Reklam

 
Sidan 5 av 14 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 275

Ämne: Liten vädertjänst för modellflygare! :)

  1. #81

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Mail funktionen är skitbra! Det enda jobbiga nu är att varje gång det piper till i Ifånen å jag sitter fast på jobbet gör en förbannad och undrades varför man jobbar. Kan man få en funktion där man kan ställa tiden på rapporterna? Jag vill inte veta kl 13 att det är superväder på g för då kan jag inte gå ut, för att sen kl 17 få veta att det är orkan ute igen...

    Skämt å sido går det att ställa vilka tider på dygnet jag vill ha mail? Jag vill tex inte veta vädret på dagen men kl 15 vill ja ha en rapport om efter kl 17 oavsett väder. Några förslag nedan på paramuttrar...

    Väderrapport via epost: Ja/Nej
    Väderrapport Tidsstyrd: Ja/nej
    Väderrapport From: 17:00
    Väderrapport Tom: 21:00
    Skicka Väderrapport kl: 15:00

    Väderrapport format:
    HTML / Text / XML / Metar

    Max riktning:
    Kompassros med 8 val i kryssruta
    Eget, ange grader:

    Kunna lägga in egen bild i vindrikningsbakgrund, låt ex Nord vara uppåt i bild så blir det enkelt å hantera.

    Oj många saker...
    Mycket bra idéer. Allt inlagt i bugghanteringssystemet förutom bild. Hur menar du med egen bild?

  2. #82

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Slamsugaren Visa inlägg
    Skulle vilja önska mig Mönsterås och Oskarshamn i för tidig julklapp!
    God Jul!

  3. #83

    Standard

    Gjorde en princip skiss... Ta den för vad det är... Låtsas att du har en bild i 400x400px, norr uppåt, banan i centrum ex. Då borde det vara relativt enkelt att få in följande på bilden för att göra det skitenkelt att få en snabb överblick?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	skybot1.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	14319
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #84

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Gjorde en princip skiss... Ta den för vad det är... Låtsas att du har en bild i 400x400px, norr uppåt, banan i centrum ex. Då borde det vara relativt enkelt att få in följande på bilden för att göra det skitenkelt att få en snabb överblick?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	skybot1.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	14319
    Ah, du tänker så. Tror bilderna kommer in automagiskt dock. Är du poweruser?

  5. #85

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Gjorde en princip skiss... Ta den för vad det är... Låtsas att du har en bild i 400x400px, norr uppåt, banan i centrum ex. Då borde det vara relativt enkelt att få in följande på bilden för att göra det skitenkelt att få en snabb överblick?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	skybot1.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	14319
    Och vill du ha en sådan bild per klockslag? Har byggt en grej som ritar in kompassnålar med vindriktning på en godtycklig bild nu.

  6. #86

    Standard

    För mig räcker det med följande:

    Max Vindriktning för perioden: 120 (kl 17.00)
    Min Vindriktning för perioden: 90 (kl 20.00)
    Genomsnittligt vindriktning för perioden: 105

    Om max är 120 grader och min är 90 grader under mina klockslag, ex start kl 17 stopp 20 med halvtimmes intervall så har vi följande:
    17.00 120
    17.30 120
    18.00 110
    18.30 110
    19.00 100
    19.30 90
    20.00 90

    7 värden, 120+120+110+110+100+90+90/7= 105 grader i snitt

    105 grader är ju det som jag oftast vill veta, i snitt kommer vinden ligga i 105 grader vilket också rent praktiskt kommer vara ett bra medelvärde för min flygning, vinden är ju sällan helt 100% jämn och kan jag redan från början veta att sannolik kommer vinden vrida sig lite och oftast vara i 105 grader så kan jag planera för det. Att däremot åka ut för att flyga då kanske första timmen ha vinden rakt i banan för att sedan upptäcka under flygning tre att vinden ligger i sidan kanske skulle gjort att att ja inte åkt ut av olika orsaker, start landning kanske inte funkar i rakt sidvind eller andra faktorer...

    I min skiss handlar då om att få den röda pinnen i den riktningen som vinden under perioden kommer ligga i på snittet, sidomarkörerna ger mig en hint om max och min värden, dvs värden där vinden kan befinna sig troligtvis under perioden alternativt kommer det under perioden att ha dessa min/max som vindvridningar under perioden.

    Jag kanske är udda ute men som man gör idag är att kolla på ex yr.no, klart.se, smhi.se för att konstatera 2m/s nordlig för att komma ut på fältet å flyga för att sen upptäcka att jag missade å kolla hela dagens vindvridningar så efter lunch ligger plötsligt vinden i 90 mot förmiddagen. Genom då att kunna lägga upp en egen bild med max/min och snitt snabbt få en hint om hur det kommer se ut under dagen.

    Sen för oss FPV flygare om man kan få in siktförhållanden vore det guld Kanske läsa data ut METAR data ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #87

    Standard

    Typexempel, inga bra data och jag har inte räkna fram snittet utan bara tagit siffrorna...

    Jag har i min regel valt ut ett hangställe samt valt kl 14.00 som start och kl 18.00 som stopptid. Vi skall ha en träff och flyga som gangsters

    Dock ser jag ju direkt att snittet på 60grader inte kommer funka bra i den backen då hanget är helt kasst där pga backens utformning, dåliga landnings platser eller vad det nu kan vara. Dock är det från kl 14.00 troligen perfekt i ca 1-2timmar. Men i min andra regel för hang nr 2 ser det bra ut hela perioden så troligen kommer jag direkt att träffa mina likasinnade och flyga som gangsters där... Dessutom är det ju skitenkelt å lägga upp bilden på ex forumet eller i ett mail till min polare där jag skriver att vi tar hang 2 det ser bättre ut...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	skybot2.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	87,4 KB 
Id:	14357
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #88

    Standard

    Varför en bild då? Jag är lat av naturen, jag orkar inte se en massa staplar å diagram som en kommersiellt pilot som läser METAR rader.. Jag vill ha en enkel bild som berättar på 1s om jag kan flyga eller inte
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #89

    Standard

    Och jag som började bygga en grej som genererar animerade giffar. Klart överavancerat. Det blir mycket enklare om man bara genererar en bild för den första _sammanhängande_ _matchande_ perioden. Och snyggare! Skall bygga en liten klocka och temperaturmätare också. Men först måste jag klägga lite i den ångestfyllda världen av otypade språk (JavaScript).

  10. #90

    Standard

    (WOHO imorgon förmiddag tar jag ut P-51orna! )

  11. #91

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Varför en bild då? Jag är lat av naturen, jag orkar inte se en massa staplar å diagram som en kommersiellt pilot som läser METAR rader.. Jag vill ha en enkel bild som berättar på 1s om jag kan flyga eller inte
    Om du är poweruser kan du nu testa grafiska prognoser.

  12. #92

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Varför en bild då? Jag är lat av naturen, jag orkar inte se en massa staplar å diagram som en kommersiellt pilot som läser METAR rader.. Jag vill ha en enkel bild som berättar på 1s om jag kan flyga eller inte
    Nu finns vindriktningen implementerad på karta på lite olika sätt. Kan ju testa vad du gillar bäst.

  13. #93

    Standard

    hur blir en sån där kraftanvändare? Snyggt med flikarna förresten Dock så dessa tabeller som verkar hur långa som helst skulle ja klara mig utan, är det nån som orkar kolla i dem?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #94

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    hur blir en sån där kraftanvändare? Snyggt med flikarna förresten Dock så dessa tabeller som verkar hur långa som helst skulle ja klara mig utan, är det nån som orkar kolla i dem?
    Maila ditt användarnamn till marcus@skybot.se och säg att du vill bli kraftanvändare.

  15. #95

    Standard

    Håller på att lägga in lite R/C-flygfält. Om du vill ha ditt favoritfält inlagt, maila namn på fältet och decimala koordinater till marcus@skybot.se.

  16. #96

    Standard

    Kan man själv lägga in bild på sitt fält för att testa kartfunktionen eller är det något du måste göra?
    Powered by Joy and a LiPo pack

  17. #97

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Allmän tilltrasslare på Arlanda

    Standard

    Framlägger härmed ödmjukast om att få Uppsala stad med i listan...

    Häppåre
    Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper!

  18. #98

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    Kan man själv lägga in bild på sitt fält för att testa kartfunktionen eller är det något du måste göra?
    Bilden plockas direkt från Google Maps m.a.p. de koordinater som finns för platsen i databasen. Just nu måste nya platser läggas in direkt i Databasen. För hand.

  19. #99

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deiceman Visa inlägg
    Framlägger härmed ödmjukast om att få Uppsala stad med i listan...

    Häppåre
    Uppsala kirrat!

  20. #100

    Standard

    Nu finns en ny funktion "Undersök plats", där man verifiera de platser som redan finns inlagda i systemet. Har även lagt till en filtreringsfunktion när man lägger till nya regler. Lite dåligt med RC-flygfält dock. Maila gärna koordinater (helst decimalt) samt namn på era favorit-RC-flygfält till marcus@skybot.se så lägger jag in dem.

Liknande ämnen

  1. Ny unik vädertjänst bara hos RCFF
    Av Jakob i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 03:34
  2. Ny modellflygare..
    Av Delta i forum Allmänt och Tips
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 22:30
  3. En riktigt modellflygare
    Av Wåfflan i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •