Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Tips på radio (lång räckvidd) samt freqvenser vid FPV

  1. #1

    Standard Tips på radio (lång räckvidd) samt freqvenser vid FPV

    Hej
    Har 2 frågor.

    1. Behöver en prisvärd radio med 7+ kanaler som har lång räckvidd och fungerar med en bra FPV kamera (sändare). Tar gärna emot tips på radio
    2. Vilka freqvenser/band etc fungara bra ihop när det gäller Radio vs video utrustning. Vilka kombinationer är beprövade och funkar bra? Tänker i första hand på "riktigt FPV" där man styr planet via bild från planet.
    Tacksam för svar. Har försökt läsa igenom och tolka vad folk skriver men det är lite av en djungel..

    /Fredrik

  2. #2

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Vill man ha lång räckvidd så bör man välja en modulradio där man kan byta till en longrange modul.
    Men för FPV alltså den sorten som inte kräver tillstånd så räcker en vanlig 35 eller 2,4 radio, efter som man då flyget inom synhåll.

    Flyger du på 35 bandet, så kan du välja mellan 1,3 2,4 eller 5,8 Ghz till video.
    Flyger du eller någon kamrat på 2,4 bandet så skall du undvika det, pga att det kan generera störningar i videobilden.

    /Lasse
    //Lasse

  3. #3

    Standard

    Tack.
    Har du länk till en prisvärd modulradio?
    Fråga om jag bestämmer mig för att flyga med vanlig 2,4, vad ska jag då köra videolänken över? (störningsfritt)
    /Fredrik

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kör du med 2,4Ghz radio, får du se till att skaffa amatörradio tillstånd för att köra lagligt på 1,3Ghz eller andra band.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Kanske inte är helt on-topic men ändå viktigt att påpeka i min mening då jag inte sett så mycket information om vad som gäller lagligt. FPV är lite på gränsen, och det gäller att ha koll på vad som är tillåtet och inte. Utdrag ur transportstyrelsen:

    "Enligt denna föreskrift krävs Transportstyrelsens tillstånd för obemannade luftfartyg som används eller är konstruerade för

    * utprovning eller forskning
    * kommersiella ändamål, vilket här inbegriper all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
    * uppdragsflygning och liknande ändamål som inte är att betrakta som nöje eller rekreation, eller
    * att flygas utom synhåll för piloten.
    "

    Den sista punkten är ganska viktig. Att flyga utom synhåll från piloten kräver alltså tillstånd. Då de flesta radio har "full range" täckning, så bör alltså inte lång räckvidd vara ett problem så länge som du är inom lagens råmärken

    För mer info:

    https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftfartyg-UAS/

  6. #6
    Curplings avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    115
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Skvadern MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Kör du med 2,4Ghz radio, får du se till att skaffa amatörradio tillstånd för att köra lagligt på 1,3Ghz eller andra band.
    Så oavsett vilket band man använder på sin FPV utrustning så måste man har amatörradio tillstånd så länge ens sändare ligger på 2.4? Gäller samma regler 35 MHz?
    Flygplanen står som spön i backen...

  7. #7
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Om du använder 35Mhz till radio kan du ju köra på 2.4Ghz med FPV utrustningen. Problemet är att om du ska vara laglig så får du inte ha mer än 100mW utstrålad effekt från antennen, de flesta antenner ha x antal dbi i förstärkning så kör du in tex 100mw från din videosändare in i en antenn med låt oss säga 6dBi förstärkning så betyder det att din antenn utstrålar en effekt på 4 gånger inmatad effekt dvs i detta exempel utstrålar din antenn 400mW !! fyra gånger den tillåtna effekten på 2.4Ghz bandet !

    /Martin

  8. #8
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    En analog 2.4Ghz länk är begränsad till 10mW.

    Att använda antenner med hög dBi på videsändaren är rätt kasst, på mottagardelen ska du se till att använda bra antenner för att få bra räckvidd/mottagning.

    //Matte

  9. #9

    Standard

    Det finns en anledning till diversity med 2 antenner - en riktad och en rundstrålad samt att markstationen riktar antennen mot flygetygets GPS-signal
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    Standard

    Hej,

    Jag velar fortfarande vilken frekvens jag ska ha på min kommande videoutrustning...
    Har en 2,4Ghz radio så jag väljer mellan 1,3 och 5,8 GHz.

    När jag läser tråden så får jag uppfattningen om att jag ska ha amatörradio tillstånd oavsett vad jag väljer?

    Fördelar/nackdelar med 1,3 vs 5,8 GHz mottages tacksamt!

    Mvh,
    /Micke L

  11. #11

    Standard

    Detta är lite intressant...

    Om man vill flyga FPV skall man välja Kategori 1a, 1b, 2, 3 (välj det som passar in på din modell)
    Inom synhåll är bara aktuellt ur regelverkets synhåll då det inte finns godkänd utrustning för flygning utanför synhåll.

    Alltså har vi bara 1a, 1b samt 2 kvar att leka på...
    HÖJD
    1A
    En flygning ska ske på sådan höjd att luftfartyget är väl inom synhåll för piloten. Det omgivande luftrummet ska kunna övervakas för att avbryta en flygning om något annat luftfartyg närmar sig området

    1B
    max höjd 120 meter


    Vi skall ha tillstånd från säksam
    vi skall ha amatörradio licens (detta undersöker jag just nu)
    vi skall ha tillstånd från TS

    Sedan är det väl upp till var och en hur laglig man vill vara.

    Jag söker för 1a...
    Senast redigerat av UndCon den 2010-11-02 klockan 13:54.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Detta är lite intressant...

    Om man vill flyga FPV skall man välja Kategori 1a, 1b, 2, 3 (välj det som passar in på din modell)
    Inom synhåll är bara aktuellt ur regelverkets synhåll då det inte finns godkänd utrustning för flygning utanför synhåll.

    Alltså har vi bara 1a, 1b samt 2 kvar att leka på...
    HÖJD
    1A
    En flygning ska ske på sådan höjd att luftfartyget är väl inom synhåll för piloten. Det omgivande luftrummet ska kunna övervakas för att avbryta en flygning om något annat luftfartyg närmar sig området

    1B
    max höjd 120 meter


    Vi skall ha tillstånd från säksam
    vi skall ha amatörradio licens (detta undersöker jag just nu)
    vi skall ha tillstånd från TS

    Sedan är det väl upp till var och en hur laglig man vill vara.

    Jag söker för 1a...
    En till 1a här

    Kör du 1,3GHz??

    /M

  13. #13

    Standard

    Jepp - Jag har spektrum DX7 och 1.3Ghz för video
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14
    E-Fires avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    44
    Jobb
    Industri elektriker
    Klubb
    flyger utan klubb

    Standard

    Inte för att jag har läst på mycket. Men jag har fattat som att 1.3 Ghz inte är godkänt för videoöverföring varken med amatörradio cert eller utan. Men det är bara vad jag läst på olika inlägg. Men kan tilllägga att 2.4Ghz videolänk slår ut all Wifi skaplig bit från sändaren så flygning bör göras långt från hus så man inte gör dom förbannada.
    Senast redigerat av E-Fire den 2010-11-02 klockan 19:16.

  15. #15

    Standard

    Jag har testat själv med 2.4radios i huset.
    Av mina sändare på 2.4Ghz - 3st av olika märken är det bara 1 som stör ut Wifi så att en bärbar dator tappar kontakten med routern

    Jag har även testat att köra med 2.4 videolänk och det fungerade perfekt - men det kan strula till sig om någon slår på en wifi-utrustning efteråt - dessa 2 (video+rc) fungerade felfritt oavsett i vilken ordning jag slog på enheterna - därmed inte sagt att jag vill köra video på 2.4

    Vad som gäller för 1.3 vet jag ej ännu - har inte fått tag på den lokala radio-klubben, men om det inte är okej byter jag väl till mina lägre frekvenser och hamnar på 1.2 istället :P
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Som de flesta kanske sett så finns det på PTS en sökfunktion i frekvensplanen: http://e-tjanster.pts.se/Frq/Default.aspx

    Frekvenserna mellan 1240-1300 Mhz verkar vara tillgänglig för amatörradio. Reglerna beskrivs i PTSFS 2007:4 under 9 kap §1. Man får använda upp till 1000 W (!) med kravet att ha amatörradiocert och använda anropssignaler etc.

    FPV verkar inte riktigt passa in där, men med 100-500 mW effekt (<10 km?) och under begränsad tid, hur allvarligt är "felsteget"? Och hur populär är detta spektrum bland radiotomtarna? Används det öht?

    /A

  17. #17

    Standard

    Jag har skickat frågor till lokala radiklubben ang 1.2-1.3 samt starkare sändare- hoppas på svar under morgondagen.

    1000W låter bra med tanke på denna apparat

    Jag är riktigt sugen på att montera en extern kotnakt på min DX7 så jag kan byta till en kraftigare variant
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Standard

    Följer med spänning tråden vad som gäller i lagar och förordningar
    Tänka sig att man kanske blir radioamatör på äldre dar

    Tjatar på om 5.8MHz system. Har igentligen bestämt att inte handla ett dylikt men ramlade över Hobbykings variant
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=12176 för 73.99$
    Testas på http://fpv-community.com/testblog/20...5g8-200mw-fpv/

    Hittade en test på vimeo där man jämför 2.4 och 5.8 dessvärre på franska men filmen säjjer en hel del
    http://vimeo.com/13225866 Om jag uppfattat rätt använder inte piloten patchantenn utan har mottagaren i videoglasögonen?

    Som grädde på moset hittade jag dessa videoglasögon på Hobbkyking
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=12175
    Lite dyra men 640x480 och headtracking. Skrot? Ryktas att HK ska släppa ett par goggles utan headtracking och videomottagare...snart. Tror att att det är Foxtechgrejjor.

    Har goda erfaranheter att handla av Hobbyking och är nog därför jag inte släppt 5.8 än....

    Alla tips ideér och erfarenheter mottages tacksamt!

    /M
    Senast redigerat av zoomzky den 2010-11-03 klockan 10:17.

  19. #19
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Intresserad av amatörradio gå in på http://www.ssa.se/ eller sveriges största forum för radioamatörer http://www.ham.se/

    mvh Martin SM7VHS

  20. #20

    Standard

    Fick hem en Lawmate 1.2 Ghz TX 500 mW + RX combo idag. Planen var att köra på 1240 eller 1280 (Mhz), men det visade sig nu att denna TX (Lawmate TM-120500LM) inte kan det (doh!). Var helt övertygad om det när jag beställde, men nu efter mycket letande hittade jag att den bara kan dessa frekvenser:
    1080, 1100, 1120, 1140, 1160, 1180 Mhz.

    Alla dessa är utanför det godkända amatörradio bandet, och används av DME/SSR (flygnavigering) och GPS/Galileo så det är nog bara att lämna tillbaka/skota

    Tur i oturen är att RX (Lawmate RX-1280B) klarar 1240 och 1280 så den kan jag behålla.

    /A

Liknande ämnen

  1. Räckvidd på Radio?
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 23:17
  2. Futaba sBus samt förlänga räckvidd
    Av evilaid i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 00:02
  3. Tips på radio
    Av rikardn i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 18:53
  4. radio köp tips
    Av Henrik.A i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 09:46
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •