Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Skära ut vingar i cellplast

  1. #1

    Standard Skära ut vingar i cellplast

    Hej!

    Är det någon med en foamcutter som skulle kunna tänka sig att skära ut en vinge åt mig. Jag behöver en deltavinge som är relativt stor (1,5m spännvidd och som har rak bakkant och 45° vinkel (se bild).

    Jag har lite problem att göra detta själv då jag varken har cellplast eller foamcutter. Jag kan däremot ta fram aktuell vingprofil om någon i Uppsalaområdet skulle kunna tänka sig att skära lite?

    /Simon

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    (se bild).
    Vars då?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Ahh, missade att lägga in bilder. Här är dem...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100810-wing-dimensions.jpg 
Visningar:	334 
Storlek:	16,2 KB 
Id:	12940   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100810-1.jpg 
Visningar:	569 
Storlek:	15,6 KB 
Id:	12939  

  4. #4

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Intressant design Boopidoo.

    Håller själv på med en vinge som Dadde och jag tänkte köra med.

    En liten reflektion som jag gör är att tänk på att det är svårt att skära en vinge som har så stor skillna mellan kordan i spetsen och kordan i roten. Anledningen är att tråden kommer att måsta röra sig fort i roten och väldigt sakta i spetsen vilket gör att tråden kommer att vara varmare i vingens spetskorda (pga minskad kylning) och du löper stor risk att det blir ränder i vingens yttre halva pga att tråden bränner ner så fort tråden stannar (vilket det åtminstonde riskerar att göra om man skär för hand och skall skära sakta på ena sidan.

    Kanske blir bättre om man skär med maskin. Jag skär alla A2 vingkärnorna samt en del andra kärnor för hand och har den erfarenheten sen tidigare.

    MVH / Kajakmannen

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag rekommenderar att du bygger vingen i balsa. Tror inte att Christer misstycker om du knycker lite ideer i konstruktionen här, http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...T-nytt-projekt!

    Håller med kajakmannen att det är näst intill omöjligt att få till en bra spetsprofil kontra rotprofil med sådan stor skillnad i korda.

    /Lasse
    Senast redigerat av LIP den 2010-10-12 klockan 11:01.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Det går men är väldigt svårt. Speciellt med en så stor vinge.

    Har man inte krav på riktigt bra finish så kan man ju slipa och sandspackla ränderna vilket gör att problemet minskar.

    MVH / Kajaken

  7. #7

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    95
    Jobb
    mångsysslare
    Klubb
    Valbo flygklubb

    Standard

    Jag brukar dela upp vingen i en inre och en yttre del så det bli kortare bit att skära. Bara att limma ihop delarna med PU-lim. Det är ändå plankningen/ ytskiktet som är det starka i en vinge så att skarva kärnan gör inget. Det enda är att man måste göra en mall till! ett bra tipps kan vara att göra den korta mallen i aluminium ( polera kanten ordentligt)så att det inte tråden "bränner fast."
    Jag ska banne mej plåta av mina grunkor som jag använder för att skära. Så ni ser att man inte behöver speciellt avancerade grejor.
    Jonas
    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Det går men är väldigt svårt. Speciellt med en så stor vinge.

    Har man inte krav på riktigt bra finish så kan man ju slipa och sandspackla ränderna vilket gör att problemet minskar.

    MVH / Kajaken

  8. #8

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    95
    Jobb
    mångsysslare
    Klubb
    Valbo flygklubb

    Standard

    Det slo mej att om du nu bara ska gör en maskin ock det inte gör nåt om du skräpar ner "lite" så kan man slipa ut vingen i friggon! Då gör man först ett par justa vingmallar i plywood eller nåt. Kapar til block av cellplast i vingens storlek (eller inne/ytterhalva)
    Det är bra om skivan inte är så värst mycket tjockare än vingen ska vara, det kan bli lite jobbigt då! Sen är det bara att limma di profilerna i ändarna av vingblocken med några kluttar 5minutersepoxi eller nåt. Rakt då förstås om man inte vill ha vingen skränkt eller bara skev. Sen är det bara att handla Sandpapper till en Bandslip maskin. Biltema har paket med 5 band för 40 spänn. Jag använder det till allt! Sen är det bara att ta av bandet och limma fast det på en planka eller nåt. Jag brukar använda en 3"2 regel och vika "sandpappret" så att det går runt kanten. Praktiskt verktyg. Brukar limma med vanligt Vitlim med en planka och lite tvingar. Sen är det bara att börja skräpa ned. Det blir vansinnigt mycket "cellplast snö" Men det går rätt fort och får man lite hjälp med en dammsugare så ser det bara ut som man har lite mjäll efteråt!
    Plankningen kan man stryka fast med strykjärn sen. Men det är Lasse Pekkalas uppfinning. Byggde en delta på 80 talet på detta sättet.
    Jonas
    Jonas

  9. #9
    jesse78
    Guest

    Standard

    Men så bra att ni hittar cellplast men var då?
    På byggvaruhusen finns det ju bara tjockare skivor att köpa...

  10. #10

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Mors Jesse, kolla denna tråd:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    Den flög inte länge men den flög bra :-)
    Vanlig friggo brukar ju finnas fr 10 mm och upp på de flesta ställen??
    Vad har du för sketna leverantörer i grannskapet??
    Lycka till med bygget.

    Med vänlig hälsning

    Mats W
    Flygsmurfen

  11. #11

    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    ska du göra en ny uggla

  12. #12

    Standard

    Kanske...

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 22:02
  2. Skära i epoxi
    Av staffan_w i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 21:35
  3. Spray färg till depron/cellplast
    Av Krille i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 07:37
  4. Skära cellplast
    Av knas i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 22:14
  5. Skära ut passform i kåpor.
    Av Frank i forum Allmänt om flyg
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •