Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: kaminställning Saito 100.Svårt!

  1. #1

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard kaminställning Saito 100.Svårt!

    Smörj/ventnipplar monterade i kamkåpan klart.Så till kaminställning.Vevtapp exakt kl12.Märkning kamdrev kl6.
    Hur noga är det??kan ju lätt diffa kanske 3.4.kanske tom5 hack på vevaxel/kamdrev...enligt saito får det max diffa ETT!!!!KUGG,Detta medför effektminskning...
    Har följt Bokis rekommendation i en tråd.Vevtapp tolv.Vipporna väger.då stämmer det på märkningen kl 6.dvs körnslaget på kamdrevet.Men detta kan ju liksom diffa flera kugg....
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  2. #2
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag kan garantera Lennart att det inte kan diffa flera kugg om du gör så..
    Flyttar du det hela en kugg så kommer vevaxeln stå 10 min i-10 min över,det är ingen marginell förändring..
    Jag använder samma variant på t.e.x saito 170,den har tre kammar,funkar lika bra där..
    Att Saito påstår att det får diffa en kugg? var har du läst detta? Om den gör det så kommer den inte att varva något,den går på tomgång men inte mer..Jag har provat..
    Senast redigerat av bokis den 2010-09-21 klockan 10:09.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    ok,jag litar på dej där Bokis!!
    hmmm,nu är dom hopmonterade.Har jag då vevtappen kl 12 så har jag spel på ventilerna,har inte rört detta någonting när jag rev isär.Så har jag spelet där som var från nytt,dvs fabrik.då måste väl kamdrevet stå rätt eller??
    //lennart



    Har aldrigt bytt någon bara läst mig till det

    Your Saito engine will tollerate a slight mis-timing of PLUS or MINUS one tooth on the camshaft without adverse effects. If it's minus one tooth, you'll get a little more torque. If it's plus one tooth you'll see a little more RPM but you'll have to lower your prop pitch since you will loose some torque. It's BEST to have the cam timed properly!
    http så skrev saito på en sida....
    Senast redigerat av lennart wiklund den 2010-09-21 klockan 11:01.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Visserligen så ändrar man tiderna i den (och därmed motorkaraktären ) men för mig så har de bara låtit bli o varva mer än halvvägs så jag är inte helt med på deras resonemang..
    Att du inte behöver justera vipporna beror på att du har ju inte förändrat avståndet mellan kam o vippor oavsett hur kammen står så det är ingen garanti för att kammen står rätt..
    Men står vevstakstappen kl12 bakifrån sett och vipporna "väger" så är allt frid o fröjd...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Motorerna provkörda.Har kört igenom varje motor ca 3liter soppa.nu hade jag bara mina 3bladiga 14x7 att köra med.Men efter 3liter så gör dom ca 6800-7000varv med dessa.så då måste nog kammarna stå rätt tycker jag.En helt otrolig tomgång med dessa snurror.dom är ju tunga Graupners 3bladiga.En undran hur Saito justerar lågvarvsskruven......fick dra in dessa 4varv för att få till tomgången.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  6. #6
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 393
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns en bra metod att säkerställa timingen: Peta ut den kamföljare (den lilla stav som ligger an mot kammen) som sitter på insugsventilsidan av kamaxellocket. När timingmärket på kammenaxelns kuggdrev står i läge kl. 6 ska du kunna se ett litet hål som är borrat på kamaxeln i lyftarhålets centrum (en ficklampa hjälper). Om vevaxeltappen då samtidigt står exakt i läge kl. 12 så är allt rätt monterat.

    Från fabrik är tåmgångsskruven avsiktligt väldigt rikt ställd. På Saito 100 är grundinställningen på tomgångsnålen att skruvskallen ska ligga i jämnhöjd med den omgivande plastarmen. Därifrån brukar man sedan få skruva in den.
    Senast redigerat av Michael den 2010-09-21 klockan 16:41.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

Liknande ämnen

  1. Hur svårt kan det vara?
    Av Heli i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:50
  2. svårt beslut!
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 19:21
  3. pontoner hur svårt?
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 10:51
  4. Transport av plan ska det va svårt det?
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •