Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: A32 Lansen - Ett frihandsbygge i depron

  1. #1

    Standard A32 Lansen - Ett frihandsbygge i depron

    Hej!
    Återskapar min tråd om mitt försök att bygga en A32 Lansen i depron.

    Jag hade liksom ett landningsställ över och vad gör man?
    Man bygger en modell som passar till ställen!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6475.jpg 
Visningar:	347 
Storlek:	53,4 KB 
Id:	14456
    Orsaken till modellen!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6476.jpg 
Visningar:	306 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	14455
    Jag har bara en treplansskiss som jag har förstorat upp.
    Tanken var att den skulle bli i skala 1:12 men jag tror att den blev lite mindre.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6478.jpg 
Visningar:	267 
Storlek:	30,7 KB 
Id:	14454
    Vingen byggs upp med godtyckliga spant och balkar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6484.jpg 
Visningar:	287 
Storlek:	49,1 KB 
Id:	14459
    Jag har förstärkt fästet till ladningsstället.
    Insidan av vingen har fått 80gr glasfiber och en kolfiberstång som "vingbalk".

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6481.jpg 
Visningar:	247 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	14457
    Sektionen som (förmodligen) kommer att hålla motorn.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6479.jpg 
Visningar:	266 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	14461
    Alla sektionshalvorna limmade...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6482.jpg 
Visningar:	304 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	14463
    Testar om det passar...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6485.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	14460
    Byggjigg blev en alu T-profil.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6487.jpg 
Visningar:	247 
Storlek:	39,2 KB 
Id:	14462
    Framkroppens sektioner markerade enligt ritning.

  2. #2

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6489.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	14466
    Man limmar lite, värmer med värmepistol och limmar lite till...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6488.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	14470
    Enkelt men trångt för limpistolen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6492.jpg 
Visningar:	268 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	14464
    Framdelen klar. Vill inte limma klart allt. Det skall ju in ett och annat och det blir bara problem om man "stänger locket" för tidigt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6493.jpg 
Visningar:	289 
Storlek:	46,3 KB 
Id:	14467
    Så är det dax för bakändan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6497.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	14465
    Grundlimmar längst ner på sektionerna för att hålla fast depornplakningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6494.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	48,0 KB 
Id:	14472
    Allt på plats, limpistolen klar...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6495.jpg 
Visningar:	219 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	14469
    Limning klar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6496.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	14473
    Kniven som stöd för att få till rundningen i bak.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6499.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	14468Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6498.jpg 
Visningar:	269 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	14471
    Limmande på några bitar för att få en hel kropp att arbeta med.

  3. #3

    Standard

    Det visade sig att kroppen och vingen hade olika skala. Vingen var för liten till kroppen så jag fick justera längden på kroppen lite.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6500.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	39,9 KB 
Id:	14474Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6501.jpg 
Visningar:	226 
Storlek:	43,1 KB 
Id:	14475
    Fixade till ett par luftintag. Vid detta tillfälle hade jag inte någon motor, så jag visste inte hur stora de skall vara. Det kommer att bli en 77mm EDF i den, så jag ska räkna lite på det och sedan skall det byggas luftkanaler på ett eller annat vis.

    Dragen plast, byggs i depron, det rullas OH-film som förstärks eller något i den stilen...

    Ha det!

    Jonas

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kalas att du lägger upp den igen!
    Bugar o bockar!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    441
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Riktigt skoj byggtråd, Lansen är min favorit bland den tidens jetar
    bygget ser mycket bra ut...

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  6. #6

    Standard

    Ja, vi får hoppas att den flyger.
    Jag ser det hela som ett testbygge, där jag prövar lite olika byggtekniker som man kan läsa om här på forumet.
    Jag skulle inte bli förvånad om den kraschar vid maiden men det gör inte så mycket. Jag kommer ändå bygga en till.

    Jonas

  7. #7

    Standard

    Bygget har inte avstannat.
    Det blir motortester på söndag efter att jag har balanserat fläkten och centrerat motorn. Jag hoppas att jag har alla skruvar så jag kan fästa motorn i fläkten.

    MVH
    Jonas

  8. #8

    Standard

    Sorry!

    Tidsbrist, som ni nog alla känner till eller råkat ut för, drabbade mig idag. Ingen motortest i kväll men jag har i alla fall koll på alla delar som man behöver.

    Här kommer en bild på setupen i alla fall.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6575.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	14676

  9. #9

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jonols Visa inlägg
    Sorry!

    Tidsbrist, som ni nog alla känner till eller råkat ut för, drabbade mig idag.
    Tidsbrist och bygga på minst två modeller samtidigt? Du skojar mig aprillo.

  10. #10
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jag rekomenderar dig (om det är den fläkten det ser ut att vara) så borde du sätta in en liten kolfiberplatta mellan motorfästet och motorn för när den blir varm och de högfrekventa vibrationerna kommer plasten att smälta. Limma fast kolfibret i plasten så får du både lite isolering och förstärkning.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #11

    Standard

    Tack för tipset, Daniel L!

    Jag skall leta fram en kolfiberplatta. Jag tror att jag har en "värmesköld" över till min motocross. Skall se om jag kan såga lite i den...

    Jag ska vara extra uppmärksam på värmeutbredningen vid mina testkörningar.

    Jonas

  12. #12

    Standard

    Jaha! Jag hann i alla fall sätta fläkten i balaseraren... och inte helt oväntat var det obalans som måste fixas till. Jag skall prova balansera den här fläkten med lite "klet". Sånt där som man sätter upp papper på väggar med. Fixering blir med lim.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6581.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	14761
    Den ultimata balanseraren

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6582.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	14762
    Naturligtvis obalans i fläkthjulet...

    Jonas
    Senast redigerat av jonols den 2010-10-22 klockan 14:03. Anledning: Laddat upp bilder

  13. #13

    Standard

    I brist på "klet" till balaseringen, prövade jag med dubbelhäftande tejp. Det var för lätt så jag skall gå på med lite borrning av lufthål och prova med spackel för att få till det hela.
    Fläkthjulet är riktigt "skevt" så det kommer att kräva lite brutala metoder för att få till det hela.

    Detta skall ju naturligtvis fotodokumenteras!

    MVH
    Jonas

  14. #14

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Blir häftigt bygge de där Något som man saknar är just en byggsats av en lansen, så gör en cadritning och ge till en laserfirma så har vi snart en byggsats!

    Att borra hål i fläkten ska man nog vara försiktig med, snurrar ju på ganska bra och hål ger ju svagheter...
    Något jag gör på obalanserade proppar är att slipa baksidan av proppen försiktigt, där har du ju ändå ingen dragkraft eller liknande, testa det kanske?

    Lycka till!


    //Sebbe

  15. #15

    Standard

    Jaha, dubbelhäftande tejp var ju ingen hit, det var för lätt. Jag har ju lite lättspackel, varför inte pröva det istället?

    Jag började att borra ur lufthålen på den "tunga" sidan. Det var detta jag menade sist, att jag skulle borra lite lätthål.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6587.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	61,2 KB 
Id:	14795
    Jag borrade upp 4 hål (av 7).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6589.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	14796
    Det går att se skillnad, undrar om det kommer att märkas på balansen?


    Efter lite pill med spackel här och var, så blev jag till slut nöjd. Nu stannar fläkten med olika vinklar, det är inte alltid samma sida ner...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6590.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	14797
    Jag tackar Biltema och deras lättspackel för att fläkten nu är hyffsat balanserad.

    Nu var jag så nöjd med mig själv så jag tänkte att jag skulle göra lite motortester medans spacklet torkar.
    Planen är att jag skall ha en 4S set up till den här motorn, så jag fiskade upp lite kablar, batteri, reglage mm och satte ihop det hela.

    Motorn helt fri från allt, jag höll den på plats med handen, så att den inte skulle åka av bordet.
    Efter några minuter blev den riktigt varm. Det är ju löjligt att man bygger en motor som blir så varm och detta helt utan belastning!
    Jag förstår varningen från Daniel L och jag håller på med att plasta upp en liten isolering. Jag hittade ingen lämplig kolfiberplatta som jag kan använda.
    Det kommer att bli en hel del motorkörning för att se om EDFn håller innan det hela byggs in i kroppen.

    Motorkörningar hade jag tänkt att göra imorgon när min isolerings platta har härdat färdigt.

    MVH
    Jonas

  16. #16

    Standard

    Motor test

    Idag var det dags för att testa motor set upen.

    Min egenhändiga tillverkade isoleringsskiva skulle få bekänna färg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6607.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	54,6 KB 
Id:	14886
    Man tar vad man har.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6608.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	44,6 KB 
Id:	14887
    6 lager 80gr glasfiber. Det blev ok.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6610.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	41,3 KB 
Id:	14885
    Handborrar hål för skruvar och axeln.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6611.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	14888
    Klipper till det hela med saxen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6612.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	14889
    Öppnar upp lite så att motorn kan andas bättre.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6613.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	14890
    Motorn tillfälligt monterad för att se att det hela ser bra ut.

    Nu till motortesten.
    Det visade sig att all tid som jag lade ner på att balansera fläkten var spill med tid.
    Axeln i motorn är skev eller så är det dåliga lager. Det kan vara adaptern som inte är helt ok också. Det hela vibrerar fint både med och utan fläkthjul så det blir bara att slänga ihop allt, låsa med loctite och hoppas att allt håller.

    Motorn trivs annars bra med sin isolering, fläkten kommer åt att kyla eftersom det är en luftspalt på ett par mm. Man får köra lite på "tomgång" efter man har landat, så att man kyler ner motorn innan man helt stänger av.


    Vi hörs!

    Jonas

  17. #17
    marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jonas, lyd mitt enda råd! Skicka det där fläkthjulet åt helvetet. Det höll på att kosta mig en 37a. Köp fläkten från HC som har en spetsig spinnermutter av metall istället. Den du har är totalt felkonstruerad vilket du märker dels när du försöker balansera den men även fläktbladen är fel. De arbetar mer som en skovel än en effektiv fläkt -> hög ström, hög temp lågt varv, ingen fart o bränd motor... tyvärr.
    Mvh
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  18. #18

    Standard

    Hej Marcus!

    Du menar denna va?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11261

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	901F.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	43,1 KB 
Id:	15325

    Tyvärr är den lite för stor för mitt nuvarande bygge och jag har ingen passande motor till den heller. Jag är bekymmrad för vikten om man skall ha 6-8S batteri mm. Jag vill gärna att mina modeller hamnar runt en 1,5 kilo, gärna lättare.

    Men det är ju som du säger, try and crash... Jag har inte betalat något överpris för detta, 200kr för motor och 350kr för fläkten. Så jag tänkte se om det håller och göra lite tester (bara för att underhålla alla läsare här på forumet) går den i bitar kommer jag ta ett snack med butiken jag köpte setupen av.

    Vore det inte coolt med en turbinexplosion vid en tryckare med vrakdelarna spridda över hela fältet...?

    Men tack för tipset, Marcus!

    MVH
    Jonas
    Senast redigerat av jonols den 2010-10-25 klockan 13:51.

  19. #19
    marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    är det 90mm du kör med. Tyvärr kommer aldrig den fläkten du har explodera då den går för tungt. Jag har satt i den fläkten du refererar till från HC i min 37a och genast gick varvet upp med 10-12000 varv!!! En bra setup för tre celler är 90mm fläkten (Den nya) samt en mega 22/20/2 Kv 2250 eller 22/20/2e kv 2100.
    Jag har testdata på dessa hemma. Lägger upp de sen.
    Mvh
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  20. #20

    Standard

    Tack!

    Jag väntar på dina testresultat...

    Jonas

Liknande ämnen

  1. J32 Lansen övar
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 11:11
  2. Lansen, Draken, Viggen,Gripen Jet-meeting i Karlskoga
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 12:46
  3. J32 Lansen
    Av Cometen i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 18:24
  4. A32 Lansen 1956 podradio
    Av Deep Purple i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 23:15
  5. Ritningar på J32 Lansen
    Av Jakob i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 09:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •