Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Jaha, och sen? Livet efter Precedent Electra fly?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Jaha, och sen? Livet efter Precedent Electra fly?

    Nu har jag ett gott knippe pass med min 15 åriga elseglare som fick sitt luftdop för sex år sedan i Halmstad med hjälp av en snäll blivande F7-tekniker. Pass nummer två flögs nu efter semestern i år. Saliga äro de saktmodiga, o.s.v.....

    Som bekant är det en rätt så basic maskin med bara höjd och sidoroder. Det vore skoj att gå upp ett snäpp till skevroder och klaff så att man kan mixa broms och lite andra hyss. Att bara bygga en ny vinge känns inte riktigt rätt väg att gå, en överambitiös 15-åring bygger inte raka kroppar. Dessutom är den lite onödgt tung i aktern, med sju-cellsacken kloss i Traxxas-motorn är TP-rätt.

    Jag önskar lite bättre stigprestanda, både i tid (längre) och stig räknat i meter/tid (snabbare) än det jag nu. Jag vill ha en träbyggsats då jag tycker det är roligt att bygga men jag suger kraftfullt på att snyggt skära sprygplar ifrån scratch.

    Finns det några förslag?

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Nu är det ju en risk att jag visar min okunnighet med dagens modellutbud, men jag tror tyvärr att det blir lite svårt för dig att hitta en byggsats som innehåller allt det du vill.
    Dagens (el)segelmodellmarknad verkar inriktad på mer halvfärdiga modeller, ofta med kompositkropp.
    Alternativet är att hitta en ritning och försöka få hjälp att skära ut spryglar och annat pilligt. Det verkar ju finnas en del som har sådana CNC maskiner/laserskärare så det ska nog gå om du letar lite.

    Titta lite på denna siten: http://www.charlesriverrc.org/articl...egrolite2m.htm för inspiration, det finns en mailinglista för diskussion om Mark Drelas konstruktioner som länkas till där (Allegro-Lite discussion group), kan ju vara en ide för att få tips (obs, på engelska). En del av dessa kärror finns det säkert folk som har elkonverterat/byggt om och kan komma med tips eller kanske ritningar på.

    Vad gäller stigprestanda på seglare så är mitt tips, glöm alla råd om 150W/kg för seglare, minst 300W/kg eller mer är mitt tips (för borstlösa outrunners utan växel). Sen är det LiPo som gäller nuför tiden har jag lärt mig.

    Lycka till och berätta gärna vad du hittar på.

    PS. jag vill minnas att Ove på AirMedia hade en laserskärare i butiken för test när jag tittade in där, kolla med honom om han kan skära ut spryglar till dig. DS.
    Senast redigerat av hbi den 2010-10-08 klockan 15:38. Anledning: stavningskontroll

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag minns inte riktigt men har för mig att det finns en ritning på en seglare i FMT det senaste halvåret.
    Det var inte någon direkt snygg kropp men planet var nog väl ämpat för termikjakt.
    Det är som du säger ett sprygelbygge.
    http://www.vth.de/fileadmin/archiv/p...010_06_116.pdf
    Jag har för mig att det finns en ritning i tidningen om man vill skära spryglar själv.

    Är du i akut behov av att karva balsa så är vi ett par som planerar tillbringa denna kommande helg med ett miniatyrsegelplan. http://www.ripamfk.com/html/Patrik/bug/index.html
    Senast redigerat av pgrts den 2010-10-08 klockan 14:54.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Thermal Instinct Elektro fanns ju som byggsats i Tyskland, lite dyr men ser helt rätt ut vad jag tänkt mig. Undrar vad det skulle kosta att få en tillskuren i Svedala?

    Tack vänner finns det också fler förslag?

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hittade en fin sida för oss tränördar: http://www.skybench.com/index.html?h....com/home.html Finns det andra som hittar liknande?

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det blev en Bigbrother Som jag fått allt trä utskuret till och som nu ligger här. Men finns det något smart sätt att fixa bommarna?

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Bommar kan nog fixas av den tjockaste delen av 3-meters metspö. Köp två, en till varje bom. Annars går det att bygga av furu eller aluminumrör
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Bommar kan nog fixas av den tjockaste delen av 3-meters metspö. Köp två, en till varje bom. Annars går det att bygga av furu eller aluminumrör
    Tackar, biltema nästa alltså...

Liknande ämnen

  1. Precedent T180 info
    Av Pumpe i forum Metanolmodeller
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2014-09-02, 20:48
  2. pina livet ur en e fairy
    Av kenneth67 i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 16:37
  3. Meningen med livet.....
    Av Zkeeter i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 10:11
  4. Livet blir vad vi gör det till
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 23:51
  5. SLEC ska börja göra precedent kärror igen
    Av Mats J i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •