Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hype - Wow !

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard Hype - Wow !

    Hej,
    Vill bara dela med mig av lite erfarenheter av en ny, billig EPP-kärra.
    Spontanköpte den förra veckan efter att ha läst lite om den. Det är en Hype Wow eller som den också kallas ST Models Blaze. I Blaze-utförandet finns det dock två varianter - en utan drivlina (den MFT och Full Kontroll levererar) och en motsvarande min.
    Ser ut på detta sätt...



    Köpte min hos Lindinger i Österrike för ca: 1100 kr komplett - det enda som saknades var mottagare och ack (3S1800--3S2200).
    Mycket styv och stabil vinge såvitt jag kan bedöma. Det enda om tog en stund att färdigställa var att klistra på dekalerna - vilket också var den svagaste punkten hos denna produkt. Man måste skära loss dom bitvis trots att dom är stansade så det blev lite plock.
    Hursomhelst - resten löstes med en skruvmejsel som enda verktyg (vill jag minnas) och tog väl 1-2 timnmar varav den mesta tiden var programmeringen av sändaren. Jag la in spoilerons (uppåtgående skevroder) för att få hejd på den vid landningen.
    Provflygningar brukar alltid vara lite smånervösa trots att man har några år i branschen. För denna kärra var det fullständigt onödig nervositet - har sällan varit med om nån kärra som varit så harmonisk "out of the box" och inte heller krävde några omtrimningar. Möjligen kan man önska sig liiite rappare skevrespons för kvickrollarna men det går säkert att ordna med lite mera utslag. Den flyter visserligen ut en del men behöver faktiskt inte spoilerons för att landa - om man inte vill ha det.
    Däremot var den inte riktigt så "hot" som jag hade väntat mig att en "Warmliner" skall vara. Har läst att en del helt enkelt uppgraderar till ett kraftigare fartreglage och proppar upp ett par steg och då skall visst farten också komma. Och det tänker jag också göra men det var slut på lämpliga fartreglage på hyllan i verkstan så jag har fått beställt ett. Rapport kommer måhända senare över den uppgraderingen.
    Hursomhelst - den som känner ett behov av en lite raskare seglare som säkert också fungerar bra på hanget har här ett alternativ. Ingen termik-kärra men definitivt en kul kärra ändå med mycket harmoniska flygegenskaper. Och det följer med en attrapp att sätta i om man vill ta bort motor och propeller/spinner och göra en renodlad seglare av kärran - och då kanske främst en hangseglare. Men som den elgubbe jag är så är det eldrift som gäller...
    Hälsningar
    Roger
    PS: Om nån tycker den påminner om Multiplex Blizzard så håller jag definitivt med. Lite mildare prestanda enligt kännarna, lättare att bygga och meka med, styvare vinge, enklare att flyga (lägre vingbelastning) och mycket billigare - det räcker för mig att välja denna kopia istället...
    Senast redigerat av McRegor den 2010-09-14 klockan 21:10.

  2. #2

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Fy på dig!

    Jag som precis blivit med en BP för att lära mig lite termik och "nack-knäckarflyg" och så kommer du och frestar med en renodlad hangkärra/racer för oss som inte ens har ett hang att leka på......

    Kul, men inte för min plånbok!!!

    Trevlig recension i vilket fall! Suger i vill ha tarmen...
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Direktlänk för den som blev intresserad, som jag....fast jag måste först bli klar med min Skyglider 2000EPP, som jag köpt beggad. Moddar skevroder och div roderstyrning från de konstiga "original-vinkel-roderfunktionerna" och byter motor o spinner...

    http://shop.lindinger.at/product_inf...ducts_id=85729
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    Kan bara instämma till 100% om McRegors recension. Har haft min sedan maj/juni.
    Det bästa är att den är färdig utan att beställa delar från hela världen och klart prisvärd.

    Enda negativa som finns skrivet är att för några har fartreglaget brunnit. Kolla efter flygning att det inte är för varmt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •