Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Har någon målat duken med färg från den amerikanska tillverkaren Randolph Products?

  1. #1


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard Har någon målat duken med färg från den amerikanska tillverkaren Randolph Products?

    Hej.

    Jag undrar om någon har målat duken på modellen med färg från den amerikanska tillverkaren "Randolph Products" som säljs i Sverige av ARIGO TEKNIK AB.

    Jag undrar hur färgen tål metanolsoppa?

    Jag har tänkt att måla med färgen på Sig´s Koverall, är det någon som har erfarenhet av att måla Koverallen med ovanstående färg?


    Länkar:

    http://www.randolphaircraft.com/free.html

    http://www.arigoteknik.se/svenska.htm


    Tack för hjälpen!


    McLund

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    2
    Klubb
    Hallstahammars Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Randolph-färgen är bränslesäker ,men är i princip samma färg som Testor/Pactra dope vilken framför allt används på t.ex siden/nylon
    klädda flygplan där man använt spännlack.
    Jag skulle föreslå att du kollar in WarbirdColors från www.fighteraces.co.uk. Dessa färger passar bra till Koverall och Solartex.

    /Janne

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Hur är det när man beställer färg utomlands - frakten kan väl bli riktigt dyr om det måste gå som brandfarligt gods?
    Beställde Oracolor från Oracover i Tyskland en gång och det gör jag inte om - frakten blev astronomisk och jag fick hämta det "brandfarliga" godset på DHL utlämningsstation i en annan stad. När jag packade upp det hade de bäddat ner färgburkarna i nån icke eldbefängdt som såg ut som små smulor och sen tejpat in i plastpåsar som om det vore dynamit det var frågan om.

    /Bo

  4. #4
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Smile

    Hej McLund
    Jag har köpt färger från "FIGHTERACES" för inte så länge sen, 3st burkar (1/2 pint) och 4st burkar (1/4 pint),
    kostnaden blev 62.75 Pund inklusive frakt.
    Snabba leveranser och inget strul, det går fint att ringa honom om du undrar något...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  5. #5


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Hej på er och tack för alla era svar och tips.

    Jag vill bara påpeka att man ju kan köpa Amerikanska "Randolph Products" i Sverige av ARIGO TEKNIK AB.

    http://www.arigoteknik.se/svenska.htm

    Jag är ute efter färgen "Lockhaven Yellow" till min gula SIG 1/4-skala J3 Cub och den färgen har ju "Randolph Products".


    Ha dé gott!


    //McLund

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Arigo produkters färger är nog inte tåliga mot metanolsoppa! De är enkomponents cellulosafärger och sådana tåll inte metanol.
    Dessutom måste de sprutmålas då de torkar fort.
    Ska du måla (sprutmåla)ett flygplan så är det 2-komp billacker som gäller.

  7. #7
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Jag lät den lokale bilfärghandlaren blanda till färg fick den på sprayburk men det avgör man ju själv hade ingen färgspruta och kompressor sen klarlackade jag med matt lustrecoat den som Topflite använder
    det funkade bra burkarna blev inte så farligt dyrt
    Lars
    att flyga är att leva

  8. #8

    Standard

    Hej!
    Det går alldeles utmärkt att använda Randolph Dope på Koverall, eller annan polyesterväv, t.ex. Ceconite(ultralight för våra småplan)som Arigo säljer. (Billigare än Koverall) Dopen är ju till för detsamma! Tillräckligt bränslesäker, man behöver ju inte slabba med soppan och man har ju ändå epoxy i motor o tankutrymme, oljan från avgaserna är inget problem. Man bör spraya några tunna lager klar dope ovanpå färgen för bättre slitstyrka. Fäst väven med nitratdope G 6302 B och lacka väven efter värmesträckn. c:a 3 lager med samma lack. Sedan kulör. Grunda med vitt spec. om kulörer som gult o rött ska användas. Tänk på att dopen ska byggas upp i tunna lager högst ett om dagen. Inget svårt men tar lite tid. Resultatet blir dock helt outstanding o realistiskt på en dukad kärra som en CUB t.ex.! Det är ju samma material som används på fullskala Cuben! Mycket mer kan sägas om dope finish. Kontakta gärna mig om du behöver råd o tips. Ha de/ Lars R./ TMFK

Liknande ämnen

  1. Färg från gammal klädsel
    Av Krålle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-24, 19:48
  2. Någon från skåne?
    Av mansilla i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 13:49
  3. Amerikanska Presidentvalet.
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 19:00
  4. Har målat lite bilkarosser
    Av Krille i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 20:49
  5. ny tråd för våra amerikanska vänner ???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 14:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •