Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Flygfotografering och tillstånd för bildspridning

  1. #21
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Nu har jag gått ett steg längre

    Mitt tillstånd från Transportstyrelsen har kommit - numera är jag 1.a godkänd

    Mitt tillstånd från Säksam borde anlända denna veckan

    Jag har kontaktat PTS angående de frekvenser min videosändare kan anvädna sig av och jag väntar på svar.


    2 av 3 avklarade - sen har man ryggen fri
    Så du går ner till 10mW uteffekt då?

  2. #22

    Standard

    VI får se vad de säger - annars är det lokala radioklubben som gäller // jag har väl aldrig haft mer än 10mW - isåfall är min sändare felmärkt
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #23

    Standard

    Måste tillägga att det kostar inte att söka tillståndet - men handläggningen av ärendet kostar:

    2700.-


    Detta är en besvikelse då det faktiskt inte står någonstans på sidorna om att det kommer kosta pengar - summan gör inte så mycket utan det är principen...

    Jag skall ta kontakt med den person som jag haft kontakt med och påpeka detta - inte för att jag tror de tar bort avgiften men de kan sskriva till att det faktiskt kostar att få tillståndet.


    TILLÄGG:

    Nu har jag skickat ett brev till Transportstyrelsen och frågat lite ang avgifterna och om det är enklare att vi skapar en FPV-Förening.

    Då kan föreningen stå för tillstånden och alla medlemmar är piloter och befälhavare. Föreningen blir ansiktet utåt dit alla kan vända sig för att få mer information, vad som är lagligt osv...
    Senast redigerat av UndCon den 2010-12-16 klockan 08:30.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #24

    Standard

    Det låter ju som en alldeles ypperligt bra idé!

  5. #25

    Standard

    Vi får se hur det går - väntar på svar ang förenings-delen...


    OM....det går....

    Så får föreningen söka tillstånd för hela Sverige (säksam har det indelat i regioner)
    Transportstyrelsen gäller hela sverige så det är inga problem

    Föreningen måste ha kartor med områden där det är OK att flyga eller inte flyga.
    Skriva ihop ett regelverk som måste följas (med checklistor)
    Försäkringsbiten via förbunden eller egna eller föreningens?


    OJ - det blir en del att tänka på...


    go FPV-Sweden
    Senast redigerat av UndCon den 2010-12-16 klockan 13:59.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #26

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Om det funkar, så är jag definitivt intresserad att gå med i en sån förening!
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #27

    Standard

    Här är en till presumtiv föreningsmedlem!

    =)

    /Z

  8. #28

  9. #29

    Standard

    2700:- för handläggnings avgift
    Och utan att dom informerar om detta. Då hade det brunnit i min skalle! Den summan måste du kunna få dom att ta bort om det inte informeras om detta. Annars vänd dig till konsumentombudsmannen i din kommun. Skicka en motfaktura på 2800:- för behandling av sökning eller vad som helst. Som du skriver en ren princip sak men det är ändå ca 10% av en normal månadslön.

  10. #30

    Standard

    Nya mail ang föreningen

    Det är möjligt, fast det beror på vad är det för verksamhet som föreningen har tänkt att syssla med. Man behöver ju inte ha tillstånd om flygningarna bara sker för rena nöjets skull, t.ex. om det skulle vara en modellflygförening. Som det är idag så finns det ju en del företag och andra organisationer som har flera piloter knutna till sitt tillstånd, där piloterna genomför uppdrag och jobb för det företaget eller organisationen.


    Nu blev det intressant....behöver vi inte tillstånd för våran hobby?
    (detta rör alltså UAS)

    Den frågan är ställd tillbaka....återkommer när jag fått svar.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #31

    Standard

    ETT KLARGÖRANDE!!!

    //
    I regelverket (TSFS2009:88) står det att man måste ha tillstånd från Transportstyrelsen för obemannade luftfartygssystem som används eller är konstruerade för:

    • utprovning eller forskning
    • kommersiella ändamål, vilket här inbegriper all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
    • uppdragsflygning och liknande ändamål som inte är att betrakta som nöje eller rekreation, eller
    • att flygas utom synhåll för piloten.

    Det finns inga speciella regler kring FPV. Flyger man med luftfartyget inom synhåll (enligt definition i regelverket) och syftet med flygningen inte är någon av punkt 1-3 ovan, så behövs det inget tillstånd.
    //

    Alltså behöver man inte tillstånd för att bara flyga FPV - för nöjes skull (som vi Radioflygare flyger normalt)

    Kvarstår gör dock granskningsrätten från Säksam

    Jag väljer sådeles att behålla mitt UAV/UAS tillstånd för att om möjligt kunna flyga på uppdrag åt intressenter.
    /N
    Senast redigerat av UndCon den 2010-12-17 klockan 15:02.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #32

    Standard

    Hur krångligt va det att få tillstånden? vad vill dom veta och vad har dom för krav på rapporter efter flygning osv.
    Vad finns det för krav för att få självgranskningstillstånd hos försvarsmakten och vad kostar det att få det tillståndet?

    /Håkan

  13. #33

    Standard

    Jag håller på att bygga en KK-Quad som jag tänkt fota Och filma lite med.
    Har en Hårt moddad ConradQuad sedan tidigare.

    Så jag lägger till ett par frågor till.
    Vad gäller försäkringen som de kräver? Räcker förbundets försäkring?

    Kinetisk energi?...
    Det beror ju på hur fort det går 1/1000 sekund innan "Tvärstopp" Hur räknar man ut sånt på en tri/qad?
    Sedan var inte formeln helt Självförklarande..

    Räcker det verkligen med ett foto på konstruktionen?

  14. #34

    Standard

    Tillståndet för flygfoto kostade inget att söka

    UAS reglerna är lite hårda och den person som jag fick kontakt med räknade ut anslagskraften åt mig
    (UAS kostar handläggningsavgift)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #35

    Standard

    Formeln för anslagskraften är rätt enkel:

    Ek = (Mmax*(Vmax)^2)/2

    T.ex:
    Flygplan med maxvikt 0,6kg och maxfart 20m/s (72km/h)
    Ek = (0,6kg*(20m/s)^2)/2 = 120J

    Så maxvikt i kg och maxfart i m/s (km/h delat med 3,6)

  16. #36

    Standard

    uas, menas det med att flyga med en kamera monterad som filmar/fotar eller att flyga fpv, med hjälp av glasögon eller skärm.

  17. #37
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #38

    Standard

    En annan, lite svenskare länk: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

    UAS är alltså en obennamad luftfarkost (t.ex ett modellflygplan - både med och utan kameror). Följer man länken och läser förstår man mera vad som skrivits/förklarats tidigare i tråden.
    Senast redigerat av ursoppan den 2011-01-08 klockan 02:10. Anledning: Förtydligande
    /Göran.

  19. #39

    Standard

    jepp - det är ju den vi pratar om
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #40

    Standard

    Idag damp det ner ett brev i brevlådan...denna gången från PTS!

    Jag har frågat lite vad som gäller, och frågat om det kostar något att få tillstånd för videolänkarna 1,2-1,3Ghz som jag använder.

    Svaret är i korthet: AVSLAG


    Jag frågar om de frekvenser som min sändare har (910-1360)

    960-1360 är allokerat för radionavigering för luftfart, satellitnavigering, radiolokalisering och radioastronomi
    1240-1300 är sekundärt allokerat för radioamatörverksamhet

    Tillstånd för 910-960 samt 960-1360 beviljas inte på grund av risken för skadlig störning på annan radioanvändning

    vad gäller 1240-1300 finns föreskrifter för undantag(PTSFS 2010:8) meddelat undantagspliktför amatörradio och det som gäller för dessa är paragraf 105.19 tredje-femte stycketframgår villkor för att sändning skall räknas som amatörradioanvändning.


    2,4 samt 5,8 är undantagna tillståndsplikt
    I föreskrifter finns villkor om sändareffekter och hur användningen får ske

    Priset är för närvarande 415.- per år för bassändare och 115.- per år för mobil sändare i landmobil tjänst
    (undrar vad våra flygfarkoster räknas som då de är mobila men ej landbaserade)


    Detta säger mig att all 1,2-1,3Ghz utrustning är olaglig att använda i Sverige

    Jag har 3 veckor på mig att överklaga och skall försöka få till en dialog med dem för att se om de inte ligger lite efter i utvecklingen som vanligt.


    Vad jag tex kommer fråga om är varför det i andra länder är tillåtet med 900 samt 1,2-1,3 när samma trafik ligger även där
    (flyg, gps mm)

    Hoppas EU kan hjälpa oss


    Jag skall söka vidare på amatörradio...

    http://www.pts.se/upload/Foreskrifte...tag_101209.pdf
    Senast redigerat av UndCon den 2011-01-21 klockan 23:54.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Mentalt tillstånd
    Av lekman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 18:57
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 11:56
  3. Tillstånd för foto/film
    Av cyberpete i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 20:35
  4. Flygfotografering
    Av evilaid i forum FPV Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 12:07
  5. Ny på FPV, undrar över tillstånd etc
    Av Lenny i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •