Reklam

Resultat 1 till 17 av 17

mne: Flyga frn trdgrden, vilket plan?

Standard Flyga frn trdgrden, vilket plan?

Hejsan!

Jag brukar flyga hemma frn min trdgrd, fr det mesta flyger jag med min Kyosho minium flybaby men har ven fluget med lite strre plan frn trdgrden. Jag bor i ett villaomrde med liten trdgrd.

Ngon som vet ett bra plan man kan bygga sjlv? Det ska vara ltt och flyga sakta, ungefr som flybabyn (inte vikten d utan flyghastigheten). Jag har som ni kanske frstr en massa trd och grannshus i nrheten s jag mste kunna stiga ganska snabbt i brjan.
    jag r vldigt sugen p att montera en liten kamera p mitt flygplan och filma omrdet frn luften men det r min flybaby fr liten fr. Skulle kunna tnka mig att det lmpligaste planet r ngot i stil med pico stick?

Jag har en hel del saker hemma. Hade tnkt mig anvnda depron tror det r 30mm tjockt, lite kolfiber eller balsa fr att stabilisera. Motorn jag tnkt anvnda r en borstls p 19gram (guldig, det r ngon kopia p axi motorerna frn mft tror jag)
    och sm servo och ett litet ack.

Ngon som kan rekomendera en liten kamera? Har sett lite olika frn 300-1000.

Tacksam fr svar!

tomasstroms avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    137
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

Standard

Kp en keychain cam frn ebay fr en hundring och montera bort skalet s fr du en relativt ltt kamera.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Om du ska bygga sjlv i depron och det ska vara en liten stabil sak som kan fotografera s kolla p Busters plan.
    Han bloggar med bilder p http://www.buskflygarna.blogspot.com/.
    Det finns ven skiss (ritning) p hans plan ngonstans - ring och prata med honom.

HMM - det var vl 3 mm depron du tnker bygga med antar jag inte 30 mm..........

Standard

Tack fr svaren!

Jag har kollat p den bloggen och han anvnder en "nyckelringskamera" frn priskungen. Det r ungefr ett snt plan som p bilden jag r intresserad av. Hittar inga ritningar men det ser ju enkelt ut att bygga s jag har bestmt mig fr att bygga ett liknande plan som jag hittar p sjlv.

Det ena problemet som har uppsttt nr jag bygg liknande plan r hur man ska fsta motorn p pinnen. Det blir aldrig riktigt bra. Ngon som har lite tips?

Mvh

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Du kan anvnda ett snt hr motorfste.

http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=471
    /\/\vh // /\/\r J.

Standard

Om du vill ha lite fler uppslag till modeller kan du titta i forumet "Foamies (scratchbuilt)" p www.rcgroups.com. Dr hittar du gratisritningar i mngder, de flesta kompletterade med byggbeskrivningar och videor av de frdiga planen.

Ett lngsamt plan som jag sjlv har bestmt mig fr som min frsta depron-modell r The Frog frn foamfly.com. Just nu vntar jag bara p att konstruktren skall lgga upp sin uppdaterade ritning, dr planet anpassats fr modernare motorer och batteripack.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Aprop motorfste....
    P mina "foamisar" brukar jag numera ta en bit tunn EPP el liknande (t ex frn ngon frpackning - ca: 10--15 mm tjock), limma p en bit tunn plywood (1 mm) i storlek som motorfstet p baksidan p motorn och skruva fast motorn i plywooden och sen limma fast EPP-fstet i depronen.
    Du borde istllet kunna gra ett hl i EPP-biten motsvarande "pinnen" och limma fast p pinnen med t ex UHU Por.
    D fr du ocks lite flexibilitet i motorfstet vilket brukar vara bra vid "oplanerade" landningar...
    Hlsningar
    Roger

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Jag var p Maxi hromdagen och rkade titta i Allt Om Hobby.
    Dr finns en artikel med ritning p en depronmodell som Trainerversion.
    Om man gr som de beskriver och gr den utan skevroder s borde den vara en lmplig modell.
    fledgeling heter modellen - ritning p www.hobby.se http://hobby.se/img/fledgling.zip

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av irodim Visa inlgg
    Jag har som ni kanske frstr en massa trd och grannshus i nrheten s jag mste kunna stiga ganska snabbt i brjan.
    Rent skerhetsmssigt r det inte srskilt bra att flyga i eller ver tttbebyggt omrde...
    Vad hnder om du fr radiostrning och krran gr ner i en bil, granne, eller nnu vrre, ett litet barn??
    100-200gram plan blir rtt tungt nr det kommer med fart...
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlgg
    Du kan anvnda ett snt hr motorfste.

http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=471
    Det skulle ju kunna vara ngot, kanske kper en sn om jag kommer p ngot mer jag ska bestlla

Standard

Citat Ursprungligen postat av SBS_Pilot Visa inlgg
    Om du vill ha lite fler uppslag till modeller kan du titta i forumet "Foamies (scratchbuilt)" p www.rcgroups.com. Dr hittar du gratisritningar i mngder, de flesta kompletterade med byggbeskrivningar och videor av de frdiga planen.

Ett lngsamt plan som jag sjlv har bestmt mig fr som min frsta depron-modell r The Frog frn foamfly.com. Just nu vntar jag bara p att konstruktren skall lgga upp sin uppdaterade ritning, dr planet anpassats fr modernare motorer och batteripack.
    Tack! fr ta och kolla lite mer dr imorn, dr verkar ju finnas en hel del!

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej,
    Aprop motorfste....
    P mina "foamisar" brukar jag numera ta en bit tunn EPP el liknande (t ex frn ngon frpackning - ca: 10--15 mm tjock), limma p en bit tunn plywood (1 mm) i storlek som motorfstet p baksidan p motorn och skruva fast motorn i plywooden och sen limma fast EPP-fstet i depronen.
    Du borde istllet kunna gra ett hl i EPP-biten motsvarande "pinnen" och limma fast p pinnen med t ex UHU Por.
    D fr du ocks lite flexibilitet i motorfstet vilket brukar vara bra vid "oplanerade" landningar...
    Hlsningar
    Roger
    Jag tror jag har sett det ngonstans, det blir nog s jag gr p min modell!

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Om man gr som de beskriver och gr den utan skevroder s borde den vara en lmplig modell.
    fledgeling heter modellen - ritning p www.hobby.se http://hobby.se/img/fledgling.zip
    Jag kan tyvrr inte hitta modellen, ritningen krnglar p min dator, ska frska lsa det!

Standard

Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlgg
    Rent skerhetsmssigt r det inte srskilt bra att flyga i eller ver tttbebyggt omrde...
    Vad hnder om du fr radiostrning och krran gr ner i en bil, granne, eller nnu vrre, ett litet barn??
    100-200gram plan blir rtt tungt nr det kommer med fart...
    Jo det har du ju sklart rtt i. Jag har flyget mycket p flt och liknande med ett 20tal olika modeller men jag tycker inte att det r s kul, tycker att det blir lite enformigt. Jag vill ha lite utmaning och spnning, det r vl drfr jag tycker s mycket om att flyga frn trdgrden. Just ny flyger jag med en "vanlig" sndare, en hitech 7 tror jag den heter, kanske dags att byta till 2,4? Blir vl lite skrare att flyga med?

Petrik59s avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    55
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Hej!
    Fledgeling flyger bra bde med och utan skev.
    Jag byggde den gr prototypen (min lillgrabb p bilden i tidningen) och den r vldigt stadig och lugn att flyga.
    Fortfarande Nybrjare
    www.autopartner.se

Petrik59s avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    55
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

Standard

Citat Ursprungligen postat av irodim Visa inlgg
    Tack fr svaren!

Jag har kollat p den bloggen och han anvnder en "nyckelringskamera" frn priskungen. Det r ungefr ett snt plan som p bilden jag r intresserad av. Hittar inga ritningar men det ser ju enkelt ut att bygga s jag har bestmt mig fr att bygga ett liknande plan som jag hittar p sjlv.

Det ena problemet som har uppsttt nr jag bygg liknande plan r hur man ska fsta motorn p pinnen. Det blir aldrig riktigt bra. Ngon som har lite tips?

Mvh
    Kontakta "Buster" konstruktren s fr du skert en ritning, det fick jag.
    Han har ven en "Buskflygare" som r nnu enklare att bygga.
    En med lite spetsiga vingar en bit ned p denna sida.
    http://buskflygarna.blogspot.com/sea...max-results=33
    Fortfarande Nybrjare
    www.autopartner.se

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Skall du flyga i en liten villatrdgrd s r det nog bara en ren 3D-krra i depron som gller. Den kan man ju flyga i t ex en mindre gympasal s den borde funka ven i trdgrden.
    Att flyga utanfr din egen trdgrd - allts ver annan bebyggelse - m vara spnnande och utmanande men jag kallar det nog snarare ansvarslst, tyvrr. ven en liten krra kan gra ont om den ramlar ner p en mnniska - kanske t o m med motorn i full fart och d kan propellern gra strre skada p t ex en hand n vad man kanske tror.
    S skall du flyga "hgt" utanfr ordinarie flygflt s gr det p strre ytor - t ex fotbollsplaner, kermark eller annat liknande.
    Hlsningar
    Roger

Liknande mnen

1. Kan man flyga 3cells plan med 4celler?
    Av HenrikGG i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlgg: 2012-07-24, 20:59
  2. 1534kv motor, vilket plan ska jag kpa?
    Av Befree i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2011-07-11, 10:22
  3. Vilket plan
    Av Subaru i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2007-10-20, 17:13
  4. vilket plan ska man flyga?
    Av Patric_med_C i forum Allmnt och Tips
    Svar: 31
    Senaste inlgg: 2007-07-29, 23:46
  5. vilket 60-90 plan fr F3A och Freestyle/3D?
    Av Krille i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2006-12-05, 15:44

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •