Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Flygfotografering och tillstånd för bildspridning

  1. #41

    Standard 2.4

    En dum fråga kanske... för er som vet.

    Varför kan man inte använda eller rekomenderar man inte att köra 2.4 tapå både radio ich videolänk. radion hittar ju lediga frekvenser... så om du slår igång videosändaren för readion borde där ju inte vara nåt problem....

  2. #42

    Standard

    Risken med att köra båda på samma frekvenser är att du stör ut dig själv.
    Ungefär på samma sätt som du får sämre mottagning på din router om du och dina grannar kör på samma kanaler.

    Min lilla test med 2.4radio och 2.4video visade inga större problem om man slog på videon först så att den kanalen var upptagen. då lägger sig radion på en annan (om man inte frekvenshoppar då, men den byter också mellan lediga kanaler)

    Sedan är ju 2.4 ett mycket mer upptaget band med alla WLAN, mikrovågsugnar o dyl
    (jag stänger tex av mitt WIFI till laptopen om jag slår på min EURGLE rattrado)

    Risken är om någon annan stör ut din länk.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #43

    Standard

    Kort förklarat så överröstar videosändaren rc-mottagaren i flygmodellen. Likna det vid att någon står och skriker i ditt öra medan du försöker lyssna på vad någon viskar en bit bort. Sedan stör troligtvis också rc-sändaren videomottagaren, på marken kan man oftast lösa detta mha separation men i en liten flygmodell är det inte möjligt. Det går kanske att flyga en liten bit men jag skulle inte rekommendera det.

  4. #44

    Standard

    En uppdatering...PTS

    Jag försöker föra en dialog med PTS om en egen typ av licens för FPV-flygare - vi får se hur det går...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    2700:- för handläggnings avgift
    Och utan att dom informerar om detta. Då hade det brunnit i min skalle! Den summan måste du kunna få dom att ta bort om det inte informeras om detta. Annars vänd dig till konsumentombudsmannen i din kommun. Skicka en motfaktura på 2800:- för behandling av sökning eller vad som helst. Som du skriver en ren princip sak men det är ändå ca 10% av en normal månadslön.

    oj 2800 SEK, bäst att göra som du säger hehe
    Senast redigerat av ronny_norr@hotmail.com den 2012-06-01 klockan 14:40. Anledning: tog bort länk

  6. #46

    Standard

    Hej Undcon.

    En utmärkt tråd. Har jag förstått dig rätt om det endast är 2.4GHz och 5.8GHz som är tillståndsbefriat för video. Men jag vet att en del kör på andra frekvenser menar att är ok om effekten på sändaren inte är för hög, vad gäller egentligen?

    /P

  7. #47

    Standard

    Du har rätt

    1.2-1.3 är inte tillåtet om du inte har amatörradiolicens - och då får du bara använda vissa kanaler över 1.3 dvs på min enhet som har 8 kanaler skulle bara 3 av dessa vara lagliga med en licens.


    2.4 samt 5.8 är fria så länge du håller dig inom ramarna för uteffekten.


    Jag försöker föra en dialog med PTS men de är otroligt sega på att svara på epost - det har nu tagit 4 veckor sedan jag sist skickade frågor med vändande post till den person där...

    Men vi får se hur det går...kanske hinner bli klart år2835 med nuvarande hastighet i konversationen
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Du har rätt

    1.2-1.3 är inte tillåtet om du inte har amatörradiolicens - och då får du bara använda vissa kanaler över 1.3 dvs på min enhet som har 8 kanaler skulle bara 3 av dessa vara lagliga med en licens.


    2.4 samt 5.8 är fria så länge du håller dig inom ramarna för uteffekten.


    Jag försöker föra en dialog med PTS men de är otroligt sega på att svara på epost - det har nu tagit 4 veckor sedan jag sist skickade frågor med vändande post till den person där...

    Men vi får se hur det går...kanske hinner bli klart år2835 med nuvarande hastighet i konversationen
    Bra jobbat att du fördjupar dig och delar med dig informationen Undcon!

    *bugning*
    /Z

  9. #49

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Du har rätt
    1.2-1.3 är inte tillåtet om du inte har amatörradiolicens - och då får du bara använda vissa kanaler över 1.3 dvs på min enhet som har 8 kanaler skulle bara 3 av dessa vara lagliga med en licens.
    Om man håller sig inom 1240-1300MHz, dvs. Amatörradio-bandet, så är man ju iaf "laglig" och stör inte någon Radionavigering för luftfar eller liknande - kanske bara saknar amatörradiocertifikatet

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag försöker föra en dialog med PTS men de är otroligt sega på att svara på epost - det har nu tagit 4 veckor sedan jag sist skickade frågor med vändande post till den person där...
    Hört något mer från PTS??

    //

  10. #50

    Standard

    Har kollat en hel del på pts sida http://e-tjanster.pts.se/radio/frekv...n/Service.aspx Och kommit fram till att jag inte hittat en sändare som sänder lagligt, det finns ju 25mw sändare, med de sänder på fel frekvenser de jag hittat. sååå nu hatr jag börjat fundera på ipkameror, och låta någon kontrollera den från datorn. kan det vara ett alternativ tro?

    förstår inte riktigt resonemanget att två system på 2.4 ghz slår ut varandra... du kör ju med 2.4ghz på ett flygfält fullt med andra som även de kör på 2,4ghz utan att störa ut varandra.

  11. #51
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det finns 10mW sändare (2.4) som är lagliga, men det är nog inte nån som använder dom.

    En analog videolänk på 2,4 ghz påverkas av den digitala 2,4 rc-länken. Därför får man ränder i videobilden.

    Ip kamera och fpv?

    //Matte

  12. #52

    Standard

    Lite modifiering av Skywalkern

    http://www.undcon.com/2011/05/26/sky...-modification/

    Resultatet lät inte vänta på sig - mycket bättre utan GoPro-kameran i vägen
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #53

    Standard

    Men "Luftfartyget flygs enbart inom synhåll för piloten".
    Halvtråkig fpv...




    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Nu har jag gått ett steg längre

    Mitt tillstånd från Transportstyrelsen har kommit - numera är jag 1.a godkänd

    Mitt tillstånd från Säksam borde anlända denna veckan

    Jag har kontaktat PTS angående de frekvenser min videosändare kan anvädna sig av och jag väntar på svar.


    2 av 3 avklarade - sen har man ryggen fri

  14. #54

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Man kan komma väldigt långt bort med en stor segelkärra och fortfarande kunna se det... säg 3m spännvidd.

    AVA... FPV... Hmmmm... Det kommer närmare och närmare... Snart är det naturliga köpskyddet som prislappen inger bortnött.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Snart är det naturliga köpskyddet som prislappen inger bortnött.
    lol "det naturliga köpskyddet som prislappen inger" alldrig hört de uttrycket, är väl fint att alla får råd att leka

  16. #56

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag menar mest att jag måste motivera mig själv lite hårdare för att hosta upp för en modell ju mer den kostar. Även om jag har pengarna. I det här fallet har jag till och med planerat det en god stund, så stålarna ligger och skräpar på banken sen ett bra tag tillbaka faktiskt. Men av nån jäkla anledning så tar det liksom emot att köpa ett plan för 6,5 tusen spänn. Jäkligt lustigt faktiskt.

    Faaannnn.. Jag ska köpa... Köp, köp, köp!

    Nästa vecka kanske...
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Men "Luftfartyget flygs enbart inom synhåll för piloten".
    Halvtråkig fpv...
    Tyvärr - men så är regelverket och det är upp till var och en att följa givetvis. Bäst är om man gör rätt för sig för att undvika problem vid en eventuell olycka.

    5-600meter bort har jag varit nu och det är långt borta...men man täcker upp ett rätt stort område så det gäller att placera sig rätt...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #58

    Standard

    [QUOTE=Impulze;250441

    Ip kamera och fpv?

    //Matte[/QUOTE]

    jag flyger inte fpv själv, utan vill ha en laglig länk ner till marken. vissa ip kameror kan du ju styra med rätt stora utslag.

  19. #59

    Standard

    500m är en lagom gräns, det är så långt det är på gränsen att gå och hämta. Är det skog åker eller annat i vägen så blir det jobbigt annars man e ju lat...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #60

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Senast jag flög så blev det inom en radie på ca 500-700 meter beroende på riktning och skogsbryn etc och jag tyckte inte att det kändes trångt. Gav dessutom alldeles utmärkt bild hela tiden.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. Mentalt tillstånd
    Av lekman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 18:57
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 11:56
  3. Tillstånd för foto/film
    Av cyberpete i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 20:35
  4. Flygfotografering
    Av evilaid i forum FPV Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 12:07
  5. Ny på FPV, undrar över tillstånd etc
    Av Lenny i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •