Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Gyro(n) till TwinStar II (FPV-flyg)?

  1. #1

    Standard Gyro(n) till TwinStar II (FPV-flyg)?

    Hej! Jag och en annan flygare införskaffade en TwinStar II som vi nu har färdigbyggd, bara lite inställningar kvar. Tänkte provflyga i morrn om det inte blåser för mycket. Nästa steg i bygget blir att skaffa gyron för skev- och höjdroder för att få en stabilare flygning utan vindryckningar som man parerar fult emot. =)
    Men vilka gyron rekommenderas till detta flyg? Flyget väger flygklart 1164g med den 3S-ack vi har i.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	aland_twinstar2.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	13971
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    Finns många olika, vill man kontrollera lite fler DOF än en eller två kan man använda electrokits arduino moduler, kolla under moduler/styroregler/ArduIMU sensorkort eller moduler/styroregler/UAV v2 Development Platform . Vet dock inte om du var ute efter sådana eller bara plug in o kör? Annars kan man väl använda enkla 401gyro kopior från hobbyking.com?

  3. #3

    Standard

    Vi har Hitec HS-82MG i hela flyget, dvs analoga, OK stabilare servon med metall-drev som har nån som helst noggrannhet och nolläge jämfört med billigare servon. MEN, det kanske borde vart digitala snabba jäklar istället?

    DOF ?! 4 DOF = 3-axligt + angular?

    Electrokits ArduIMU verkar ju lätta om inte annat, vet dock ej hur man skall använda dem, ej läst på. Elektronik och löda är inget problem. Futaba gy401 har jag däremot använt några stycken. Och dom funkar ju med analoga servon. Aningen lättare lösning som går snabbare om inte annat. =)

    Var det denna ArduIMU du tänkte på? ArduIMU sensorkort 6DOF huvudkort Art Nr 41004209
    http://www.electrokit.se/moduler-sty...dkort_41004209
    Eller skall man ha några dotterkort endast?

    Borde man ha gyro på sidoroder också? Tänkte på drift med sidovindar och dylikt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    Ja det kortet. Fast den färdiga auv plattformen verkar lättast och något att växa med. Men det beror såklart på om du tänkt göra den till autonom senare eller om du nu bara vill få den lite stabilare i "friflykt"?

    Med auv plattformen kan du "fire&forget" och tillsammans med gps låta den flyga över någon förbestämd rutt. Den skulle också klara att navigera med död räkning utan gps ifall det är vindstilla (vilket det typ aldrig är). Men som sagt så kanske det inte var så långt du ville gå?

    Med vanliga gy401 kan du stabilisera den så som du vill, men du behöver ett för varje riktning. Med korten kan du styra allt därifrån. Det finns ju en uppsjö av dessa, men de kräver såklart lite mer än att plugga in dem mellan mottagare och servo. Verkar som ett riktigt kul projekt dock! Anledning till att jag föreslår kortet är att jag är riktigt sugen på detta själv ;P och för att det ger dig alla servon i en och samma plattform.

    DOF - Degrees Of Freedom. En farkost kan ha sex av dessa. 3 translaterande och 3 roterande.

  5. #5

    Standard

    Är nog bara stabilare i friflykt som gäller, alltså om man släpper spakarna så ska flyget hålla sig. Typ som stjärten gör på mina helis. =) Men visst, det andra alternativet låter intressant det med. Men tror jag hoppar över det till denna kärra. Skall inte bli någon GPS osv till den.

    Finns det fler alternativ än Futaba gy401 och HK's motsvarighet som är OK mot servona? Hur gör man med skeven som är två servon på var sin kanal?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Ta och köp FY-20A istället för separata gyron. En beprövad lösning som är mycket enkel att installera.

  7. #7

    Standard

    FY-20A verkar ju smidig! Ska kika lite mer på den. Tack för tipsen! Keep them comin'!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Vet nån var man kan hitta denna FY-20A nånstans?
    Är www.fpvflying.com en bra WebShop? Andra? Sverige?
    http://www.fpvflying.com/products/FY...n-System-.html
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10

    Standard

    Om man läser lite om denna FY-20A... är det verkligen det vi är ute efter? Är det bara nån sorts levelling grej man aktiverar när man vill ha det, eller funkar det så att man kan flyga med den aktiverad hela tiden och flyget flyger som man styr men kompenserar mot alla externa störingar, som man tex har Futaba gy401 till för på en heli?


    Saxat från http://www.himodel.com/radios/FEIYU_...em_FY-20A.html
    The FY-20A is a flight stabilizer for fixed wing aircraft based on inertial motion sensing. It utilizes a 3-axis gyroscope and 3-axis accelerometer to control the aircraft attitude in all 3 dimensions. The unit can be activated or de-activated via a spare channel from your receiver. Functions include:

    Level flight – when you need it,the FY-20A will automatically level the flight attitude of your aircraft. If you are just learning to fly, this will help you gain experience, log more flying time and increase your confidence. The FY-20A can be left activated throughout the flight duration, from take off until you landing.

    Emergency Recovery – in case you lose orientation or you feel the aircraft is out of control, activate the FY-20A via the switch and release of the control sticks. The FY-20A will automatically bring the plane back to level flight.

    Precision Flying: For experienced pilot, FY-20A can help you achieve more leveled and precise flight paths, especially when flying and landing in strong wind.

    First Person View (FPV): For long distance flying or FPV, the FY-20A will take on the job of leveling the plane for you. Just point the plane where you want to go and enjoy the view!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Den gör precis det du vill, maskinen blir som ett strykjärn... Du kan slå av och på den som du vill eller bra lämna den å njuta av utsikten istället. Kolla även på FY21AP versionen som har GPS med RTH funktion vid radiobortfall eller om du slår om en spak på radion
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12

    Standard

    Åh! Låter ju rätt då. =) Men den där FY21AP vet jag inte om vi behöver i nuläget... den va ju dock lite coolare. ;-)

    Är det nån här som flyger med en FY då? Hur ställs den in? Visst ska den funka med Futaba 10C eller med en DX-7?

    Vi premiärflög flyget idag och JA den behöver gyron.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Den gör precis det du vill, maskinen blir som ett strykjärn... Du kan slå av och på den som du vill eller bra lämna den å njuta av utsikten istället. Kolla även på FY21AP versionen som har GPS med RTH funktion vid radiobortfall eller om du slår om en spak på radion
    Det här är lite intressant, är det nåt som hindrar att man använder en sån här istf. en KKController på en Tricopter?
    Eller, tänker jag fel nu?
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14

    Standard

    Det finns en FY-20A och en FY-20A II på andra sidor.
    Vad är skillnaden? Nån som vet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    En fråga till jag inte får svar på i manualen till FY-20A II... är det ingen skillnad på analoga och digitala servon till gyrot? Det brukar det vara till helis... oftast.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det finns en FY-20A och en FY-20A II på andra sidor.
    Vad är skillnaden? Nån som vet?
    Ingen som vet? www.fpvflying.com blir man ju inte klok på:
    http://www.fpvflying.com/categories/RC-Gyro-stabilizer/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Nån som vet skillnaden på FeiyuTechs FY-20A II som finns hos Fyetech (nästan samma namn?!):
    http://shop.fyetech.com/product_info...products_id=30

    Och en likadan grej i svart skal som heter BEV-FY-20A II som också den görs av FeiyuTech!
    http://www.bevrc.com/bevfy20a-ii-fli...vers-p-61.html
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    Jaha, ja det blev en FY-20A Version II från ReadyMadeRC.
    Ska användas i TwinStar II'an, så jag får väl berätta hur
    den funka sen då, jag har litat på filmer och text på nätet,
    har ju verkat bra. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Jag har fyra st E-Sky EK2-0704 (inte "B"-versionen) och dom fungerar riktigt bra. Betalade $36,95 för 4 st på eBay, såg däremot att de inte var så billiga nu.

    /Lenny

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jaha, ja det blev en FY-20A Version II från ReadyMadeRC.
    Ska användas i TwinStar II'an, så jag får väl berätta hur
    den funka sen då, jag har litat på filmer och text på nätet,
    har ju verkat bra. =)
    Ställde en fråga om skillnaderna på II och inte:
    http://fpv-community.com/forum/showthread.php?tid=945
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. Billigt 3D gyro för flyg jcx-m6
    Av kamelkungen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 11:55
  2. Gyro till skeven
    Av Jonte i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 22:41
  3. Nästa FPV-flyg efter Twinstar II?
    Av Ålänning i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 15:29
  4. Gyro till sidrodret
    Av sundqvistjohan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 23:09
  5. Twinstar FPV
    Av Impulze i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •