Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Am trainer, är det nått att ha?

  1. #1
    Bmsones avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    65
    Jobb
    Reservdelsansvarig på Swecon i Sundsvall
    Klubb
    MFK Skvadern

    Question Am trainer, är det nått att ha?

    Hittade denna trainerbyggsats,
    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=903
    Är det någon här som byggt den? Är det nått att ha???
    __________________________________________________ ___
    Björn Söderberg, Timrå

  2. #2

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    273
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    gillar du att bygga?då är den säkert bra.Alla sk trainers flyger nog bra idag!
    men denna blir ju dyrare att få klar än en sk arf=almost ready to fly.
    Men du kanske även är ute efter att bygga?då är nog detta ett ok val.

    lennart
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  3. #3
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Den är ok om du gillar att bygga och det blir en del att köpa till som stötstänger, linkar, klädsel etc.
    Köpte en ,jag var väl inte helnöjd med materialet, vriden plywood plus lite annat smått o gott, kan ju varit ett måndags exemplar vad vet jag.
    Färdigbyggd så flyger den bra och är snäll, tål en hel del med stryk vid landningar.
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Hos AM står det ju att "allt" ingår inkl stötstänger, klädsel m m....
    Stämmer inte detta ?
    Om det stämmer så låter ju priset rimligt. Fördelen med en byggsats är ju att man har bättre kontroll på bl a limningar, landställsinfästningar m m. Visst är det ett merjobb men har man inte bråttom så kan det vara bra att veta hur kärran är uppbyggd. Och kunskap brukar som vanligt inte vara tung att bära...
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Jo förvisso, men sen kan man ju diskutera kvalitet, färg och urval på de medföljande tillbehören.




    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Hos AM står det ju att "allt" ingår inkl stötstänger, klädsel m m....
    Stämmer inte detta ?
    Om det stämmer så låter ju priset rimligt. Fördelen med en byggsats är ju att man har bättre kontroll på bl a limningar, landställsinfästningar m m. Visst är det ett merjobb men har man inte bråttom så kan det vara bra att veta hur kärran är uppbyggd. Och kunskap brukar som vanligt inte vara tung att bära...
    Hälsningar
    Roger
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  6. #6

    Standard

    Jag tycker också det verkar vara ett bra pris och kvaliteten torde nog gå att diskutera även på en ARF. Fördelen med att ha byggt den själv är väl att det ger en helt annan känsla för konstruktionen. Kan vara bra om marken skulle bli för närgången och det behöver lagas.

    /Mats

  7. #7

    Standard

    Mitt tips är att klä den med monokote. Troligen är det någon billig skräpklädsel med som det inte ens är lönt att lägga ner något jobb på. Med monokote blir man aldrig besviken. De är stark och spänner sig fint samt tål ganska hög temp när man jobbar med den. Den håller sig även relativt skrynkelfri under lång tid. Det kostar kanske 200 kr till för detta men med tanke på allt jobb det är att klä tycker i alla fall jag att det är värt denna extra investering. En ARF kan man ju få för samma pengar som om man lägger till en ny klädsel men då kanske det finns andra inbyggda kvalitetsbrister som man ser då den är avklädd. Det har jag sett efter att ha bytt klädsel på vissa ARF:er. Detta problem kan man ju rätta till på byggsatsen om man bygger själv då vet man ju att hela bygget igenom är bra.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Är det bara klädsel de gäller, så kan jag verkligen rekommendera AM:s plastklädsel.
    Vida överlägsen den berömda (??) Oracover!
    Lätt att stryka på, håller spänningen, och till ett riktigt bra pris!
    Har klätt en kärra med den klädseln, och efter ett halvår är den fortfarande som ett trumskinn.
    Det enda negativa är att det vita klädseln är en aning tunn i färgen, träet kan lysa igenom en aning.
    Men det kan man leva med...
    Retroholic!

  9. #9
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    [QUOTE=Thomas;233861]Är det bara klädsel de gäller, så kan jag verkligen rekommendera AM:s plastklädsel.
    Vida överlägsen den berömda (??) Oracover!
    QUOTE]

    Am:s klädsel är enl mig knappast i paritet med oracover. Den är bra men inget slår oracover. Däremot så är am:s klädsel väldigt prisvärd och ett helt ok budgetalternativ. Sorry för trådkap
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Alla har vi egna uppfattningar om saker & ting, och MIN uppfattning är att Oracover lever inte upp till dom förväntningarna man ska kunna ställa på en klädsel som kostar drygt en hundralapp per meter. Skrynklar lätt som tusan.
    Chrisvås, har du provat AM:s klädsel?? Jag har provat både Ora och AMs.
    AMs är Mycket prisvärd!

    Det är min åsikt.
    Retroholic!

  11. #11
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Självklart så tycker man olika om grejer. Jag har provat am klädseln och kommer köpa den igen,(om jag nångång har tid att bygga nåt) men i jämförelse med oracover som är dubbelt så dyr så anser jag även att det är kvalitetsskillnad. Vi får starta en bästa klädsel tråd. Kärran som det länkades till såg väldigt trevlig och prisvärd ut, Kanske skulle ha en sån som 4-års projekt
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jag har ett plan från Sebart som är klätt från "fabrik" med Oracover. Det första jag gjorde när jag packade upp modellen ur lådan var att syna modellen noga och stryka fast klädseln överallt som såg lite slarvigt ut. Har flugit hela sommaren med modellen och inte en skrynkla kan jag se. Jag är positivt överaskad över detta och att klädseln är väldigt hållbar. Har flugit mycket på ängar och utan landställ så jag har landat mer el mindre på klädseln (buk/vingar) och inte en skråma i klädseln. Jag har väl inte så jättemycket annat att jämföra med men en del Top Flite Monocote har jag allt haft på några modeller och tycker inte den är lika hållbar. Men men var och en blir väl salig på de man använder själv.

    /Bo

Liknande ämnen

  1. Nu börjar det likna nått :)
    Av Sickan i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 19:49
  2. Zagi eller nått...
    Av Glawe i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 01:57
  3. Nått för inomhusflygare kanske
    Av lassebetong i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 19:58
  4. vår rostiga eller nått annat fel .........
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 08:20
  5. nått har blivit skumt...
    Av DrHanke i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •