Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: När och hur använda flaps vid landning?

  1. #1

    Standard När och hur använda flaps vid landning?

    Mitt andra flygplan blev en parkzone messerscmitt BF109G som jag har flugit några gånger nu med hyfast resultat. Den var förberedd för flaps så nu har jag halverat skevrodren och monterat på två servon till och allt funkar. Nu har jag inte testflugit ännu. Jag undrar hur och när jag ska använda flaps vid landing?

  2. #2

    Standard

    Vid landning kan man använda klaffar ner för det ger lite ökad lyftkraft och har viss bromsverkan så teoretiskt får man ner landningsfarten. Mest användbart på ett tungt och snabbt plan. På en dogfightplan som du har kan man samköra det med höjdroder vid flygning också och få lite tvärare loopingar.

  3. #3
    Curplings avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    115
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Skvadern MFK

    Standard

    Finns bra beskrivet här, på sid. 4 hur flaps eller klaffar används vid landning
    http://www.srfk.com/docs/flygprov.pdf
    Flygplanen står som spön i backen...

  4. #4

    Standard

    ok, tack för tips och intressant läsning i bifogad fil.

    //ulf

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Observera att du ska prova klaffarna på 3 misstags höjd. Vissa plan behöver uppåtroder som mix till klaffen, andra behöver nedåtroder. Detta ska du mixa in innan du försöker landa med klaff.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  6. #6
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 637
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är rätt så kul med flaps även om man definitivt inte behöver det på en lätt kärra.
    I stället för att "segla" ner planet kan man dyka ganska brant och sedan räta upp planet lite över marken.
    Det känsliga är att man behöver lite fart på motorn för att planet inte ska tappa farten så att det "ramlar" ner.
    Jag har ca 25-30 grader nedåt för lyfthjälp vid start (behövs förstås inte men kan vara kul om man ska "skala-starta med bara lite motorpådrag), för landning har jag mycket nedåt - ca 80 grader - så att det blir en effektiv broms.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Liknande ämnen

  1. Anorlunda landning på vatten..
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 23:32
  2. Fullskala landning med en vinge !!!
    Av hocky i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 17:49
  3. FPV funjet landning
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 17:39
  4. Hård landning. :(
    Av Strömquist i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •