Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: En markstation växer fram :)

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Lightbulb En markstation växer fram :)

    Har längde tänkt att det skulle vara nice med en markstation som samlar all utrustning så att man enkelt kan få med sig utrustningen och slipper plocka ihop allt ute på flygstället varje gång. Enkelt är ledordet.

    Har skrotat mitt stativ och pan/tiltantennen för tillfället. Orkar inte mecka ihop det så att det funkar och flyger förvånansvärt lite på långdistans (inget alls faktiskt). Gillar hellre att flyga lågt och fort och då behövs inte 3 mils räckvidd.

    Sen vore det nice att kunna låta andra få flyga med genom att ha extra goggles eller en bildskärm som de kan titta på.

    För ett par månader sen så fick jag en begagnad 17" plattskärm av en arbetskollega som har 12 Voltsmatning. Perfekt för en markstation. Dock stötte jag på hinder i och med att det behövdes en konverter för att mata S-video signalen till VGA ingången på skärmen. Letade förbrillt efter en konverter men hittade bara VGA till S-video och inte tvärtom som jag behövde.

    Dock hittade jag för ca 3 veckor sen ett inlägg på FPV-community där en kille hittat rätt typ av converter på Ebay. Det är inte den silverfärgade ni skall ha utan den svarta. Beställde en för drygt 250:- och då den kom och jag kopplade ihop systemet så funkade allt klockrent direkt hur ofta är det så?

    Allt är ihopkopplat men lite finputsning och tilsnyggning saknas.
    Har en on/off knapp för convertern och bildskärmen så att jag kan välja om jag vill visa flygningen på skärmen eller inte.

    Ursäkta den dåliga bildkvaliten men bättre kommer inom kort.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FPV_markstation_02.jpg 
Visningar:	425 
Storlek:	57,9 KB 
Id:	13654Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FPV_markstation_01.jpg 
Visningar:	566 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	13655

    MVH / Kajaken

  2. #2

    Standard

    Det är lite James Bond över den där väskan

    Jag funderar också på en markstation så att jag kan dela med mig av det man ser under flygningen...Men jag köper nog Eagletree's då jag har det till logger och OSD.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag har även EagleEyes groundstation i min väska för att få videosplitter funktionen samt diversity mellan omni och patch antennen. Väskan är bara paketeringen av all utrustning.

    MVH / Kajaken

  4. #4
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    För ett par månader sen så fick jag en begagnad 17" plattskärm av en arbetskollega som har 12 Voltsmatning. Perfekt för en markstation. Dock stötte jag på hinder i och med att det behövdes en konverter för att mata S-video signalen till VGA ingången på skärmen. Letade förbrillt efter en konverter men hittade bara VGA till S-video och inte tvärtom som jag behövde.

    Dock hittade jag för ca 3 veckor sen ett inlägg på FPV-community där en kille hittat rätt typ av converter på Ebay. Det är inte den silverfärgade ni skall ha utan den svarta. Beställde en för drygt 250:- och då den kom och jag kopplade ihop systemet så funkade allt klockrent direkt hur ofta är det så?

    Allt är ihopkopplat men lite finputsning och tilsnyggning saknas.
    Har en on/off knapp för convertern och bildskärmen så att jag kan välja om jag vill visa flygningen på skärmen eller inte.

    Ursäkta den dåliga bildkvaliten men bättre kommer inom kort.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FPV_markstation_02.jpg 
Visningar:	425 
Storlek:	57,9 KB 
Id:	13654Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FPV_markstation_01.jpg 
Visningar:	566 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	13655

    MVH / Kajaken
    Det där skulle jag vilja veta lite mer om är det en speciell data skärm eller funkar det med alla vanliga plattskärmar?

  5. #5

    Standard

    Håller med enkelheten är a och o för att man överhuvudtaget ska flyga, allt j-vla meckande med att få ihop allt gör att man drar sig men att fälla upp locket å slå på en brytare låter som en underbar melodi

    Kör själv med allt klart på en platta som bara fästs på ett stativ så är man klar. Då är det bara stativet och plattan som ska fram. Har också skärm som co piloten eller nyfikna gående kan spana in så man slipper alla tusen frågor om vad som försegår.

    Måste passa på att fråga men ett större problem som har uppstått är aggresiva människor som ska ha både namn och annan info av en samt att man får förklara att vi inte är en myndighet som är ute och spanar. Antar att många tror man fotar svartbyggen etc? Nån fler än oss som råkat ut för det nästan konstant eller är det ett storstads problem? Bara som en parantes till Kajakens stora skärm och vad som kan inträffa när man delar med sig...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men Hanke då,
    Har Bokis blivit så misstänksam på dig nu då du rotar runt ovanför hans ägor ute på vischan...
    Då får du väl ändra taktik och istället smygflyga runt därute tyst som katten om natten så den gamla Kanelbullen inte hör och ser nåt...
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Inga sådana reaktioner från omgivningen ännu. Jag flyger i Stockholmstrakten i närheten av villaområden och har blivit trevligt bemött hittills. Många är nyfikna och vill gärna kolla och "åka med". Inga andra reaktioner än så länge som sagt.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Inga sådana reaktioner från omgivningen ännu. Jag flyger i Stockholmstrakten i närheten av villaområden och har blivit trevligt bemött hittills. Många är nyfikna och vill gärna kolla och "åka med". Inga andra reaktioner än så länge som sagt.
    Prova Vaxholm, Svinninge, Resarö jag kan ge mig fan på att det är svartbyggarnas mecka... Om vi säger så jag har svårt att tro att alla "bastu" stugor vid strandkanterna mm är helt lagliga...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Inget man märkt häruppe iallfall...men det är väl bara spela med )

    //Matte

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Har längde tänkt att det skulle vara nice med en markstation som samlar all utrustning så att man enkelt kan få med sig utrustningen och slipper plocka ihop allt ute på flygstället varje gång. Enkelt är ledordet.

    Har skrotat mitt stativ och pan/tiltantennen för tillfället. Orkar inte mecka ihop det så att det funkar och flyger förvånansvärt lite på långdistans (inget alls faktiskt). Gillar hellre att flyga lågt och fort och då behövs inte 3 mils räckvidd.

    Sen vore det nice att kunna låta andra få flyga med genom att ha extra goggles eller en bildskärm som de kan titta på.

    För ett par månader sen så fick jag en begagnad 17" plattskärm av en arbetskollega som har 12 Voltsmatning. Perfekt för en markstation. Dock stötte jag på hinder i och med att det behövdes en konverter för att mata S-video signalen till VGA ingången på skärmen. Letade förbrillt efter en konverter men hittade bara VGA till S-video och inte tvärtom som jag behövde.

    Dock hittade jag för ca 3 veckor sen ett inlägg på FPV-community där en kille hittat rätt typ av converter på Ebay. Det är inte den silverfärgade ni skall ha utan den svarta. Beställde en för drygt 250:- och då den kom och jag kopplade ihop systemet så funkade allt klockrent direkt hur ofta är det så?

    Allt är ihopkopplat men lite finputsning och tilsnyggning saknas.
    Har en on/off knapp för convertern och bildskärmen så att jag kan välja om jag vill visa flygningen på skärmen eller inte.

    Ursäkta den dåliga bildkvaliten men bättre kommer inom kort.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FPV_markstation_02.jpg 
Visningar:	425 
Storlek:	57,9 KB 
Id:	13654Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FPV_markstation_01.jpg 
Visningar:	566 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	13655

    MVH / Kajaken
    Det där ser riktigt snyggt ut! Jag håller själv på att förbättra min markstation. Hur många Ah är det på batteriet som ska driva allt? Min tanke är att montera två patchantenner på utsidan som alltid får sitta monterade plant mot lådans lock (kommer styra vinkeln i höjdled mha. hur mycket jag väljer att öppna locket. Därefter ska de ha någon form av gångjärnsfunktion så de kan vikas ut till ett förutbestämt läge där de täcker av så stort område som möjligt.

    Måste du ta loss whip-antennen efter varje flygdag? Eller har du gjort den mottagaren höj- och sänkbar? Det lättaste är väl att bara vika ner den åt sidan, men de är som bekant lite ömtåliga de där pinnarna
    Ser som sagt riktigt bra ut så jag hoppas du blir nöjd! Har själv köpt Eagletree FPV Station nyligen och jag ser verkligen fram mot att testa den!

    // Daniel
    www.fpvstockholm.se

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag har skrotat min markstation i den lådan och sålt alla Eagle Tree grejor. Väntar på nya roliga pryttlar men kör så länge MyFlyDream antennatracker samt har nu skärm (något mindre) i locket på en plastlåda från Claes Ohlsson (kostar 399:- och är som en Stormcase = skitbra)

    Skall läggga upp någr anya bilder snart

    MVH / Kajaken

  12. #12

    Standard

    Var tog bilderna vägen kajaken?

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Re: En markstation växer fram :)

    Ja vi vill se anya bilderna

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard En markstation växer fram :)

    Jodå. Det var en gammal tråd haha

    Den markstation jag byggde i aluminiumväskan är skortad sedan en tid tillbaka, har dock byggt en ny. Skall lägga upp lite bilder. Vet att Boopidoo håller på att bygga en riktigt fin markstation dock, kanske han kan lägga upp lite fina bilder
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  15. #15

    Standard

    Håller själv på att inhandla alla småprylar som ska in i väskan samtidigt som jag knappt är klar med schemat och funderar på vilken skärm jag ska slänga in, finns det inga bättre än 10 haier från rv? hur är det med de som är kända för bluescreen hur känsla är dessa egentligen?

  16. #16

    Standard

    Klart det finns bättre men den är, enligt mig, bra med tanke på priset.Men kan du slänga upp 10-20tkr finns det mycket skarpa och ljusstarka skärmar. Men varför ha så mycket högre upplösning när kamerornas upplösning ändå är relativt låg?

Liknande ämnen

  1. Landningsställ fram men bak då?
    Av Tricket i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 21:44
  2. Fräsa fram ett flygplan
    Av RagdollPete i forum Elmodeller
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 12:28
  3. En 5,8GHz Helix växer fram
    Av MrOvanhill i forum FPV Antenner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 23:02
  4. Bokis växer till sig !
    Av ivve i forum Skalamodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 11:14
  5. En Arf medan skägget växer
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •