Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

mne: Tips p radio (lng rckvidd) samt freqvenser vid FPV

Standard Tips p radio (lng rckvidd) samt freqvenser vid FPV

Hej
    Har 2 frgor.

1. Behver en prisvrd radio med 7+ kanaler som har lng rckvidd och fungerar med en bra FPV kamera (sndare). Tar grna emot tips p radio
    2. Vilka freqvenser/band etc fungara bra ihop nr det gller Radio vs video utrustning. Vilka kombinationer r beprvade och funkar bra? Tnker i frsta hand p "riktigt FPV" dr man styr planet via bild frn planet.
    Tacksam fr svar. Har frskt lsa igenom och tolka vad folk skriver men det r lite av en djungel..

/Fredrik

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Vill man ha lng rckvidd s br man vlja en modulradio dr man kan byta till en longrange modul.
    Men fr FPV allts den sorten som inte krver tillstnd s rcker en vanlig 35 eller 2,4 radio, efter som man d flyget inom synhll.

Flyger du p 35 bandet, s kan du vlja mellan 1,3 2,4 eller 5,8 Ghz till video.
    Flyger du eller ngon kamrat p 2,4 bandet s skall du undvika det, pga att det kan generera strningar i videobilden.

/Lasse
    //Lasse

Standard

Tack.
    Har du lnk till en prisvrd modulradio?
    Frga om jag bestmmer mig fr att flyga med vanlig 2,4, vad ska jag d kra videolnken ver? (strningsfritt)
    /Fredrik

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Kr du med 2,4Ghz radio, fr du se till att skaffa amatrradio tillstnd fr att kra lagligt p 1,3Ghz eller andra band.

Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    143
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

Standard

Kanske inte r helt on-topic men nd viktigt att ppeka i min mening d jag inte sett s mycket information om vad som gller lagligt. FPV r lite p grnsen, och det gller att ha koll p vad som r tilltet och inte. Utdrag ur transportstyrelsen:

"Enligt denna freskrift krvs Transportstyrelsens tillstnd fr obemannade luftfartyg som anvnds eller r konstruerade fr

* utprovning eller forskning
    * kommersiella ndaml, vilket hr inbegriper all sorts verksamhet dr ersttning erhlls fr utfrt arbete
    * uppdragsflygning och liknande ndaml som inte r att betrakta som nje eller rekreation, eller
    * att flygas utom synhll fr piloten.
    "

Den sista punkten r ganska viktig. Att flyga utom synhll frn piloten krver allts tillstnd. D de flesta radio har "full range" tckning, s br allts inte lng rckvidd vara ett problem s lnge som du r inom lagens rmrken

Fr mer info:

https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftfartyg-UAS/

Curplings avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    115
    Jobb
    Egen fretagare
    Klubb
    Skvadern MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    Kr du med 2,4Ghz radio, fr du se till att skaffa amatrradio tillstnd fr att kra lagligt p 1,3Ghz eller andra band.
    S oavsett vilket band man anvnder p sin FPV utrustning s mste man har amatrradio tillstnd s lnge ens sndare ligger p 2.4? Gller samma regler 35 MHz?
    Flygplanen str som spn i backen...

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Om du anvnder 35Mhz till radio kan du ju kra p 2.4Ghz med FPV utrustningen. Problemet r att om du ska vara laglig s fr du inte ha mer n 100mW utstrlad effekt frn antennen, de flesta antenner ha x antal dbi i frstrkning s kr du in tex 100mw frn din videosndare in i en antenn med lt oss sga 6dBi frstrkning s betyder det att din antenn utstrlar en effekt p 4 gnger inmatad effekt dvs i detta exempel utstrlar din antenn 400mW !! fyra gnger den tilltna effekten p 2.4Ghz bandet !

/Martin

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

En analog 2.4Ghz lnk r begrnsad till 10mW.

Att anvnda antenner med hg dBi p videsndaren r rtt kasst, p mottagardelen ska du se till att anvnda bra antenner fr att f bra rckvidd/mottagning.

//Matte

Standard

Det finns en anledning till diversity med 2 antenner - en riktad och en rundstrlad samt att markstationen riktar antennen mot flygetygets GPS-signal
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Hej,

Jag velar fortfarande vilken frekvens jag ska ha p min kommande videoutrustning...
    Har en 2,4Ghz radio s jag vljer mellan 1,3 och 5,8 GHz.

Nr jag lser trden s fr jag uppfattningen om att jag ska ha amatrradio tillstnd oavsett vad jag vljer?

Frdelar/nackdelar med 1,3 vs 5,8 GHz mottages tacksamt!

Mvh,
    /Micke L

Standard

Detta r lite intressant...

Om man vill flyga FPV skall man vlja Kategori 1a, 1b, 2, 3 (vlj det som passar in p din modell)
    Inom synhll r bara aktuellt ur regelverkets synhll d det inte finns godknd utrustning fr flygning utanfr synhll.

Allts har vi bara 1a, 1b samt 2 kvar att leka p...
    HJD
    1A
    En flygning ska ske p sdan hjd att luftfartyget r vl inom synhll fr piloten. Det omgivande luftrummet ska kunna vervakas fr att avbryta en flygning om ngot annat luftfartyg nrmar sig omrdet

1B
    max hjd 120 meter

Vi skall ha tillstnd frn sksam
    vi skall ha amatrradio licens (detta undersker jag just nu)
    vi skall ha tillstnd frn TS

Sedan r det vl upp till var och en hur laglig man vill vara.

Jag sker fr 1a...
    Senast redigerat av UndCon den 2010-11-02 klockan 13:54.

Standard

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg
    Detta r lite intressant...

Om man vill flyga FPV skall man vlja Kategori 1a, 1b, 2, 3 (vlj det som passar in p din modell)
    Inom synhll r bara aktuellt ur regelverkets synhll d det inte finns godknd utrustning fr flygning utanfr synhll.

Allts har vi bara 1a, 1b samt 2 kvar att leka p...
    HJD
    1A
    En flygning ska ske p sdan hjd att luftfartyget r vl inom synhll fr piloten. Det omgivande luftrummet ska kunna vervakas fr att avbryta en flygning om ngot annat luftfartyg nrmar sig omrdet

1B
    max hjd 120 meter

Vi skall ha tillstnd frn sksam
    vi skall ha amatrradio licens (detta undersker jag just nu)
    vi skall ha tillstnd frn TS

Sedan r det vl upp till var och en hur laglig man vill vara.

Jag sker fr 1a...
    En till 1a hr

Kr du 1,3GHz??

/M

Standard

Jepp - Jag har spektrum DX7 och 1.3Ghz fr video

E-Fires avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    44
    Jobb
    Industri elektriker
    Klubb
    flyger utan klubb

Standard

Inte fr att jag har lst p mycket. Men jag har fattat som att 1.3 Ghz inte r godknt fr videoverfring varken med amatrradio cert eller utan. Men det r bara vad jag lst p olika inlgg. Men kan tilllgga att 2.4Ghz videolnk slr ut all Wifi skaplig bit frn sndaren s flygning br gras lngt frn hus s man inte gr dom frbannada.
    Senast redigerat av E-Fire den 2010-11-02 klockan 19:16.

Standard

Jag har testat sjlv med 2.4radios i huset.
    Av mina sndare p 2.4Ghz - 3st av olika mrken r det bara 1 som str ut Wifi s att en brbar dator tappar kontakten med routern

Jag har ven testat att kra med 2.4 videolnk och det fungerade perfekt - men det kan strula till sig om ngon slr p en wifi-utrustning eftert - dessa 2 (video+rc) fungerade felfritt oavsett i vilken ordning jag slog p enheterna - drmed inte sagt att jag vill kra video p 2.4

Vad som gller fr 1.3 vet jag ej nnu - har inte ftt tag p den lokala radio-klubben, men om det inte r okej byter jag vl till mina lgre frekvenser och hamnar p 1.2 istllet :P

Standard

Som de flesta kanske sett s finns det p PTS en skfunktion i frekvensplanen: http://e-tjanster.pts.se/Frq/Default.aspx

Frekvenserna mellan 1240-1300 Mhz verkar vara tillgnglig fr amatrradio. Reglerna beskrivs i PTSFS 2007:4 under 9 kap 1. Man fr anvnda upp till 1000 W (!) med kravet att ha amatrradiocert och anvnda anropssignaler etc.

FPV verkar inte riktigt passa in dr, men med 100-500 mW effekt (<10 km?) och under begrnsad tid, hur allvarligt r "felsteget"? Och hur populr r detta spektrum bland radiotomtarna? Anvnds det ht?

/A

Standard

Jag har skickat frgor till lokala radiklubben ang 1.2-1.3 samt starkare sndare- hoppas p svar under morgondagen.

1000W lter bra med tanke p denna apparat

Jag r riktigt sugen p att montera en extern kotnakt p min DX7 s jag kan byta till en kraftigare variant

Standard

Fljer med spnning trden vad som gller i lagar och frordningar
    Tnka sig att man kanske blir radioamatr p ldre dar

Tjatar p om 5.8MHz system. Har igentligen bestmt att inte handla ett dylikt men ramlade ver Hobbykings variant
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=12176 fr 73.99$
    Testas p http://fpv-community.com/testblog/20...5g8-200mw-fpv/

Hittade en test p vimeo dr man jmfr 2.4 och 5.8 dessvrre p franska men filmen sjjer en hel del
    Om jag uppfattat rtt anvnder inte piloten patchantenn utan har mottagaren i videoglasgonen?

Som grdde p moset hittade jag dessa videoglasgon p Hobbkyking
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=12175
    Lite dyra men 640x480 och headtracking. Skrot? Ryktas att HK ska slppa ett par goggles utan headtracking och videomottagare...snart. Tror att att det r Foxtechgrejjor.

Har goda erfaranheter att handla av Hobbyking och r nog drfr jag inte slppt 5.8 n....

Alla tips ider och erfarenheter mottages tacksamt!

/M
    Senast redigerat av zoomzky den 2010-11-03 klockan 10:17.

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Intresserad av amatrradio g in p http://www.ssa.se/ eller sveriges strsta forum fr radioamatrer http://www.ham.se/

mvh Martin SM7VHS

Standard

Fick hem en Lawmate 1.2 Ghz TX 500 mW + RX combo idag. Planen var att kra p 1240 eller 1280 (Mhz), men det visade sig nu att denna TX (Lawmate TM-120500LM) inte kan det (doh!). Var helt vertygad om det nr jag bestllde, men nu efter mycket letande hittade jag att den bara kan dessa frekvenser:
    1080, 1100, 1120, 1140, 1160, 1180 Mhz.

Alla dessa r utanfr det godknda amatrradio bandet, och anvnds av DME/SSR (flygnavigering) och GPS/Galileo s det r nog bara att lmna tillbaka/skota

Tur i oturen r att RX (Lawmate RX-1280B) klarar 1240 och 1280 s den kan jag behlla.

/A

Liknande mnen

1. Rckvidd p Radio?
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2012-09-11, 23:17
  2. Futaba sBus samt frlnga rckvidd
    Av evilaid i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 18
    Senaste inlgg: 2012-07-24, 00:02
  3. Tips p radio
    Av rikardn i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm