Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Gammalt modell-flygplan

  1. #1

    Standard Gammalt modell-flygplan

    Hej!

    Jag var upp på vinden idag och hittade till min stora glädje ett gammalt modell-flygplan! Skulle tro att det är ca. 10-15 år gammalt. Det är bensindrivet och är 4 kanaldrivet( heter det så??), Vad är det som behövs göras för att få detta plan att lyfta? Vet ej om planet är komplett eller om det fattas några detaljer. Är tacksam för alla svar och ställ gärna mer frågor angående min luddiga information om planet.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kan du fixa bilder på planet så kan man ju se lite lättare vad som behövs göras

  3. #3

    Standard

    Absolut! Lägger upp dom imorgon! : )

  4. #4

    Standard

    På grund av diverse anledningar kommer det bilder imorgon istället!

  5. #5

    Standard

    Har nu lagt upp bilder på planet i min profil! Hittade även ett annat flygplan, det såg lite annorlunda ut. Vill gärna veta lite vad allt är samt få lite tips på ställen man kan köpa reservdelar till flygplan...

  6. #6
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det blå-vita planet ser ut som en "lajban".

    Om du inte har flugit förut så är det enklast att gå med i en flygklubb, de kan hjälpa dig att göra i ordning planet.

  7. #7

    Standard

    Hej!

    Enligt min syn är det en Stick 40 Plus lanserad på tidigt 90 tal från Balsa USA.
    Sökte och fann en länk, modellen finns att beställa än i dag

    http://www.balsausa.com/store/product.php?id_product=53

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  8. #8

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Hej på dig grejorna ser OK ut på bilderna håller med Cox ta kontakt med en club i din närhet så är jag säker att du får den rätta hjälpen så får du mer glädje av grejorna än att testa själv jag tror att många håller med mig i detta. Så om du börjar med modellflyg så får du en mycket trevlig hobby och träffar många trevliga modellflygare.
    mvh Nisse

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Motorn:
    Den är av fabrikatet OS, är metanoldriven (kör på 20% ricinolja+80% metanol, det kommer att funka). Gissar att det är en 5 eller 6,5 cc motor. Skruva ur motorn från planet och plocka isär den så du kan göra rent den, speciellt förgasaren -lacknafta funkar bra. Om den beckat igen så den inte går att dra runt så kokar du den en stund i vatten så "mjuknar" den (obs inga gummibussningar får finns på motorn när du kokar den), sen gör du ren den mer nogrannt samt smörjer du in den med tunn olja så den inte rostar. Montera ihop motorn och sätt fast den i planet igen. Skaffa några nya glödstift, montera i ett nytt (kolla vad som sitter i, troligen ett stift från OS). Leta fram manualen till motorn på OS hemsida (om den finns där) så kan du se hur den skall ställas in, dock brukar man med trail and error få igång den, prova skruva ut bränslenålen 2-3 varv så den får chans att få tillräckligt med bränsle vid startförsöken. Så ny propeller också - vilken storlek du bör ha beror på motorns storlek, kolla och återkom med det kan du få råd om lämplig propeller. Du behöver en glödstiftsklämma och batteri också, finns "Glöd starter" med inbyggt batteri på glödstiftsklämman (laddningsbart litet batteri).
    Byt alla gamla bränsleslangar och sätt i en ny tank också.
    Kör motorn och försök ställa in den så den går bra på tomgång och mellanvarv samt fullgas och svarar bra på gaspådrag.

    Modellen:
    Kolla att den inte har några sprickor och att alla roder rör sig lätt och alla rodergångjärn sitter fast. Kolla stötstängerna och linkarna samt roderhorn så de är OK.

    Radion:
    Byt till ny sändaracc (öppna sändaren och kolla hur det ser ut, har du tur sitter det 8 st utbytbara laddningsbara batterier - sätt i så fall i 8 st nya NiMh = totalt 9,6 volt). Byt till ny mottagaracc (det verkar vara en batteribox för mottagaraccen som det går att byta laddningsbart batteri i - byt till NiMh batterier 4 st dvs 4,8 volt totalt). Koppla ihop allt och gör funktionsprov samt räckviddsprov. Om allt fungerar montera in servon, mottagare och mottagaracc i modellen (linda in mottagare och acc med skumgummi för vibrationsdämpning).
    Hitec Challenger 4000 radion är troligtvis en AM radio (tycker mig skymta "AM" i nedre högra hörnet på sändaren) som använder 27 MHz bandet (riskfyllt för flyg då radiostyrda leksaksbilar m m kör på det bandet också nuförtiden). Men håller du dig ifrån tätorterna bör det vara mindre risk att du blir nedstörd. Kolla vilken frekvens du har och sätt sen på sändarens antenn rätt frekvensvimpel.
    Manual till din Hitec Challenger 4000 radio kanske går att hitta på internet och du söker.

    Tyngdpunkt:
    Kolla att planet balanserar med tom tank vid ca 1/3 av vingens bredd, mätt från framkant där vinge och kropp möts. Balansera med pekfingarna (flytta accen framåt el bakåt vid behov för att få rätt tyngdpunkt, hjälper inte det använd lite bly för att justera in tyngdpunkten).

    Utslag:
    Gissar att 1-1,5 cm utslag uppåt/neråt på höjdrodret kan vara bra utgångsläge men aningens trimmat uppåt på höjddrodret inför första flygning. Skevrodet ungefär samma utslag uppåt/neråt. Sidorodret kan du nog ta till 5 cm åt vardera hållet. Motorreglaget ställer du in så att du med trimmen för gasen på sändaren kan stänga av motorn när du drar ner trimmen i botten och när du har trimmen uppåt skall motorn gå på stadig tomgång.

    Men viktigast av allt:
    Gå med i en klubb eller åtminstone ta hjälp av nån som kan flyga och hjälpa dig upp i luften.

    Köp en simulator och öva lite, det skadar inte. RealFlight, Phoenix eller nåt annat som passar din plånbok.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2010-10-10 klockan 10:43.

  10. #10

    Standard

    Tusen tack för alla svar hittills! Ett speciellt tack till Bo som tog sig lite extra tid att skriva ner många viktiga saker, tack! : )

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Nyfiken - hur gick det? Kom modellen upp i luften?

    /Bo

Liknande ämnen

  1. Gammalt fynd.
    Av bogieboy i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 20:05
  2. Nypremiär för gammalt flygplan! Lanier RC Extra 3.25
    Av Rille Stark i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 22:21
  3. Nya flygare, gammalt material
    Av adjonym i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 22:40
  4. Världens minsta flygplan...eller en modell??
    Av fLa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •