Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bygge av en gammal Sig P51 Mustang

  1. #1
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard Bygge av en gammal Sig P51 Mustang

    Jag har fått en helt orörd byggsats av modellen Sig P51 Mustang.. paul 1 yellow nose, 4 bladig propp
    I den beskrivningen (från 1981) rekomenderas en motor i 60 klass 2 takts, den ska då ge vid 75%, lyftkraft?? ( minsta rekommenderat 56 2 takts )

    Enligt beskrivningen så ska motorn sättas med cylindern nedåt?
    jag har några 61 2takts lpå hyllan men är inte pigg på att sätta den med cylinder nedåt, för svårigheten att starta och risken att cylidern fylls av bränsle när motorn är avstängd...

    Har även en OS surpass 61 4 takts som jag skulle kunna använda men gissar att den inte har kraft nog, eller vad tycker ni??

    En annan fundering är att jag har en Saito 150 4 takts... är det över dimensionerat?

    Ge mig gärna era synpunkter på motorvalet...
    Senast redigerat av fortuna den 2011-07-23 klockan 10:24.

  2. #2


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Att montera den med cylindern neråt brukar inte vara något problem.
    Vill man kan man ju ha modellen upp & ner vid motorstart.
    Jag har haft många modeller med den monteringen och aldrig haft några problem.

    En modern 4 taktare är troligen minst lika stark som en äldre 56 2 takt skulle jag gissa. Sen är ju ofta många modeller övermotoriserade och likaså rekomendationerna från tillverkarna.
    Men en 4 bladig prop? Ska du anvnda det?

    Mvh
    Marcus

  3. #3
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Jag har en cessna med en 61a i , stannar motorn så flödar förgasaren... regält. trots att bränsletanken ligger rätt...
    så om jag sätter en 60 4 takt så är den likvärdig en 60 2 takts?

    På originalet sitter det en 4 bladig propeller, och bilden på ritningen visa lika så. men om det är helt vansinnigt så måste jag ändra mig...
    mvh Micke

  4. #4


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Jag kan tänka mig att en modern 60 4 takt motsvarar en "antik" 60 2 takt. Moderna motorer har dom utveklat så pass att det är betydligt mer effekt nu i dom.
    Hur stor är modellen?

    Ang propen, Visst går det att få tag på 4 bladigt men du måste nog gå ner ganska rejält i pitch och storlek. Jag håller med dig om att det är snyggt men jag hade nog valt en 2 alt 3 bladig.
    Många skala flygare har en statisk prop när motorn är av och modellen visas upp på marken. Sedan byter dom när dom ska flyga. Jag tror tex TopFlite har sådana propar.

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Försök med en fyrtaktare i 70 storlek eller straxt över om du ska ha fyrtakt,tror det behövs..
    Sen kan du montera motorn "20 i" eller "20 över" inverterat (det brukar finnas lite plats o vrida dem,det gör att de får betydligt trevligare tomgångsegenskaper,glödstiftet slocknar inte så lätt då..
    Fyrbladigt kan du dessvärre glömma,flyg den med en fulpropp alá APC så du får maximalt med dragkraft,sen har du en statisk snyggpropp som du sätter dit när den ska stå o se vacker ut..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Dykarn och bokis, tack för svaren, kul !!! " ord och inga visor" så ska det vara.... nu så liknar det något konkret att ta på....
    Jag hittade en saito 91a och en OS surpass 70 i lådan med motorer jag köpte här om dagen...
    Tror att jag provar med någon av dem, ska kolla att de får plats... sätter en "fulpropp" och lira med den.. planet är inte så stort, vingspannet ligger på 64" ungefär 1600 mm ....
    Ännu en gång... tack för svaren...
    Mvh Micke

  7. #7
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    .Hej alla.
    min okunskap som nybörjare är närmast total, hoppas att jag lär mig något medans jag bygger, dock blir det många frågor..som jag hoppas och tror får ett svar här...
    Enligt byggboken så är landningställen extra options, de rekommenderar carl Goldburg retracts, luft tryckställ.. men goldburg finns inte längre, inte vad jag har hittat iallafall... modellen har en vikt på ca 4 kg, vad rekommenderar ni för fabrikat på landningställen... Sidorna på plandet är formgutna i vit plast... omålade, modellen är ca 30 år gammal,
    Vad är risken att plasten är helt kass, skör och spricker direkt.... Tycker ni att jag ska göra en gips avgjutning som jag kan använda till att göra nya sidor längre fram,
    Mvh Micke

  8. #8
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!
    Jo nog finns Carl Goldberg! Det finns en hel del olika infälbara landställ att välja mellan av olika fabrikat!
    www.carlgoldbergproducts.com
    Lycka till med bygget!

    Mvh. Roger.

  9. #9
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej Roger... den sida som jag var inne tidigare hette carlgoldbergmodells, det var inte modeller av den sort som jag letade efter... din länk eller adress var mer rätt, men där hittade bara 2 olika sortes landställ 1 st main wheel med fast ställ och 1 st tailwheel... Jag hittar inte några andra ? Hjälp!
    Mvh Micke

  10. #10
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!

    Det finns säkert många fabrikat av ställ men jag kommer inte på mer än denna just nu
    www.robart.com/
    Där finns en del att välja på!

    Mvh. Roger.

  11. #11

    Standard

    UMS är ett indiskt företag som bl.a. säljer ställ, har för mig att Bokis har erfarenhet av dom.

    Eurokit är ett annat företag som också säljer ställ.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  12. #12
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Carl och Qathome: Tack för svaren, nu kan jag leta efter ställ som passar.
    Mvh Micke

Liknande ämnen

  1. Gammal
    Av lekman i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 21:03
  2. Gammal OS .40 FSR
    Av senmathal i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 17:14
  3. en gammal tysk
    Av SirEnfors i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 10:36
  4. Ja ä gammal!!!
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 22:48
  5. Gammal / fel radio ???
    Av gin i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •