jag r lat av naturen, jag orkar inte se en massa staplar diagram som en kommersiellt pilot som lser METAR rader.. Jag vill ha en enkel bild som berttar p 1s om jag kan flyga eller inte
    Om du r poweruser kan du nu testa grafiska prognoser.

Greystones avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    138
    Jobb
    Mjukvaruarkitekt
    Klubb
    SRFK

Standard

Nu finns vindriktningen implementerad p karta p lite olika stt. Kan ju testa vad du gillar bst.

Standard

hur blir en sn dr kraftanvndare? Snyggt med flikarna frresten Dock s dessa tabeller som verkar hur lnga som helst skulle ja klara mig utan, r det nn som orkar kolla i dem?
    //DrHanke

Greystones avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    138
    Jobb
    Mjukvaruarkitekt
    Klubb
    SRFK

Standard

hur blir en sn dr kraftanvndare? Snyggt med flikarna frresten Dock s dessa tabeller som verkar hur lnga som helst skulle ja klara mig utan, r det nn som orkar kolla i dem?
    Maila ditt anvndarnamn till marcus@skybot.se och sg att du vill bli kraftanvndare.

Greystones avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    138
    Jobb
    Mjukvaruarkitekt
    Klubb
    SRFK

Standard

Hller p att lgga in lite R/C-flygflt. Om du vill ha ditt favoritflt inlagt, maila namn p fltet och decimala koordinater till marcus@skybot.se.

Standard

Kan man sjlv lgga in bild p sitt flt fr att testa kartfunktionen eller r det ngot du mste gra?