Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Kört fasst med 10CP

  1. #1

    Question Kört fasst med 10CP

    Hjälp.
    Nu har jag kört fast och hittar inte vad jag gör för fel med min nya radio Futaba 10CP med TM-10 2,4G modul och mottagare R6014FS
    Problemet: Vill ha "kill switch" till tändningen på kanal 5 och vill styra detta med knapp "G"
    Hade så på min 7C radio utan problem, kunde alltså stänga av och på tändningen till DLE 55an från radion.
    Med nya radion kan jag koppla in servo som rör sig via knapp "G" , Jag kan koppla in lampor som jag kan tända och släcka via knapp "G". (vilken knapp jag vill egentligen)
    Jag ser i den grafiska servo visningen att det händer saker.
    Jag har provat ändra end points till 140% åt båda hållen. Men jag kan inte få ett livstecken när jag kopplar in "kill switch" brytaren. Enda jag ser är att det blinkar till på hans diod när jag slår på och av strömmen till mottagaren. (den som lyser när det är igång om allt funkar)

    Ett tag hoppades jag på att brytaren var trasig men jag får det att funka med 7 kanals mottagare och om jag har radion i 7ch mode. Så det är rätt kopplat hela vägen. Men jag skall ha R6014FS mottagaren och 10ch mode.
    Någon som förstår vad jag vill... och ser vad jag missat?
    Brytaren är en sån här: http://www.airmedia.se/index.php?act...productId=1044

  2. #2

    Standard

    Hej !
    Jag har samma setup, 10CG och R6014FS och kill switch från Airmedia.
    Jag kör choke servot på 5:an (knapp B) och kill switch på 10:an (knapp A) fungerar klockrent.
    / Anders

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av anpe Visa inlägg
    Hej !
    Jag har samma setup, 10CG och R6014FS och kill switch från Airmedia.
    Jag kör choke servot på 5:an (knapp B) och kill switch på 10:an (knapp A) fungerar klockrent.
    / Anders
    Tack men för mig går det inte så heller.

    I "Parameter" har jag
    Type> ACROBATIC
    AILE-2>CH6or7
    MODUL>2,4G/10CH
    ATL>ON
    Om det kan vara en ledtråd för någon.

  4. #4

    Standard

    Hoppas du har sparat din 7C-radio då, så du kan va lite värre än dom andra och ha TVÅ sändare? ;-)
    Haha, mjah. Jag har samma sändare och vet inte riktigt vad jag skall tipsa dig om. Ändra Center/SubTrim så att det blir längre mellan max och min? Kan ju inte vara mottagaren. Testat servo på samma kanal?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det kan vara så att den inte fixar den lägre signalspänningen som 14-kanalaren har..Testa med en 7-8 kanals FASST mottagare och se vad som händer..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Standard

    hmm
    Åhlänning:Ja jag har provat servo och lampor på samma kanal och det funkar. 2 radiosar och mottagare vore lite bökigt. Tufft men bökigt.
    Bokis: Jag nästan hoppas på att den inte klarar den lägre spänningen för den funkar i min R617FS 7 kanals mottagare men... Anpe kör med samma 10Cp & och mottagare R6014FS samt switch setup vad jag förstår.
    Senast redigerat av TommyzT den 2010-10-12 klockan 19:51. Anledning: ja

  7. #7

    Standard

    Har din 14 mottagare mellan antennerna på skalet:
    1, ingen prick = låg spänning
    2, silver prick = låg spänning bättre värmekänslighet
    3, guldprick = samma som nya HS men utan HRS läge

    Ålänning vad har du för mottagare?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Standard

    Ett litet tillägg i debatten,
    Min mottagare har "ingen prick"
    Glömde också att nämna att jag kör på 5 celler NiMh om det kan ha någon betydelse.

    / Anders

  9. #9

    Standard

    Min har nog mer en vit prick = Varför just jag...?



  10. #10

    Standard

    Ja vit/silver jag har ett par likadana och de funkar helt enkelt inte med alla saker har jag märkt pga detta trix med signalspänningen. Du hade väl en 7 kanalere, kan du prova med den å se om det är OK så kan vi helt enkelt kan utesluta programeringsfel först innan vi dömmer ut din 14k mottagare?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    Standard

    Vi kan nog utesluta programmeringsfel. Har provat flera gånger med 7 kanalaren.
    Beställde i ren panik 2 st turnigy switch från HK för att prova om den går bättre. (kostade typ 7 spänn) Har nog inte brytt mig om lägsta spänning på saker förut. Och verkar svårt att ta reda på det åxå.
    Monkey see, Monkey like...
    Senast redigerat av TommyzT den 2010-10-13 klockan 08:15. Anledning: ja

  12. #12
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Hade liknande problem till min ECU till Jet-turbinen hade kopplat Ecun direkt till mottagaren men kör nu via Powerbox och problemet löst. Var något strul med spänningen. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En sån här manick kanske löser problemet - http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...idproduct=8356
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    tack för alla tipps!
    En sådan där manick verkar intressant att prova. Kunder som provat verkar lyriska... Betydligt billigare än powerbox. Så jag börjar med en sådan när de finns i lager om jag inte lyckats få till det innan.
    Senast redigerat av TommyzT den 2010-10-13 klockan 10:04. Anledning: ja

  15. #15

    Standard

    Provade just med en turnigy switch och den visade inga större tecken på att funka bättre. Utan lysdiod så jag vet egentligen inte om min provisoriska diod var trasig eller om det inte fungerar. Och jag orkade inte spänna fast planet på bordet eller släpa ut det för att se om den går att starta. Jag orkade bara vara sur.
    Väntar på att signal booster manick finns i lager på hk och funkar inte det så köper jag väl en mottagare utan den satans silvervita pricken. Alternativ tar mekanisk strömbrytare som jag styr med ett servo från radion.

  16. #16

    Standard

    Hanke, jag har en vit/silver-prick på min R6014FS. Innebär det att Futaba är skit? Jag har även två 7-kanalers vad dom nu heter, 617 FS?!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hanke, jag har en vit/silver-prick på min R6014FS. Innebär det att Futaba är skit? Jag har även två 7-kanalers vad dom nu heter, 617 FS?!
    Mitt svar på det är: Jag tycker inte att Futaba är skit alls men en olycklig kombination gör att just den funktionen jag vill ha inte är helt enkel att få ihop på just R6014FS med vit/silver prick.
    7 kanals FS mottagaren funkar fint ihop med 10c radion.
    Och att försöka se vilken R6014FS mottagare man köper tycker jag är svårt om man inte står i en butik och kan titta själv. Problemet verkar inte ens vanligt men jag tycker att fler borde ha råkat ut för detta.
    Jag skickade just ett mail till minicars för att se vad dom har att säga och om de har en lösning.
    Forts följer...

  18. #18

    Standard

    Jag har också råkat ut för liknande fenomen i den enda modellen jag hittils använt 6014 mottagaren i.

    Forumtråd
    Powered by Joy and a LiPo pack

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    Jag har också råkat ut för liknande fenomen i den enda modellen jag hittils använt 6014 mottagaren i.

    Forumtråd
    Tack Den tråden skall jag läsa.
    Jag fick även ett svar från Minicars:
    "Det är ett känt fenomen att Futabas R6014FS mottagare har en längre plusspänning än en normal mottagare. Tyvärr finns det inget att göra åt den mottagaren utan vill man ha mer än åtta kanaler får man köpa R6014HS vilket är en uppdaterad R6014FS mottagare. Denna mottagare har normal plusspänning."

  20. #20

    Standard

    Så man ska endast använda max 8-kanaler med 14-kanals-mottagaren, om man inte har en HS? Problem solved? Den ligger ju bara här på mitt bord, så man kanske borde använda den nån gång... =) Men ej vågat eller tagit mig tid att kollat upp vad det var med dem. Nu är vi väl inne på en ny tråd...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 19:28
  2. Futaba FF7-FASST
    Av sundqvistjohan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 22:20
  3. Futaba 7c 2.4g fasst
    Av js_ i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 20:04
  4. Nu är det kört för wesse
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 15:20
  5. Mottagare 6-Kanal 2.4G FASST
    Av Dawson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •