Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Har ngon mlat duken med frg frn den amerikanska tillverkaren Randolph Products?

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    91
    Klubb
    Hglandets Modellflygklubb

Standard Har ngon mlat duken med frg frn den amerikanska tillverkaren Randolph Products?

Hej.

Jag undrar om ngon har mlat duken p modellen med frg frn den amerikanska tillverkaren "Randolph Products" som sljs i Sverige av ARIGO TEKNIK AB.

Jag undrar hur frgen tl metanolsoppa?

Jag har tnkt att mla med frgen p Sigs Koverall, r det ngon som har erfarenhet av att mla Koverallen med ovanstende frg?

Lnkar:

http://www.randolphaircraft.com/free.html

http://www.arigoteknik.se/svenska.htm

Tack fr hjlpen!

McLund

Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    2
    Klubb
    Hallstahammars Modellflygklubb

Standard

Hej,
    Randolph-frgen r brnslesker ,men r i princip samma frg som Testor/Pactra dope vilken framfr allt anvnds p t.ex siden/nylon
    kldda flygplan dr man anvnt spnnlack.
    Jag skulle fresl att du kollar in WarbirdColors frn www.fighteraces.co.uk. Dessa frger passar bra till Koverall och Solartex.

/Janne

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 379
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,

Hur r det nr man bestller frg utomlands - frakten kan vl bli riktigt dyr om det mste g som brandfarligt gods?
    Bestllde Oracolor frn Oracover i Tyskland en gng och det gr jag inte om - frakten blev astronomisk och jag fick hmta det "brandfarliga" godset p DHL utlmningsstation i en annan stad. Nr jag packade upp det hade de bddat ner frgburkarna i nn icke eldbefngdt som sg ut som sm smulor och sen tejpat in i plastpsar som om det vore dynamit det var frgan om.

/Bo

Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    639
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Arbete r verskattat, hobby r bttre...
    Klubb
    Sdertlje Mfk.

Smile

Hej McLund
    Jag har kpt frger frn "FIGHTERACES" fr inte s lnge sen, 3st burkar (1/2 pint) och 4st burkar (1/4 pint),
    kostnaden blev 62.75 Pund inklusive frakt.
    Snabba leveranser och inget strul, det gr fint att ringa honom om du undrar ngot...
    Live to fly, fly to live!
    Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger p Byggdagboken/RCFF...

www.modellflyg.dinstudio.se

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    91
    Klubb
    Hglandets Modellflygklubb

Standard

Hej p er och tack fr alla era svar och tips.

Jag vill bara ppeka att man ju kan kpa Amerikanska "Randolph Products" i Sverige av ARIGO TEKNIK AB.

http://www.arigoteknik.se/svenska.htm

Jag r ute efter frgen "Lockhaven Yellow" till min gula SIG 1/4-skala J3 Cub och den frgen har ju "Randolph Products".

Ha d gott!

//McLund

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Arigo produkters frger r nog inte tliga mot metanolsoppa! De r enkomponents cellulosafrger och sdana tll inte metanol.
    Dessutom mste de sprutmlas d de torkar fort.
    Ska du mla (sprutmla)ett flygplan s r det 2-komp billacker som gller.

Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

Standard

Jag lt den lokale bilfrghandlaren blanda till frg fick den p sprayburk men det avgr man ju sjlv hade ingen frgspruta och kompressor sen klarlackade jag med matt lustrecoat den som Topflite anvnder
    det funkade bra burkarna blev inte s farligt dyrt
    Lars
    att flyga r att leva

Standard

Hej!
    Det gr alldeles utmrkt att anvnda Randolph Dope p Koverall, eller annan polyestervv, t.ex. Ceconite(ultralight fr vra smplan)som Arigo sljer. (Billigare n Koverall) Dopen r ju till fr detsamma! Tillrckligt brnslesker, man behver ju inte slabba med soppan och man har ju nd epoxy i motor o tankutrymme, oljan frn avgaserna r inget problem. Man br spraya ngra tunna lager klar dope ovanp frgen fr bttre slitstyrka. Fst vven med nitratdope G 6302 B och lacka vven efter vrmestrckn. c:a 3 lager med samma lack. Sedan kulr. Grunda med vitt spec. om kulrer som gult o rtt ska anvndas. Tnk p att dopen ska byggas upp i tunna lager hgst ett om dagen. Inget svrt men tar lite tid. Resultatet blir dock helt outstanding o realistiskt p en dukad krra som en CUB t.ex.! Det r ju samma material som anvnds p fullskala Cuben! Mycket mer kan sgas om dope finish. Kontakta grna mig om du behver rd o tips. Ha de/ Lars R./ TMFK

Liknande mnen

1. Frg frn gammal kldsel
    Av Krlle i forum Allmnt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2013-08-24, 20:48
  2. Ngon frn skne?
    Av mansilla i forum Allmnt
    Senaste inlgg: 2011-10-25, 14:49
  3. Amerikanska Presidentvalet.
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst