Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Korrekta delar?

  1. #1

    Standard Korrekta delar?

    Hejsan allihop!

    Kan börja med att kort berätta om mitt nuvarande projekt.
    Sista året i naturvetenskapliga linjen, och har valt att utföra ett projekt arbete inom rc flygplan.

    Har tänkt mig att bygga ett el flygplan med frigolit från grunden helt själv, och har kollat upp ett par delar men är dock inte säker om dessa kan fungera ihop eller om något mer fattas.
    Jag har även ett flygplans kontroll som ligger hemma, och undrar om jag möjligen är kapabel till att använda denna (visst är kontrollen sändaren? och mottagaren är ett annat objekt som sitter i planet?).

    Ni kan även bidra med frågeställningar som man kan handla om dess flygplan. För visst är det samma princip med ett modellflyg som med ett riktigt flygplan?

    Här är dessa delar jag funderar på att beställa hem:
    * Batteri:
    LM Fast charge 800 3S 20C LiPo
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=739

    * Motor:
    Hextronik 24gram Borstlös outrunner 3000
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=26


    * Fartreglage till borstlös motor:
    HobbyWing Pentium 30 A
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=118

    * Styrservo
    EMax ES08A 8.5 g 1.5 Kg
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=479

    * Mottagare
    Syntesmottagare 4 kanaler
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=97
    Jag hoppas att jag postat detta på rätt forum.
    MVH. en desperat student!


    PS. Kommer att updatera med bilder på mitt projekt, utifall människor här är intresserade!
    Senast redigerat av freak174 den 2010-10-07 klockan 13:01.

  2. #2
    MonaHMFKs avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Personlig assistent.
    Klubb
    Hallstahammars modellflygklubb (bil/båt/heli/flyg)

    Standard

    Hej och välkommen hit.

    Har du flygit någon modell förut?eller är du helt nybörjare ?
    Kan vara lite klurigt att få ihop elektroniken så det funkar, och är du nybörjare så är frigolit väldigt känsligt då det lätt går sönder vi ev krash.
    Kontrollen är sändaren, och mottagaren sitter i modellen. Har du kollat vilken radio du har? du råkar inte ha en jättegammal som går på annat fm band än 35?

    Du behöver en laddare till din lipoack också. de går inte laddas hursomhelst.

    En modell beter sig oftast som en riktigt men har den liten spännvidd blir den oftast svårare att flyga.

    Jag hade gärna sett en ack med lite högre C på. du har 20c. det blir om jag inte har helt fel 16 amp som den kan leverera. Motorn kan som mest dra 22amp så batteriet är svaga punkten.

    Tänk även på att ej bygga modellen för tung.

    Minst 2 servon behövs men det förstod du nog. Lättast att styra då

    Någon annan som vill inflika något ?
    Senast redigerat av MonaHMFK den 2010-10-07 klockan 13:22.
    Flygartant nr 1.

    varje start är frivillig, varje landning obligatorisk.

  3. #3

    Standard

    Detta är första gången jag kommer att flyga en modell, så med andra ord är jag en nybörjare.
    Inom elektroniken så har jag tillgång till hjälp med att montera ihop rätt kablar osv. Har även en manual med mallar som jag kommer att använda, samt vart dessa elektroniska delar skall sitta.
    Har du något annat förslag på något material man kan använda, med denna motor som jag kommer att inköpa?

    Har inte tillgång till kontrollen just nu eftersom att jag sitter i skolan just nu.
    Haha självklart så skall jag ha 2 servon!
    Med andra ord är det bara att beställa dessa delar nu? inklusive en laddare :P

    Tack för det snabba svaret!

    PS. Finns det lågbudget kontroller som inte är så himla dyra?
    Senast redigerat av freak174 den 2010-10-07 klockan 13:25.

  4. #4
    MonaHMFKs avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Personlig assistent.
    Klubb
    Hallstahammars modellflygklubb (bil/båt/heli/flyg)

    Standard

    om du är helt nybörjare så är det väldigt svårt att flyga själv. Har du flygit i en simulator någongång så du har radiovana?
    Det är svårt att flyga själv oavsett vad man flyger första gången. Fördelen med frigolit är ju att det är lätt att limma.

    Du måste ha en annan ack. Tyvärr kommer den gå sönder om du drar ur för mycket ur den. Lipoackar är lite känsligare på det viset.Laddaren måste vara för lipo. det är jätteviktigt. Lipo är bra grejer men de måste hanteras rätt också.

    Kör aldrig ut acket tomt. då är det förstört.
    jag hade nog tagit denna ack, http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=742
    Den kan leverera 25 amp.

    Du kan inte kontakta en flygklubb i närheten av dig och fråga om du kan få provflyga?
    Flygartant nr 1.

    varje start är frivillig, varje landning obligatorisk.

  5. #5

    Standard

    Då ska jag se till att inte använda acket alldeles för mycket, utan att se till att ha den laddad ganska mycket.
    Bör även se till att jag kontaktar en flygklubb för att lära mig hantera flygplanet, men detta borde jag göra efteråt när jag har byggt färdigt mitt flygplan.

    Då ser jag till att jag beställer dessa ikväll och börjar trixa och fixa

    Finns det någon här som kan ge ett förslag på en billig kontroll?

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Jag heter Ingemar Nabbing och finns i Falköping. Mitt tips är - trots att jag inte vet vad Du bor - är att komma
    till Falköping den 30 oktober och besöka vår stora köp o bytesmässa som bara handlar om modellflyg.
    Där finns ett mycket stort urval av både redan färdiga objekt som säljaren vill sälja för en mycket låg - förhandlingsbar -
    summa. Även radioutrestdning kan Du här komma over för en låg summa.
    Det kommer att vara cirka 60 - 75 utställningsbord med både nytt o begagnat. Fri entre.
    Titta in på Ållebers modellflygklubb hemsida annars ring mig tel 0515 - 148 43
    Beträffande Din första flygstgart - så måste Du ha någon erfaren modellflygare hjälp
    Gör inte misstaget att försöka själv.
    Hälsningar Ingemar Nabbing nabbing.ingemar@brevet.nu

  7. #7
    MonaHMFKs avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Personlig assistent.
    Klubb
    Hallstahammars modellflygklubb (bil/båt/heli/flyg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freak174 Visa inlägg
    Då ska jag se till att inte använda acket alldeles för mycket, utan att se till att ha den laddad ganska mycket.
    Bör även se till att jag kontaktar en flygklubb för att lära mig hantera flygplanet, men detta borde jag göra efteråt när jag har byggt färdigt mitt flygplan.

    Då ser jag till att jag beställer dessa ikväll och börjar trixa och fixa

    Finns det någon här som kan ge ett förslag på en billig kontroll?
    hoppas du förstod hur jag menade, drar du ut för mycket ampere kommer acket gå sönder. köp det jag länkade till,detkan leverera rillräckligt för motorn
    kör heller inte för länge med acket . då tar det slut och kan gå sönder.

    Prata med någon på en klubb nära dig. tror det är lättare att förklara när man ses.
    Flygartant nr 1.

    varje start är frivillig, varje landning obligatorisk.

  8. #8

    Standard

    Hmm menar du att jag kan råka dra för mycket ampere ifall jag har för mycket tillbehör kopplad till batteriet eller om jag "gasar" alldeles för mycket? Rätta mig gärna ifall jag har fel.
    Jag har bytt ut länken nu så att jag har det batteriet du rekommenderade istället.
    Uppskattar verkligen din hjälp! Kommer även att beställa hem frigolit och börja forma och ladda upp bilder snarast

    Edit: Ser detta ut som en bra kontroll, väldigt billig då den ligger på endast 22 dollar! Värd att beställa? http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...x_%28Mode_2%29

    det står att detta är inkluderat. Så med andra ord behöver jag inte att köpa en mottagare som kostar mig 200kr? Tycker det är lite skumt att jag får sändare + mottagare för mindre pris än vad mottagaren hade kostat mig.
    Included;
    1 x 2.4Ghz transmitter
    1 x 2.4Ghz Receiver
    1 x Bind Plug.
    Senast redigerat av freak174 den 2010-10-07 klockan 17:50.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Eftersom du är nybörjare på både flygandet och elflyg i största allmänhet så kan du t ex börja med att läsa igenom min "elflyg-skola" som du hittar här - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm
    Gå sen vidare till Grundkursen så får du i alla fall lite "kött på benen".
    Beträffande din setup så beror det ju helt på vilken typ av kärra du vill bygga.
    Jag föreslår något relativt långsamgående och för en sån kärra har du tyvärr valt en alldeles för högvarvig motor.
    En bra motorstorlek för nybörjare är outrunners i 55 g-klassen med ett KV-värde runt 1000--1200. Dessa passar till rätt många olika typer av kärror och definitivt till nybörjarkärror upp till dryga metern i spännvidd. Till den typen av rova räcker normalt ett 18 A-reglage.
    Till en sån motor kan en ack i storleksklassen 3S1300 i de flesta fall fungera bra.
    Beträffande radio så kan säker den du föreslagit från Hobbycity fungera som förstaradio. Fortsätter du sen så vill du helt säkert ha något bättre men å andra sidan - du riskerar bara 23$... Räkna knappast med att du får tag i flera mottagare om du vill ha det såvida du inte kan beställa en extra när du köper radio. Dessa billiga apparater kommer ofta i nya versioner och då brukar tyvärr inte de nya mottagarna funka med en tidigare modell av radion (om 2,4 GHz). Men det är ju egentligen ett mindre problem med en så billig radio.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Den mottagaren är billig men tung. Jag har inomhusmottagare på vikt 3,3g (Futaba), 3,4g och 4,4 g (Spektrum), 2,6 g (FrSky), 4,7 g(Corona 35MHz). Den utpekade mottagaren väger 13 gram, på ett plan som väger cirka 150-200 gram är det väldigt mycket. Du bör gå upp i storlek på plan av detta skäl enbart till ungefär vad McRegor föreslår.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fredrik,
    Håller med dig om han skall bygga en 150 g kärra men den blir säkert klart tyngre (jfr 30 A reglage) och då spelar det ingen roll.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Tack för dessa ytterligare svar!
    Kan börja med att säga att spännvidden på planet ligger på 63cm samt längden på planet är 91cm. Vikten kommer att ligga på dryga 250-280g, är dock inte säker om det menas med alla tillbehör pålagda, isåfall kommer det att överstigas då min mottagare ligger 13g vilket antagligen kommer leda till att jag behöver en stark motor? Rätta mig ifall jag har fel.

    Jag har läst en del just nu på din hemsida Mcregor.
    Ifall jag byter till en motor som har ett kv på 1000-1300, måste jag då byta storlek på propellen till en större storlek, ifall jag inte missuppfattar det som står på hemsidan.
    Hittade en borstlös motor som har 1300 kv ( http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=24 ) känns som att jag börjar fatta grepp för dessa samt ett batteri till denna motor ( http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=737 ). Och ett 18 A-reglage ( http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=124 ).

    Freddan: Jävlar vilken stor skillnad det verkar vara mellan våra mottagare, men eftersom att denna mottagare är den enda som fungerar till denna sändare så blir jag tvungen att använda den (notera att den är fruktansvärd billig och detta är mitt första försök). Är det inte möjligt att istället för att göra planet större, så kan man lägga på vikter på planet (såklart på ett stabilt ställe).

    Tack igen för svaren! Uppskattat rejält mycket

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tycker spontant att du satsar på en alltför liten kärra - en spännvidd på 63 cm är rätt lite för en nybörjarkärra. Grejorna du sätter i väger närapå lika mycket oavsett om kärran är lite större och med en 55 g-rova kan du utan vidare öka på till klart över 1 m i spännvidd vilket med all sannolikhet ger dig ett mera lättfluget plan.
    Visst måste du öka på propp-storleken men då får du också en motor som snurrar lugnare (lägre varv) samtidigt som du får högre statisk dragkraft vilket är bra för långsamgående kärror.
    Jag skulle nog trots allt rekommendera att du i vart fall bygger en utprovad konstruktion efter färdiga ritningar - jag kan garantera att du kommer att ha tillräckligt många utmaningar ändå. Eftersom du inte ännu kan flyga så är det mycket svårt att börja med en helt egenkonstruerad kärra - du vet ju faktiskt inte hur en kärra brukar uppföra sig. Så leta rätt på en ritning och bygg efter den istället. Fast jag kanske missuppfattat dig - du kanske redan bygger en beprövad konstruktion...
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    Hej hej jag fick nyligen ett pm av en snäll själ, precis som ni alla andra som försöker hjälpa till här!
    Att jag bör satsa på ett modellbygge av balsa, och jag har letat fram ritningar och lyckats hitta en konstruktion av mallar samt manual för hur jag ska gå tillväga, en tre plans skiss ( http://www.fot.nu/files/kawasaki_ki100.jpg ). Kommer dock inte utgå från den utan den ger bara ett bättre perspektiv på det hela.

    Som du säger så är mitt bygge alldeles för litet och svårfluget. Då borde detta modell plan vara på en bättre nivå:
    Massan på modellen ligger på 800g flygklart och spännvidden kommer att vara dryga 100cm.
    De tillbehör jag tänker tillhandla har förändrats:

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det blir mycket enklare om du berättar vilken kärra du avser bygga. 45 g motor till en 800 g kärra kan bli i minsta laget - men det beror helt på vilken kärra det är. Likaså är en 1000 mAh ack alltför liten till den storleken av kärra - såvida det inte är en elseglare där man har ackar med mindre kapacitet men med hög belastbarhet (30C i detta fall).
    Hälsningar
    Roger

  16. #16

    Standard

    Det är en modell vid namnet KI-100 som jag har tänkt att utföra nu. Men hur mycket bör kv ligga på för att kunna få detta 800g "tunga" planet att lyfta utan problem?
    "Modellen har 100cm i spännvidd och väger ca 800g flygklar.
    För att driva modellen framåt används en .15 metanolmotor eller motsvarande elmotor."

    Hoppas att det inte börjar bli för tjatigt..
    Tack
    Senast redigerat av freak174 den 2010-10-07 klockan 22:49.

  17. #17

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Många parkflyers i storleksordningen 100 cm spv och 600-800 gram har haft 400-480-motorer med 1000 mAh 8 cells NiMh.
    När man konverterade dessa till borstlöst med en 50 grams klockmotor och 1000 mAh 3-cells Lipo så blev de plötsligt väldigt trevliga att flyga - även om de inte var hovringsmaskiner. Flygtider ligger på dryga 5 minuter med en sådan setup.

    Ki-100 - är det en japansk fighter (combat) - i så fall är det inte precis ett nybörjarplan. Konstruktion avsedd för .15-motor gör även det att planet blir ett par hundra gram tyngre än om det konstruerats för lätta elgrejor från början.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Måste vara lite tråkig och likaså hålla med Patrik - Kawasaki KI-100 och liknande Warbirds brukar inte vara speciellt nybörjarvänliga (såvitt det inte är en profilmodell i depron). Och Warbirds vill gärna ha hyfsad motoreffekt och dessutom flyga tämligen snabbt. Så 800 g maskin och en enkel 45 g borstlös känns för mig alldeles för lite och dessutom knappast nybörjarvänligt.
    Hälsningar
    Roger

  19. #19

    Standard

    Tack återigen för svaren.
    Jag hade fastnat för detta plan, tyckte det var så jävla snyggt. Jag har letat omkring och börjar nästan tappa, vad skall jag kalla det, tappa mitt tålamod enkelt sagt och det får jag såklart inte göra och tänker inte tillåta mig göra det heller.

    Skulle aldrig be någon om det här, verkligen inte men.. jag har letat ganska länge utan att hitta något bra resultat, något som är nybörjar vänligt men ändå med bra vikt samt spännvid.
    Skulle någon här, OM det känns bra kunna länka någon bra manual/ritningar på ett modellflyg som skulle kunna passa mig, samt (det är det här jag sist kunna be om) kolla upp vilka delar jag bör beställa från HobbyKing?
    Hoppas jag inte begär för mycket, känns dock som det men värt ett försök I guess?

    Tack. MVH. en desperat Student

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Inte deppa ihop nu...
    Det är ett vanligt nybörjar-fenomen att välja en snygg/fräck kärra. Det tråkiga är att dessa snygga kärror mycket sällan är nybörjar-vänliga att flyga. Har du någon preferens vad gäller material ? Depron, frigolit, epp, balsa ?
    Enklast/bliilgast för småkärror är oftast depron. För utomhuskärror så väljer du i så fall 6 mm depron. Visst kan du bygga något som liknar en Warbird men då kanske du skall hålla dig till en s k profilmodell - ungefär som våra inomhuskärror är gjorda fast i lite större storlek. De är såpass enkla/billiga så du har nog både tid och råd att misslyckas vid första försöket.
    Kolla Herr Östlings modellflygsida. Han har några kärror som är gjorda för inomhusflyg men du kan säkert skala upp hans ritningar en del och bygga i 6 mm depron istället. Du hittar dom här - http://www.oestling.net/flyghorna/sally/sally.htm
    Kolla lite och fundera - blir du sen intresserad så kan vi säkert hjälpa till med tips över lämplig el-setup.
    Det finns givetvis andra kärror också - t ex i ritningsarkivet här - http://www.svensktmodellflyg.se/ritningar.asp
    Kolla runt lite och sen du hittat nåt så ställ en fråga igen. Försök inte hitta en setup först utan börja med att hitta kärran så löser sig resten sen.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Diskmaskinen gått i delar....
    Av Gullan i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 22:45
  2. Delar till Associated B44?
    Av Freddestrand@spray.se i forum Bilar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •