Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Flyga från trädgården, vilket plan?

  1. #1

    Standard Flyga från trädgården, vilket plan?

    Hejsan!

    Jag brukar flyga hemma från min trädgård, för det mesta flyger jag med min Kyosho minium flybaby men har även fluget med lite större plan från trädgården. Jag bor i ett villaområde med liten trädgård.

    Någon som vet ett bra plan man kan bygga själv? Det ska vara lätt och flyga sakta, ungefär som flybabyn (inte vikten då utan flyghastigheten). Jag har som ni kanske förstår en massa träd och grannshus i närheten så jag måste kunna stiga ganska snabbt i början.
    jag är väldigt sugen på att montera en liten kamera på mitt flygplan och filma området från luften men det är min flybaby för liten för. Skulle kunna tänka mig att det lämpligaste planet är något i stil med pico stick?

    Jag har en hel del saker hemma. Hade tänkt mig använda depron tror det är 30mm tjockt, lite kolfiber eller balsa för att stabilisera. Motorn jag tänkt använda är en borstlös på 19gram (guldig, det är någon kopia på axi motorerna från mft tror jag)
    och små servo och ett litet ack.

    Någon som kan rekomendera en liten kamera? Har sett lite olika från 300-1000.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Köp en keychain cam från ebay för en hundring och montera bort skalet så får du en relativt lätt kamera.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Om du ska bygga själv i depron och det ska vara en liten stabil sak som kan fotografera så kolla på Busters plan.
    Han bloggar med bilder på http://www.buskflygarna.blogspot.com/.
    Det finns även skiss (ritning) på hans plan någonstans - ring och prata med honom.

    HMM - det var väl 3 mm depron du tänker bygga med antar jag inte 30 mm..........
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Tack för svaren!

    Jag har kollat på den bloggen och han använder en "nyckelringskamera" från priskungen. Det är ungefär ett sånt plan som på bilden jag är intresserad av. Hittar inga ritningar men det ser ju enkelt ut att bygga så jag har bestämt mig för att bygga ett liknande plan som jag hittar på själv.

    Det ena problemet som har uppstått när jag bygg liknande plan är hur man ska fästa motorn på pinnen. Det blir aldrig riktigt bra. Någon som har lite tips?

    Mvh

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du kan använda ett sånt här motorfäste.

    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=471
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6

    Standard

    Om du vill ha lite fler uppslag till modeller kan du titta i forumet "Foamies (scratchbuilt)" på www.rcgroups.com. Där hittar du gratisritningar i mängder, de flesta kompletterade med byggbeskrivningar och videor av de färdiga planen.

    Ett långsamt plan som jag själv har bestämt mig för som min första depron-modell är The Frog från foamfly.com. Just nu väntar jag bara på att konstruktören skall lägga upp sin uppdaterade ritning, där planet anpassats för modernare motorer och batteripack.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Apropå motorfäste....
    På mina "foamisar" brukar jag numera ta en bit tunn EPP el liknande (t ex från någon förpackning - ca: 10--15 mm tjock), limma på en bit tunn plywood (1 mm) i storlek som motorfästet på baksidan på motorn och skruva fast motorn i plywooden och sen limma fast EPP-fästet i depronen.
    Du borde istället kunna göra ett hål i EPP-biten motsvarande "pinnen" och limma fast på pinnen med t ex UHU Por.
    Då får du också lite flexibilitet i motorfästet vilket brukar vara bra vid "oplanerade" landningar...
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag var på Maxi häromdagen och råkade titta i Allt Om Hobby.
    Där finns en artikel med ritning på en depronmodell som Trainerversion.
    Om man gör som de beskriver och gör den utan skevroder så borde den vara en lämplig modell.
    fledgeling heter modellen - ritning på www.hobby.se http://hobby.se/img/fledgling.zip
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av irodim Visa inlägg
    Jag har som ni kanske förstår en massa träd och grannshus i närheten så jag måste kunna stiga ganska snabbt i början.
    Rent säkerhetsmässigt är det inte särskilt bra att flyga i eller över tättbebyggt område...
    Vad händer om du får radiostörning och kärran går ner i en bil, granne, eller ännu värre, ett litet barn??
    100-200gram plan blir rätt tungt när det kommer med fart...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Du kan använda ett sånt här motorfäste.

    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=471
    Det skulle ju kunna vara något, kanske köper en sån om jag kommer på något mer jag ska beställa

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SBS_Pilot Visa inlägg
    Om du vill ha lite fler uppslag till modeller kan du titta i forumet "Foamies (scratchbuilt)" på www.rcgroups.com. Där hittar du gratisritningar i mängder, de flesta kompletterade med byggbeskrivningar och videor av de färdiga planen.

    Ett långsamt plan som jag själv har bestämt mig för som min första depron-modell är The Frog från foamfly.com. Just nu väntar jag bara på att konstruktören skall lägga upp sin uppdaterade ritning, där planet anpassats för modernare motorer och batteripack.
    Tack! får ta och kolla lite mer där imorn, där verkar ju finnas en hel del!

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Apropå motorfäste....
    På mina "foamisar" brukar jag numera ta en bit tunn EPP el liknande (t ex från någon förpackning - ca: 10--15 mm tjock), limma på en bit tunn plywood (1 mm) i storlek som motorfästet på baksidan på motorn och skruva fast motorn i plywooden och sen limma fast EPP-fästet i depronen.
    Du borde istället kunna göra ett hål i EPP-biten motsvarande "pinnen" och limma fast på pinnen med t ex UHU Por.
    Då får du också lite flexibilitet i motorfästet vilket brukar vara bra vid "oplanerade" landningar...
    Hälsningar
    Roger
    Jag tror jag har sett det någonstans, det blir nog så jag gör på min modell!

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag var på Maxi häromdagen och råkade titta i Allt Om Hobby.
    Där finns en artikel med ritning på en depronmodell som Trainerversion.
    Om man gör som de beskriver och gör den utan skevroder så borde den vara en lämplig modell.
    fledgeling heter modellen - ritning på www.hobby.se http://hobby.se/img/fledgling.zip
    Jag kan tyvärr inte hitta modellen, ritningen krånglar på min dator, ska försöka lösa det!

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Rent säkerhetsmässigt är det inte särskilt bra att flyga i eller över tättbebyggt område...
    Vad händer om du får radiostörning och kärran går ner i en bil, granne, eller ännu värre, ett litet barn??
    100-200gram plan blir rätt tungt när det kommer med fart...
    Jo det har du ju såklart rätt i. Jag har flyget mycket på fält och liknande med ett 20tal olika modeller men jag tycker inte att det är så kul, tycker att det blir lite enformigt. Jag vill ha lite utmaning och spänning, det är väl därför jag tycker så mycket om att flyga från trädgården. Just ny flyger jag med en "vanlig" sändare, en hitech 7 tror jag den heter, kanske dags att byta till 2,4? Blir väl lite säkrare att flyga med?

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag var på Maxi häromdagen och råkade titta i Allt Om Hobby.
    Där finns en artikel med ritning på en depronmodell som Trainerversion.
    Om man gör som de beskriver och gör den utan skevroder så borde den vara en lämplig modell.
    fledgeling heter modellen - ritning på www.hobby.se http://hobby.se/img/fledgling.zip
    Hej!
    Fledgeling flyger bra både med och utan skev.
    Jag byggde den grå prototypen (min lillgrabb på bilden i tidningen) och den är väldigt stadig och lugn att flyga.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av irodim Visa inlägg
    Tack för svaren!

    Jag har kollat på den bloggen och han använder en "nyckelringskamera" från priskungen. Det är ungefär ett sånt plan som på bilden jag är intresserad av. Hittar inga ritningar men det ser ju enkelt ut att bygga så jag har bestämt mig för att bygga ett liknande plan som jag hittar på själv.

    Det ena problemet som har uppstått när jag bygg liknande plan är hur man ska fästa motorn på pinnen. Det blir aldrig riktigt bra. Någon som har lite tips?

    Mvh
    Kontakta "Buster" konstruktören så får du säkert en ritning, det fick jag.
    Han har även en "Buskflygare" som är ännu enklare att bygga.
    En med lite spetsiga vingar en bit ned på denna sida.
    http://buskflygarna.blogspot.com/sea...max-results=33

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Skall du flyga i en liten villaträdgård så är det nog bara en ren 3D-kärra i depron som gäller. Den kan man ju flyga i t ex en mindre gympasal så den borde funka även i trädgården.
    Att flyga utanför din egen trädgård - alltså över annan bebyggelse - må vara spännande och utmanande men jag kallar det nog snarare ansvarslöst, tyvärr. Även en liten kärra kan göra ont om den ramlar ner på en människa - kanske t o m med motorn i full fart och då kan propellern göra större skada på t ex en hand än vad man kanske tror.
    Så skall du flyga "högt" utanför ordinarie flygfält så gör det på större ytor - t ex fotbollsplaner, åkermark eller annat liknande.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Kan man flyga 3cells plan med 4celler?
    Av HenrikGG i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:59
  2. 1534kv motor, vilket plan ska jag köpa?
    Av Befree i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 10:22
  3. Vilket plan
    Av Subaru i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 17:13
  4. vilket plan ska man flyga?
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 23:46
  5. vilket 60-90 plan för F3A och Freestyle/3D?
    Av Krille i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 15:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •