Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Det här måste väl vara bra för nybörjare (som vill lära sig flyga RC på egen hand).

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Det här måste väl vara bra för nybörjare (som vill lära sig flyga RC på egen hand).

    Hej,

    Kolla här:

    http://www.hobbyzonesports.com/Produ...=SuperCubLPBNF

    With the Super Cub you can teach yourself to fly by mastering the basics of throttle, steering and pitch control with the assistance of HobbyZone’s exclusive Anti-Crash Technology (ACT). ACT ensures your first flights are smooth and stable by using special optical sensors and software that analyze your flight path. If ACT “sees” you are losing control and entering a steep dive, it reacts quickly to help prevent a crash by actually helping you regain control.

    After you’ve mastered the basics, you can turn Anti-Crash Technology off with the flip of a transmitter switch. With ACT off, your Super Cub will be capable of more advanced maneuvers such as steep turns, loops and tail slides.


    Sånt har jag inte sett förr, det måste ju underlätta för de som av en eller annan anledning vill lära sig flyga RC på helt egen hand.

    Nån som provat eller vet mer om det här?
    Är det så bra som det låter tro?

    /Bo

  2. #2

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Sätt ett bälte runt magen så har du sex-packen utan att anstränga dig..

    Känns lite lika fast modellflyg för mig...

    Oavsett vad vi vill nå så finns nog inga genvägar...
    Eller inte! en flygsimulator gör att man kan få många timmar vid spakarna utan att det kostar en massa balsa och lim...
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Sant, simulator underlättar mycket. Men när det skall flygas i verkligheten blir det lite svårare trots allt än att sitta framför datorn. Det är ju just det det momentet när det börjar gå överstyr (i verkligheten), när nybörjaren tappar kontrollen, som det här "ACT" kan hjälpa att räta upp modellen eller åtminstone undvika den stora kraschen.
    Är ju svårt att veta hur bra det där ACT är i det här fallet men tanken är ju rätt god.

    /Bo

  4. #4

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Tidigare i sommar så kom en i dag medlem i vår klubb och berättade om nämnda ACT..
    Hjälper inte mot direkta fel, möjligen underlättar som ett gyro kan göra. Eller skaffa en modell som är stabil i sig..= högvingad trainer..

    Det jag vill säga att teknik är skitkul! Men man ska nog inte tro att det löser våra misstag IRL ...
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  5. #5

    Standard

    Jag är ganska ny i detta med modellflyg och vill bara tipsa om en flygsimulator som inte är jättedyr men som har lite mer realistiskt beteende än FMS och det är nämligen en simulator som heter Clearview. Denna simulator är mer verklighetstrogen än FMS men har inte allt som t.ex Phoenix RC har.

    Som första plan köpte jag en Parkzone radian RTF från hobbex för omkring 2500 kr och detta är en modell som jag skulle kunna rekommendera då denna flyger väldigt långsamt och är ganska stor och inte allt för vindkänslig. Har en väldigt stark motor som driver på otroligt bra så man kan klara sig ur de flesta misstag utan problem.

    Enda möjliga nackdelen är att det bara är 3 kanaler men jag har att göra ändå.

    bara ett tips även om man inte är intresserad av att flyga segelflyg så kan dessa vara väldigt bra att börja med innan man går på något för avancerat.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    Har provat att flyga med ACT... i simulator! Då satt jag säkert Finns i realflight. Såsom det fungerade där så rätade det upp planet ifall det dök eller rollade för långt. Tog över såfort man släppte spakarna. Tröttnade rätt snabbt på det.. trots att jag aldrig flugit "på riktigt" innan. Att bara släppa spakarna känns inte naturligt..

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 19:36
  2. Nu måste semestrarna vara över...
    Av numnutchris i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 23:03
  3. Wesse ska lära Anneli o flyga..hmm
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 22:13
  4. Lära mig flyga modellplan runt Uddevalla
    Av Tomas carlsson i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •