Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ny dator

  1. #1

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Ny dator

    Hej på er.

    Jag behöver byta min gamla ångdrivna dator. Är så innerligt trött på den nu då den tar en evighet att ladda upp, och det beror helt enkelt på att den har för dålig kapacitet.

    Jag vill inte ha en laptop utan det ska vara en stationär. Jag har fått tips på HP, men tar gärna emot flera innan jag bestämmer mej.
    /Lelle

  2. #2

    Standard

    Tjena mors

    Jag har själv avverkat en Packard Bell ett stycke Dell och nu kör jag på en IBM. Alla har funkat bra för mig.
    Fördelen med ång pc är att man lär sig tålamodets svåra konst.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Lelle
    Det är nästan bättre du anger ett ungefärligt pris du kan tänka dig ge för en ny dator så ska jag kunna ge dig några exempel på lämpliga burkar. En annan fråga vill du ha en komplett dator med skärm? gissar att du har runda kontakter till din mus och tangentbord om datorn är gammal (kallas för PS/2 kontakter)? isåfall behöver du förmodligen inköpa detta med.

    Datorer finns ju i prisklasser från 3000->30-40 000kr
    Tala gärna om vad du gör eller vill kunna göra med din dator.

    Hör av dig så återkommer jag med förslag.....
    /Martin
    Senast redigerat av Sigun den 2010-10-20 klockan 10:06.

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ny eller beg?
    Här finns begagnade burkar till bra pris:
    http://www.inregodirekt.se/
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hej Lelle
    Det är nästan bättre du anger ett ungefärligt pris du kan tänka dig ge för en ny dator så ska jag kunna ge dig några exempel på lämpliga burkar. En annan fråga vill du ha en komplett dator med skärm? gissar att du har runda kontakter till din mus och tangentbord om datorn är gammal (kallas för PS/2 kontakter)? isåfall behöver du förmodligen inköpa detta med.

    Datorer finns ju i prisklasser från 3000->30-40 000kr
    Tala gärna om vad du gör eller vill kunna göra med din dator.

    Hör av dig så återkommer jag med förslag.....
    /Martin

    Tjenare Martin.

    Har tänkt mej någonstans i området upp till 8-10 000. Brukar det inte följa med tangentbord och mus när man köper nytt?
    Använder datorn till att skicka mail, surfa lite och köpa prylar. Spelar inte egentligen inte även om om jag har några flygprogram. Microsoft flightsimulator te.x.
    Senast redigerat av Lelle den 2010-10-20 klockan 12:59.
    /Lelle

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det finns ju hur mycket som helst att välja på.
    Vill du ha något smidigt som klarar baskraven så kan ju denna typ av burk vara tänkbar - http://www.dustinhome.se/pd_5010443301.aspx
    Långt ifrån den vassaste men för surfning och många andra behov torde den räcka till utan problem. Sen drar den lite ström vilket borde vara en fördel.
    Så kraven är ju väldigt styrande.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du kan aldrig få för stor skärm till en stationär burk.
    Även om du ska ha flygsimulator bör du klara dig med en "normal" burk av dagens standard.
    Jag lägger hellre någon extra tusenlapp på att få full (snabb) service i tre år och bra antivirus än en brutal CPU.
    Möjligen skulle jag se om jag kunde få med blueray i dagens läge.
    Netonnet har levererat de senaste burkarna jag köpt till ungarna men själv har jag hållit mig till Dell som kommer hem till trappan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8
    Tojjes avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Jobb
    Andra året på Handelsprogrammet
    Klubb
    MFK Snobben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Tjena mors

    Jag har själv avverkat en Packard Bell ett stycke Dell och nu kör jag på en IBM. Alla har funkat bra för mig.
    Fördelen med ång pc är att man lär sig tålamodets svåra konst.
    Så sant så sant

    Lelle: Jag har inte så stor erfarenhet av stationära datorer men jag rekommenderar Windows 7 som operativsystem.

  9. #9

    Standard

    Köp HP du. Har köpt ett helt drös till jobbet senaste åren och dom bara funkar, stationära vanliga, workstations, större bärbara, små bärbara... Men köp inget kompakt skit med allt inbyggt, utan håll dig till Small Form Factor eller större. HP 6000 Pro eller nyare om du köper stationärt. Kör själv HP Workstation och bärbart hemma, samt alla i familjen (innefattar 8 HPn tror jag, alla nöjda).

    Du låter inte som en Mac-användare utan som en Windows-användare, så då är det 7an som gäller. Finns väl nån stackare med XP kvar (som är bra) och Vista är bäst hoppa över. Kör på 64-bit helst, om du nu inte måste ha 32-bit pga nåt special-program, för alla program funkar inte i 64-bit fast 7an ska emulera 32.

    Tangentbord och mus, köp inget trådlöst skit, du blir bara galen på batterier och att koppla enheterna. Keep it simple.

    Bildskärm, 19" 5:4 om du inte gillar wide. Eller 24" wide. Samsung funkar kanon (vi har haft bara några trasiga på 100++ under 4 år). Köp inte helsvart.

    3 års garanti på allt om du kan få det. I morrn ska jag lämna in en bärbar vars garanti går ut nästa vecka. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    oj här blev det liv i luckan , håller nog mer Ålänningen om att du ska skippa de minsta små datorerna där allt är komprimerat och processorerna är små och klena även dem. Bättre att satsa dina slantar på en bra prestanda dator som du kan ha under många år framöver.

    Såg att DELL har kampanjer på några av sina datorer just nu. HP är som Ålänningen säger med väldigt bra datorer med de har inget som matchar DELL:s priser just nu.

    Länkar till några av dessa

    DELL VOSTRO 430 CI7 2.8 6GB/500 W7HP
    Kampanj! Kraftfull dator med Core i7 och 6 GB internminne!
    http://www.dustinhome.se/pd_5010464380.aspx

    En riktig värsting som kanske ligger lite i överkant på din budget med den senaste intel processorn I7, 6GB internminne , 500GB hårddisk och Windows 7

    DELL VOSTRO 430 CI5 3.2 2GB/250 W7P
    Kampanj! Morgondagens teknik till ett pris som tar hänsyn till din budget idag!
    http://www.dustinhome.se/pd_5010484647.aspx

    Den här ligger mer inom budgetramen och har även den den nyaste intel processorn I5 Även denna är riktigt bra, I5 är lillebror till I7.

    Ska du köpa datorn ny idag tycker jag att du ska satsa på någon av Intels I5 eller I7 processorer,

    Vill du få lite mer kött på benen och se skillnaden mellan de nya I5 och I7 processorerna mot de gamla Core 2 Duo processorna samt AMD:s processorer så föreslår jag en stunds läsning av denna artikel på IDG

    http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.2...r-i-stort-test

    Vad det gäller mus och tangentbord tycker jag nog att Ålänningen varit lite väl hård mot de trådlösa varianterna. Köper man bara ett kvalitets tangentbord behöver det inte vara speciellt krångligt alls. Har köpt flera av Logitechs trådlösa till jobbet och dessa har bara varit att sätta i batterierna och sedan tuta och köra med en gång.

    Här är ett paket som alldeles säkert fungerar kanon

    LOGITECH WIRELESS DESKTOP MK250 BUISNESS
    http://www.dustinhome.se/pd_5010485743.aspx

    Skärmar finns i alla storlekar men eftersom nya datorer har bra prestanda och klara höga upplösningar så skulle jag satsat på en 22-24 tums skärm

    Här är en Philips 24" skärm med riktigt bra pris

    PHILIPS 241E1SB 23,6" WIDE TFT BLACK

    http://www.dustinhome.se/pd_5010368735.aspx

    22" varianten av samma skärm är 95kr billigare och då tycker jag inte det finns någon anledning att snåla in på det.

    Du får gärna kolla på på fler firmor om du vill men Dustin är riktigt bra på att leverar och sköta sina åtagande vid problem. Beställer du innnan 14 så brukar paket komma dagen efter.

    Givetvis finns det lokala handlare att jämföra med så som Expert, Elgiganten, Media Markt, OnOff, SIBA osv...

    Har du frågor så är det bara att fråga på... finns ju gott om datorkunnigt folk på sajten
    om jag inte hinner svara

    Gokväll på er
    /Martin

  11. #11
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Ett förslag är Dell som har förbaskat bra lap's, i spannet 8000-10000
    så skulle jag iaf rekommendera http://www1.euro.dell.com/se/sv/hema...edhs1&ref=lthp

    Lägg till deras på platsen reparation i tre år så är du
    klart hemma.
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  12. #12

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ett stort tack till er alla som svarat. Nu har jag en hel del att studera innan jag bestämmer mej, för nu ska den gamle ut.
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. Ny dator strul ?????
    Av Stiffe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 09:53
  2. Dator köp?
    Av bogieboy i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 08:40
  3. dator bekymmer...
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 12:58
  4. Långsam dator
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 17:50
  5. dator kabel
    Av sandblom i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •