Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Laser 180

  1. #1
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Laser 180

    Hej alla,

    Går och funderar på vilken motor jag skall satsa på till min 1/4 skala Super Cub. Jag skall bogsera med cubben.

    Har just nu tankarna på en Laser 180. Finns det någon på forumet som har några erfarenheter av den motorn.

    Eller är det någon som har ett annat förslag? Vill gärna att det skall vara en 4-taktsmotor.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #2

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har en sån sedan 25 år tillbaka! Funkar hur bra som helst! Går perfekt på 5% nitrosoppa.

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej Jaka,

    Började tro att det inte fanns någon som testat Laser 180, kul att du har gjort det. Jag trodde att 180.an var relativt ny men så är inte fallet då.

    Tror du att att det räcker till till en 1/4 skala Super Cub som skall bogsera ca. 5kg segelmodeller?

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Inga problem!

  5. #5
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lasse är det twinnen? Hade en sån 150 i en Beaver och maken till kladdig motor får man leta efter..
    Är förvånad över att Jaka kör den med nitro i för hela poängen med Laser är att de trivs bäst utan..
    Min satt i en H9 cessna och gick som sagt helt ok men slabbet var sanslöst..
    Vet att dessa motorer hyllas kors o tvärs men jag var sisådär imponerad,ska du bogsera så köp en 26 cc bensin istället,simpelt att handha och billig i drift för det blir inte Lasern om du ska ha nitrerat i den..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Laser 180 är encylindrig.
    Enligt Lasertillverkaren så rekommenderar dom 5-10% nitro. Förstår också att den kan bli dyr på bränsle.

    Men att den sölar mycket låter inte så bra. Hade en Laser 90 för minst 20 år sedan och den gick riktigt bra enligt dåtidens krav, men kommer inte ihåg om den sölade mycket jämnfört med andra motorer.

    Visst skulle det vara trevligt med en bensinmotor ------ men tvåtakt??!!

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Min Laser 1.80 är en V-twin!
    Håller med Bokis att en 26cc bensinare är bättre. T.ex MVVS .Har sådana hemma om du är intesserad!
    Hälsningar!
    Jan K

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tack för kommentarerna, dom är nog så viktigt.

    Jaka, får tacka för ditt erbjudande men behöver nog tänka några varv till.

    Någon som har synpunkter på DLE-30? Fått för mig att det är samma som RCFG-32

    Har svårt att släppa 4-taktstänket.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hade inte du en ROTO 25 på hyllan? Den med orginaldämpare är skapligt tyst..
    Annars så kan du tänka Stihl..röjsåg..Har en sån hemma med en lite fyrtaktare i..50 timmar på den? Går som skinnet!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Standard

    Här är min 180 i bänk som jag hade fram till förra sommaren. Ingen tvekan att det är fina motorer, om man nu vill köra metanol som sagt ovan. Jag gillar twinnar bättre i de storlekarna men kan du leva med ljudet skulle jag säga bensin i en brukskärra som ska bogsera.



    Sen skulle jag aldrig ens överväga annat än en sån här i en CUB men det är min personliga känsla bara...


  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Skulle inte en Saito FG36 passa?
    Då får du ju både fyrtakt och Bensin, jag såg en sån i luften igår, vilket härligt ljud...
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Oj,oj, nu blev det respons minnsann, KUL.

    Bokis, Roto 25:an som du skriver om, den blandar du nog ihop med den som är på klubbens skolflygplan som är en BigLift. Som för är övrigt till salu med två kompletta radioanläggningar.

    Har haft en Roto 35 men den följde med Jodellen när jag sålde den.
    Är nog tveksam till att plocka motorn ur en röjsåg, har en känsla av att det blir mycket att skrota bort kring motorn och en massa pyssel med motorfästen o.s.v.

    Men om röjsågen är i bra skick och är till salu så är det inte omöjligt att klubben kan köpa den av dig då vi beöver en sådan att rensa med runt fältet. Om det är så kan vi diskutera vidare via PM.
    ================================================== ==============================================

    Tom, trevligt att få se en Laser 180 köras, men om jag förstår dig rätt så tycker du inte att den passar så bra i en Supercub. Det är du som sitter med erfarenheten med motorn, kan du skriva något om erfarenheterna.
    En OS twin 160 FS har jag men den vill jag gärna ha kvar i AT6:an. Har också bogserat efter Christers cub med OS 160:an och det fungerar riktigt bra, men det känns som att jag vill ha lite mer kraft i min Cub då det kan bli lite tyngre modeller som skall bogseras.
    ================================================== ==============================================

    Mr J, Visst skulle Saito Fg36 vara skön, men jag har en känsla utan att veta, att det blir nog inte så mycket kvar av motorkåpan samt om man tittar på priset.....9000:-, Nääe det går bara inte.
    ================================================== ===========================================

    Ser fram emot fler synpunkter och inlägg. Känns som att det börjar svänga mot två-takt, men det är svårt att förlika sig med ljudet. Går det att dämpa bort ljudet på ett vettigt sätt och ändå behålla effekten tro?.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg

    Tom, trevligt att få se en Laser 180 köras, men om jag förstår dig rätt så tycker du inte att den passar så bra i en Supercub. Det är du som sitter med erfarenheten med motorn, kan du skriva något om erfarenheterna.
    En OS twin 160 FS har jag men den vill jag gärna ha kvar i AT6:an. Har också bogserat efter Christers cub med OS 160:an och det fungerar riktigt bra, men det känns som att jag vill ha lite mer kraft i min Cub då det kan bli lite tyngre modeller som skall bogseras.
    Hej Lasse, det finns inte så mycket att säga, ingen nitro, lättstartad, bra pulver och fin motor. Jag har haft ett flertal Laser och de är alltid fina. Sen är det en stor en-stonka, det innebär att det skakar och far lite men själklart är det en fin motor. Fint med Lasrarna är att det är väldigt kompakta och inte blir speciellt varma så det går nog fint att smyga in den under kåpan gissar jag. Tror att cylinedrhöjden är runt 100mm (kolla hemsidan hos Laser). Jag hade tagit en i en CUB över en bensinare pga av ljudet och meck med ljuddämpare och vikten i alla lägen. Men en bensinare över Lasern för enkelhet/pris för soppan. Du kan inte få tag i en OS 300-twin? Tomgång och ljud är helt obetalbart lovar jag.

  14. #14
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej Tom, tack för ditt svar. Det är nyttigt med dina kommentarer.
    En OS 300-twin går tyvärr inte in under kåpan. Annars så håller jag med om att det skulle vara "mumma" med en sådan motor.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #15
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Men varför inte en elsnurra då?
    Jag har förmodligen fått härdsmälta bakom pannloben, trodde aldrig att jag skulle kunna tipsa om el på en sådan kärra
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  16. #16
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ja du Christer, helt klart att det är en härdsmälta om det kommer från dig.

    Men det skulle nog vara intressant om tekniken var någon form av hybrid.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  17. #17
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Seriöst fundera och räkna på det!
    En elmotor motsvarande ca 40cc att dra med vid bogsering så tar det inte många sekunder att komma på höjd men drar en del ström, vid Gubb Cub flygning lär den ju inte dra mycket så den lär ju inte behöva så stora lipos
    Tänk på fördelarna , billigare än med fyrtaktare, den låter inte som en gammal moped, lättare än med bensinmotor, kortare startsträcka än min cub (fast det lär du aldrig våga prova) inget sölande, startar alltid, inget flippande på propellern, mm,

    Fy f...n vad är det jag sägerVåga vägra el
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  18. #18
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ja, jag törs
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. Laser 200 V
    Av rnermfors i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-12-14, 14:34
  2. laser motorer
    Av Lada008 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 22:59
  3. Laser 200V
    Av lassebetong i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 21:08
  4. Laser 3D?
    Av matsen64 i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 11:09
  5. Laser 3D?
    Av matsen64 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •