Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Montera mottagare Edge 540 arf

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Montera mottagare Edge 540 arf

    hej! sitter å klurar på hur jag skall sätta alla kablar till mottagaren. går 2st kablar från höjd och sidroder och så sitter det en kabel på vingen för skevroder och en kabel från motorn.

    någon som har koll på detta eller blir det till att fortsätta läsa i boken å klura, kommer å gör det tills jag får svar men tips mottages gärna.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kanal-ordningen beror på vilken sändare du har så innan vi vet detta (och gärna också vilken mottagare) så är det svårt att svara på. Skall du flyga en Edge som förstakärra ? Den typen av kärror går dit man styr dom vilket inte jämt är det bästa för nybörjare. Men du kanske flugit mycket simulator ?
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej.
    Det beror på vilken sändare & mottagare du har.
    Futaba/Hitec/Turnigy har följande kanalordning: skev:1 höjd:2 gas:3 sida:4
    Multiplex programmerbart, default: skev:1 höjd:2 sida:3 gas:4
    Graupner/Jr/Spektrum har gas:1 skev:2 höjd:3 sida:4
    m.v.h. & prova utan propeller //Fredrik
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    har lagt ner en massa timmar och lagt ner en del flygtid med en edge minium, känner mig säker med minium modellen, har frågat runt och vad jag fått till svar så är en större modell stadigare och kan jag flyga min minium så skall denna gå bra. men finns bara ett sätt å lära å det är att görat.

    mottagaren verkar vara futaba r617fs. radio Futaba t6ex.

    men jag har testat å fått det mesta att fungera alla roder ger utslag på rätt spak. dock så skall tydligen throttle vara ch3 har satt kabeln från motorn som då är den enda lediga men motorn snurrar inte, förslag någon.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    20
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard

    Om allt annat är rätt kopplat, återstår ju bara att reversera gaskanalen, då bör det funka.

    SH

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    och då undrar jag varför man skall göra det, vad är det som händer just för att det borde fungera mvh anders

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    har nu reverserat gaskanalen tror jag, har jag gjort rätt så är det reverserat men det fungerar ändå inte. Förstår om det inte är allt för lätt att hjälpa via forumet men har ni nyttiga tips så tas det tacksamt emot.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    20
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard

    Hej igen ! Jag kan inte förklara vad som händer, rent elektroniskt. Men för mig har det varit sista utvägen när jag har haft samma problem som du. Det kan väl vara värt att prova, och du, akta fingrarna, lycka till !

    Hälsn. Sören H

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    20
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard

    Nu såg jag att du redan försökt, MFT:s artikel "Elflyg för Dummies" innehåller många bra tips, och även "Mc Regor" på detta forum verkar vara en hejare på "koppleri". Kolla hans hemsida.

    SH

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Får man antaga att du har ett fartreglage dit du kopplar batteriet - alltså inget batteri på annan plats i mottagaren.
    Om dina servon då går när du kopplar in batteriet så är ju alla kontakter rättvända.
    Fartreglage brukar alltid pipa när man kopplar in batteriet.
    Har man inte sändaren igång så blir det konstiga pip hela tiden.
    Har man trottelspaken på noll när man kopplar in batteriet i planet så ska det pipa till någon gång - sedan väntar man till det pipit någon gång till så ska det därefter vara klart.
    Är trotteln inverterad mot vad den förväntas så kommer man in i programmeringsläge på fartreglaget - inte helt bra men då får man oftast dubbelpip som kommer med några sekunders mellanrum.
    OBS - ändra inte reversering på kanal 3 om du har batteriet inkopplat i flygplanet - det brukar bli så blodigt då ;-)
    En ytterligare förutsättning är förstås att de tre kablarna till motorn sitter i rätt - men du borde fått pipen i vilket fall som.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Det går som jag skrev tidigare en kabel för Höjd roder en kabel för sidroder en för skevroder och en kabel från motorn antar jag att det är det är de kablar som finns 4st alltså Dom har jag satt i mottagaren och allt fungerar bra som det skall göra men ej motorn. Enligt i bok skall throttle va kanal3 och där har jag satt den

    Det piper till då jag kopplar in batteriet och allt är som det skall va bortsett från motorn.
    Hur skall fartreglaget va monterat då tänkte om det bara är motorn och inget fartreglage, Kyosho har missat skicka några delar så de kanske glömt sätta dit det också. Planet skall ju bara kompletteras med radio ack och mottagare.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    har nu reverserat gaskanalen tror jag, har jag gjort rätt så är det reverserat men det fungerar ändå inte. Förstår om det inte är allt för lätt att hjälpa via forumet men har ni nyttiga tips så tas det tacksamt emot.
    Har för mig att man skall alltid reversera gaskanalen på Futaba-radion. Om det ändå inte går efter reverseringen kan det vara att den vill få "throttle range" definierat dvs max och min gas.
    Gör så här, skruva av propellern.
    Man startar sändaren som vanligt med gasskapen på fullt och kopplar in drivacken som jag antar också strömsätter mottagaren? Det brukar pipa 2ggr och sen blir det tyst. Dra ner gasen direkt till tomgång och då piper den några ggr och blir tyst igen. Nu skall "throttle range" dvs max och min gas vara definierat. Det här gör man bara en gång och jag brukar efter det dra ur och sätta i drivacken igen före flygning så man får höra den typiska melodin som säger att det är grönt för körning.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    I en Futaba-sändare skall du alltid reversera trottel-kanalen (kanal 3).
    Sen kommer nästa fråga...har du satt kontakten rätt i mottagaren ? På ena sidan av kontakten brukar man kunna skymta kontaktblecken - se alltså till så att den sidan sitter åt samma håll som en kontakt till ett fungerande servo.
    Sen kan det ju vara ett fartreglage som kräver lite speciell hantering men har du en bruksanvisning till reglaget så är det bara att läsa på...
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    I en Futaba-sändare skall du alltid reversera trottel-kanalen (kanal 3).
    Sen kommer nästa fråga...har du satt kontakten rätt i mottagaren ? På ena sidan av kontakten brukar man kunna skymta kontaktblecken - se alltså till så att den sidan sitter åt samma håll som en kontakt till ett fungerande servo.
    Sen kan det ju vara ett fartreglage som kräver lite speciell hantering men har du en bruksanvisning till reglaget så är det bara att läsa på...
    Hälsningar
    Roger
    hej! har testat att vända på kontakten och då fungerade ingen ting så jag vände tebaks den å då fungerade allt igen så jag antar att den sitter rätt då.
    Skall titta över det där med reversera kanalen och skall läsa vidare å försöka lösat men det blir morgondagens problem. Skall inta sängläge nu skall upp 05.00 men alla som svarat STORT TACK UPPSKATTAS.

  15. #15

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vad har du för sändare? Du har väl ingen funktion för att hålla motorn på noll innan du flippar en pinne eller något. Kolla om det finns något märkt HOLD på sändaren. Det är en säkerthetsgrej som är värd en hel del för att skydda fingrar och annat ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Holm Visa inlägg
    ...MFT:s artikel "Elflyg för Dummies" innehåller många bra tips, och även "Mc Regor"
    Här länkar till ovan nämnda sidor:
    http://www.microflight.se/connection-2.htm
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm

    Bilder underlättar alltid. Ta en bild på din mottagare och kablaget.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    problemet är löst, tydligen så var det batteriet som var orsaken till mitt problem, för lite kräm i batteriet. har nyladdat ack motorn spinner, så nu återstår lite småfix sen så skall det förhoppningsvis bli en flygtur också.

    har min minium edge att flyga med undertiden bara det slutar blåsa.

Liknande ämnen

  1. Hur montera förgasare?
    Av Manni76 i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-11-06, 22:55
  2. Att montera en P47 Thunderbolt
    Av Sigun i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 20:13
  3. 50% Bill Hempel edge v2 og EF-edge 88''
    Av anders e i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 14:55
  4. Montera motor - Hur gör man?
    Av Borg i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •