Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vacuumbagning som reparationsverktyg?

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard Vacuumbagning som reparationsverktyg?

    Hej alla!

    Är ny postare på detta forum, men har läst under en längre tid och måste säga att man blir minst sagt grön av avund över en del byggen etc som pågår här, nästan så man skäms över sina egna byggen :-) .

    Till saken, jag höll på med modeller för väääldigt länge sen (20 år sen eller så), och bland det sista jag gjorde innan jag lade det på hyllan var att köpa en påbörjad Flair Cub med plankad frigolitvinge. När jag nu har börjat plocka med hobbyn igen, så upptäckte jag att ovan nämnda vinge ser ut som... well, mosad ut. frigoliten ser ok ut etc, men plankningen har släppt överallt och skapat luftbubblor etc på flera kvadrat decimeter och sprickor etc i trät.

    Jag funderar lite på om det skulle vara möjligt att epoxya ihop vingen igen, med en mylarfilm ovanpå i en vacuumpåse? Vikten lär sannolikt gå upp lite, men det känns som enda vettiga alternativet utom att bygga om vingen från scratch -- vilket kanske också är bästa alternativet?

    Råd mottages tacksamt! :-)

    //Oskar

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Frågan är kanske vad för lim det använts från början....
    Vitlim kan i vissa fall smälta med värme.
    Är vingen klädd med plast så är det nog svårare att få igenom tillräckligt med värme genom plankningen utan att fördärva klädseln men jag har läst om att man kan använda en fuktig trasa som leder värmen skonsammare än direkt med strykjärnet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag har ärligt talat inte en aning vad det är för limning. Har inte modellen tillgänglig för tillfället, men det jag vet är att det är foamvinge limmad/klädd med plywood, ingen plast över huvud taget på vingen förutom själva vingkärnan då.

    Modellen i fråga verkar vara exakt samma som den som fortfarande säljs:

    http://www.flairmodels.co.uk/Aircraf...ainers/Cub.htm

    Det verkar även finnas reservdelar för vingen:

    http://www.flairmodels.co.uk/Aircraf...air/Spares.htm -- sök på FL2029A

    Men jag ser det lite som en utmaning att försöka reparera den. Jag är inte helt säker på vad du menar med strykjärn etc dock? Menar du att man skulle kunna stryka på träfaneren med ett strykjärn igen?

    Min idé som jag nämner ovan är ju vacuum bagging, det verkar finnas en hel del som gör det framför allt på segelflyg etc? Skickar med en länk för att beskriva mer här ifall jag var otydlig:

    http://www.pilotsguide.com/rc/vacbag.shtml

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jodå - jag kan tänka mig att vacuumbagga är ett bra sätt att få tryck när man inte har skrotet att pressa med.
    Att stryka på fanér går bra under förutsättning att allting är förlimmat med vitlim/balsaloc.
    Värmen går fint genom plankningen om den inte är allt för tjock.
    Vet du inte vad du har för lim så skadar det ju inte att testa.
    Om du ska ha in epoxi för baggning så behöver du väl först plocka av all plankning vilket är ett stort jobb gissar jag.
    Sedan ska den appliceras väldigt tunt. Till skillnad mot den gamla metoden att använda "skrotet" som form när limmet till plankningen stelnar så måste väl vaccumbaggning ha ett härdande lim 2-komponent.
    Som jag ser det så är den stora fördelen med baggning att man kan få en mycket fin finish med "glas" ytterst men det är väl knappast det du är ute efter ;-).
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Får fylla i med hur det slutligen blev/blir. Rev loss de delar av den gamla klädseln jag kunde, och köpte ny 0,6mm plywood att täcka med. Kommer att klä med vitlim/plywood längre fram och trycka ihop det med böcker eller liknande ovanpå foamhalvorna (hade dessa kvar trots allt). Helt enkelt klä om med andra ord..

    Tack för de svar jag fått. Hade jag haft ork/tid och haft en aning om att jag skulle använda metoden lite oftare hade jag antagligen fixat en ordentligt vacuumpump dock. Vanligt atmosfärstryck ger ett jäkla tryck verkar det som, 14,7 PSI blir några hundra kilon trots allt .

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Har du klätt om vinghalvorna? Pensla trälim och använd strykjärnet. Har en vinge som byggdes så för över femton år sedan. Har hållit perfa.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Har inte kommit så långt får jag erkänna :-D . Har klätt 1 av 4 ytor. Kör en sida åt gången, och vingen är ihoplimmad med lite dihedral, så fyra sidor sammanlagt. Har foam utsidorna kvar dessutom.

    Det där med strykning lät intressant dock, men jag har inte hittat några bra beskrivningar på hur det går till? Limmar man, låter det torka någon dag, och sen spreja vatten och slutligen stryka det torrt? Eller har jag missuppfattat det hela?

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Här kan du läsa om hur det går till.
    Har du ytterligare funderingar.... ställ en fråga.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...¤rn-och-vitlim

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •