Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nybörjare avancera lite

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Nybörjare avancera lite

    hej! jag har köpt en minium red bull edge 540 och har flugit med den en del nu och skulle vilja ha en lite större kärra.

    Min fråga är då hur mycket skiljer sig denna lågvingade modell med en lågvingad modell av större slag. Är det å tänka på ens?

    Känner mig riktigt bekväm med min minium men vore kul med större maskin.
    Har dessa i tanke
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6455
    http://www.umearc.se/flygplan/el-pla...los-li-po.html
    mvh anders
    Senast redigerat av lixxer den 2010-09-17 klockan 19:31.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Jag tycker att det är lättare med större plan med tanke på att det inte är så vingligt. Jag tycker att ännu större än 1.2 m spännvidd är ännu enklare om än dyrare. Jag har ingen erfarenhet av de föreslagna modellerna. Jag tycker att i denna storleksklass (1-1,2m) är Multiplex Acromaster bästa akrobatiksplanet, då det är lättlagat och håller bra, och rimlig vikt/yta och penetrerar vind riktigt bra.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har en klubbkompis som är inne på sin andra Kyosho Red Bull. Han är mycket nöjd med modellen och har flugit den intensivt denna sommar. Tyvärr tog den första slut när han inte var riktigt med i svängarna själv så det var inte kärrans fel. Att han var nöjd förstår man när han dammsög Sverige efter en likadan - och hittade den i Hudiksvall...
    Man måste staga upp landstället - han har satt kolfiberstänger från stället (nära hjulen) och upp mot kroppen. Efter den lilla modifieringen så har den fungerat utmärkt.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Välj alltid den modellen som går att laga med helt vanlig CA-lim+kicker.........
    mvh från mig

    Använder MODE 1 för att flyga med följande bokstavskombinationer DS, 3D och FPV.

    (veckovideo :http://www.youtube.com/watch?v=lIYDo...eature=related

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    En Sebart Angel S30 E med spännvidd på 128 cm flyger riktigt bra. Har en sån själv som jag flugit med hela sommaren. Köpte den hos Lindinger i paket med Hacker A30 14L V2 elmotor och fartreglage Hacker Master Basic 40SB med BEC. Använder Hyperion Ex G3 3S (11,1 volt) 45C 3300 mAh (vikt 270 gram) Lipo (har 3 st). Flygtid utan problem 8 minuter med mycket fullgasflygning, utan problem över 10 minuter med lite lugnare flygning. Gissar jag gjort bortåt 200 flygningar i sommar med den och fortfarande funkar allt bra.
    Fördel med en sån modell som inte har så stor spännvidd är att den kan vara ihopmonterad hela tiden, hemma och vid frakt i bilen. Modellen är klädd med Oracover som väl anses vara bland det bättre bland plastfilm och väldigt tåligt. Om man har måttliga roderutslag är den en snäll maskin (tycker jag) och ställer man in och slår på stora roderutslag blir den en riktig 3D maskin.
    Det skall vara microservon till modellen, jag använder Futaba S3153MG (väger 9,6 gram med dragkraft 1,7 kg/cm) och det går åt 4 servon (två till skevrodren, ett till höjd- och sidoroder). Bilder nedan från i sommras.

    Lycka till med modellval.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sebart_Angel_S30E_100802.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	81,5 KB 
Id:	13106   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sebart_Angel_S30E_03.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	67,8 KB 
Id:	13107   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SebartS30E_100812.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	24,1 KB 
Id:	13131  
    Senast redigerat av bem den 2010-09-18 klockan 13:24.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    okej så de är stadigare i luften säger ni, har suttit vid realflight mycket + att jag nu flugit med min minium modell som jag inte tycker var allt för svår att flyga med, men är lite sugen på att byta upp mig, riktigt sugen artech kärran men har ingen som helst koll på dom.

    angående Kyosho Red Bull den kommer ju ej med sändare, har en 4kanal eller om det är en 6kanal vart osäker som tillhör en pansionerad e-sky heli, kan man ta den sändaren och fartreglage och vad mer man nu behöver?

    tänkte att det kunde få duga så länge tills jag avslutat studier och börjat med jobba i vinter.

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Eskys sändare på 35 MHz är rätt kassa, och deras mottagare är jättekänsliga för störningar, sämst på marknaden. Det går att flyg med, men inte långt bort, och bara helt ensam. Gör en räckviddstest för att se när störningarna kommer. Det finns billiga Corona syntetmottagare som man kan byta mottagaren mot och få bättre funktion. Men deras 2,4GHz sändare/mottagare är bättre.
    Servo och fartreglage är användbara i flygplan, motorn troligtvis för högvarvig, den får du använda sen i en edf i stället.
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Eskys sändare på 35 MHz är rätt kassa, och deras mottagare är jättekänsliga för störningar, sämst på marknaden. Det går att flyg med, men inte långt bort, och bara helt ensam. Gör en räckviddstest för att se när störningarna kommer. Det finns billiga Corona syntetmottagare som man kan byta mottagaren mot och få bättre funktion. Men deras 2,4GHz sändare/mottagare är bättre.
    Servo och fartreglage är användbara i flygplan, motorn troligtvis för högvarvig, den får du använda sen i en edf i stället.
    den jag hade i tanke är en 2,4ghz tillhör en sky dauphin. kanske inte är så mycket bättre.
    men jag är sugen på artech kärran som umerc har men har ingen aning om hur deras grejer är men äre någon som har lite skoj på artech's edge 540. den ligger riktigt bra till har en 3000 jag kan lägga på någon trevlig maskin.

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Parkzone ultra micro är väl i princip tvilling till minium.
    Parkzone har en större version http://stevewebb.co.uk/index.php?pid...&area=Aircraft som verkar ganska lik.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Liknande ämnen

  1. Nybörjare på Quad som behöver lite hjälp
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:07
  2. Svar: 94
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 23:08
  3. Nybörjare behöver lite hjälp.
    Av chulie i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 21:51
  4. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  5. Nybörjare har lite småfrågor...
    Av MRQz i forum Helikopter
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •