Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: El-segal + FPV, tips på plan?

  1. #1

    Standard El-segal + FPV, tips på plan?

    Hej
    Har fluget en del heli och är nu sugen på att flyga stabilt och stort för att hålla pulsen en aning lägre. Att flyga i sim är inga problem.

    Fråga:
    Jag vill gärna flyga ett relativt stort segelflyg (ca 2500mmi vingbredd) dels för att den visuellt är lättare att följa på långt håll och dels för stabiliteten vid ev. FPV flygning senare. Kameran blir dessutom mindre i förhållende till planet vilket gör att man installera något större lösningar utan att det stör flygförmågen.

    • Ska man välja en glasfiberkropp eller foam?
    • Finns det någon seglare som har relativt stor cabin i förhållande till planet och därmed kan svälja en bra FPV lösning?
    • Jag har tittat på dessa just nu. Några erfarnenheter av dem?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...__(99.6in)_ARF

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Fly_(PREORDER)

    Den senara känns spännande då den har en cockpit som går över vingen och låter mig montera FPV grejor närmre centrum..

    Tankar?

    EDIT: Ber om ursäkt för kass stavning i rubrik och i övrigt. Rubriken kan ju inte fixas när man skickat..
    /Fredrik

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har sett att denna modell använts till FPV - http://www.autopartner.se/multiplex-...180-c-462.aspx
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Tack, bra tips.
    Ser inte riktigt vad som ingår (motor, servo etc) men det kan jag kolla genom ett telefonsamtal.
    Tar gärna emot fler tips och gärna skillnader i flygegenskaper och fördelar, nackdelar mellan glasfiber och foam generellt.
    Senast redigerat av Mr_Handsome den 2010-09-30 klockan 13:46.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Utan att ha kollat så kan jag med stor säkerhet säga att det inte ingår några tillbehör alls. Multiplex brukar sälja drivlinan separat och likaså får du köpa passande servon och mottagare. Du behöver givetvis inte köpa "original" Multiplex drivlina utan kan mycket väl köpa någon snarlik (och billigare).
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Nu har jag funderat lite och tror att jag ska sikta på att kopiera den setup som Eddie P har på sin Easy Glider. Sätta på dubbla motorer på vingarna och lägga acken på kroppen som motvikt till kameran. Se länk: http://www.rcgroups.com/forums/showt...9#post15461292
    Bilder längre ner i länken.

    Antagligen gör jag det med en Robbe Arcus Sport då den finns tillgänglig för en snabb leverans och är mycket snarlik Multiplexen och dessutom har ett litet landningshjul som skyddar kameran vid landning en aning.

  6. #6

    Standard

    Har andlat en Robbe sport men kan inte lyckas få bromsen att slå (Infällbar prppeller kräver det) till vid noll gaspådrag. Propellern funkar som värsta luftbromsen då den självhovrar.. Annnars flyger den bra men skulle nog köpt en Multiplex Arus om jag gjort om det...
    Kan någon tala om hur man ställer in broms? Har en Futaba 6EX.

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Läs manualen till fartreglaget, broms eller inte är en inställningssak där. Det har inget att göra med vilken sändare du har.

    Vanligtvis startar man upp reglaget med gasspaken på full gas för att sätta reglaget i programmeringsläge, sen brukar man räkna pip för att hitta rätt parameter att ändra. Det är en lite bökig procedur som görs enklare med ett programmeringskort.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Standard

    Tack.. Hade inte manualen till hands men nu är det ordnat.
    Precis som du beskrev det. Starta med fullgas (något som kändes lite skumt....) vänta några pip, dra ner den på noll. Vänta och få tillbaka ett pipsvar som tolkades som LiPo med broms.

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Skönt att det löste sig
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Tips: Hitta borttappat plan/helo mm
    Av rikardn i forum Elektronik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 20:28
  2. Tips och råd om detta som fpv plan.
    Av lixxer i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 00:55
  3. Tips på plan att börja med.
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 16:29
  4. Behöver tips på bra "nybörjar plan"
    Av lill-jeppe i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 00:25
  5. Tips på plan till 26 fyrtakt
    Av chrisvås i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •