Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Douglas DC-3?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jag måste fråga: vad är det för fel på ESM? Vad jag kan se så uppfyller den det du vill ha?
    Den är säkert en väldigt bra ARF, men det är som sagt byggsats jag egentligen är ute efter. Kanske får tänka om, i fall att. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag läste ovan att pengarna för en ESM ARF var en del i saken,kan bara konstatera att min gissning är att det blir billigare att bygga en dito än att köpa lösa delar..
    Ivve håller på o bygger en tvåmotorig kärra,Beech D-18 och kan bara konstatera att ställen kostade lika mycket som 2 st shortkits..
    Att bygga är definitivt betydligt mera tilfredställande men inget man gör för att spara pengar som jag ser det.
    Materialkostnaderna när man gör småinköp blir höga,bara klädsel till en kärra skenar iväg.
    Så ska du ha en DC3 så kommer det att kosta,oavsett om det är byggsats eller ARF.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23

    Standard

    Jag har inte direkt kollat på skillnaderna i kostnaden mellan TF och ESM, bara konstaterat att jag hellre skaffar en större byggsats än TF's, just för att de flyger oftast bättre när de är större om man lättat vettigt. Vet inte hur sugen jag är på skaffa en ARF och skruva ihop, det är som du säger att det är bygget som är lockande. TFs DC-3 är fortfarande mest intressant.

    Jo, special-kärrors skala-landställ kostar en hel del mer än vanliga infällbara pinnställ.

    (egentligen borde jag bygga och montera klart det jag har, före jag skaffar nåt annat, eller sälja bort, men ingen vill ha så det blir bara stående för att man hela tiden skaffar mer...)

    Den där ESM, är det glasfiberkropp som är klädd? Och vingen är klädd träkonstruktion? Jag har en ESM Stuka och den har även foam i vingarna.

    Man ska väl köpa en ESM om man vill flyga och en TF om man vill bygga.

    Jag hittade en C-46 (kit) som var rätt size, ca 2,5m hos Lasercutkits, skulle vart kul göra kopia på Buffalo Airways C-46'a, men det lockar ändå mer att göra en kopia på den lokala härken.

    Jakas Marutaka-bygge är något som liknar ett mål jag vill ha, samma "klädsel".
    http://www.svensktmodellflyg.se/user...rk%C3%A5pa.jpg

    Uppskattar feedbacken och infon i alla fall. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24

    Standard

    Velar i valet av elektriska VS pneumatiska landställ till DC-3...

    Top Flite har pneumatiska till sin DC-3 (Robarts månne?).
    Väntar svar från Top Flite angående elektriska eftersom det kanske skulle komma sommaren 2013. Tror det skulle vara samma landställ, men med elektriska actuators istället för pneumatik-kolvarna.
    Vissa har använt Hitec eller Spektrum A7000-lågprofilservon.

    Då är frågan... vad gäller TF DC-3:
    Varför väljer man pneumatiska? Är de lättare? Är det lättare placera? Låter det bättre enligt någon (har pysslat med TopFlites pneumatiska förr på en Cessna 310 samt att jag har egna som jag inte använder)? Har pneumatiken nån fördel jämfört med elektriska?

    Om man gör en TF DC-3 helt eldriven så verkar pneumatik vara lite onödigt?

    Arga gumman ovan har säkert något bra att komma med så jag vet hur jag ska tänka. :-) Frågan är säkert generell för just pneumatiska/elektriska.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    Nå, det blev en Top Flite DC-3 (byggsats som jag ville ha) med pneumatiska landställ (som går att konvertera till el). =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. DC 3 Douglas protech
    Av fortuna i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 07:00
  2. Douglas Skyraider. Byggsats eller ARF sökes.
    Av Slumpen i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •