Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Mindre dyr jetkärra (Discovery Jet)

  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    9
    Jobb
    Ögontjänare

    Standard Mindre dyr jetkärra (Discovery Jet)

    Halloj


    Fick lust att skaffa jetplan så jag tänkte kliva över staketet där det var som lägst således inhandlades ritningar till ovanstående plan. Plankad cellplastvinge, lådkropp, mycket enkel konstruktion. Landstället fast. Fick rabatt på turbinen (€1700). Servon Spektrum DS821. Sammanlagt blev det ca €2500 inkl allt (även bränsle o brandsläckare) utom sändare. Inte illa. Torrvikt 9 kg. Därtill 2 l bränsle (lysfotogen + Castrol TTS)
    Har hittills flugit en gång, väldigt lättflugen (jag hade ju ingen som helst erfarenhet av så här tunga och snabba plan). Den byiga vinden gjorde (jag borde ha vetat bättre) att det som var motvind plötsligt blev medvind vilket ledde till att landningen blev hård och nosstället vek sej, visade sej vara lättfixat. I väntan på bättre flygväder (vanligt i den här hobbyn)
    Kolla länken, där finns lite bilder (jag är lite dålig på att skriva)

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1317796


    A

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Najjs att se att det går att bygga turbin (någorlunda) billigt!
    Vi vill se film nästa gång!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3
    Dragons avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    570
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Välkommen bland Fotogenångorna!
    Vill bara informera dej om att dom är beroendeframkallande!
    (Men det är ju klart, lysfotogen luktar lite mindre än A1 så
    du kanske klarar dej!)
    Kul att du visar att det inte behöver kosta skjortan att
    hålla på med Jetflyg! Såg att du använder Castol TTS
    olja, är det något som Wren rekomederar? Själv kör jag
    med Staoils Aquaway.
    Hälsningar
    Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

  4. #4

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    9
    Jobb
    Ögontjänare

    Standard

    Enligt Wren är det ok att använda Castrol TTS, likaså TCW-3 klassad olja för utbordare.

  5. #5

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    9
    Jobb
    Ögontjänare

    Standard

    Undrar om inte nämnda oljor skulle funka lika bra med vilken turbin som helst? Dom flesta godkänner inget annat än turbinolja. Dom har kanske inte testat nåt annat heller.....

  6. #6
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det ligger nåt i det men hela grejen med turbinolja är att den i sin helhet ska vara förbränningsbar (vilket alla inte är ändå)
    Det jag vill undvika är att oljan "koksar" men om Wren anger TCW-3 olja så utsätts antagligen inga av lagren för högre temperaturer och då är det kalas i såna fall,priset för o tanka minskar rejält ju!
    Men man är för feg o snål för o prova..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av aeh Visa inlägg
    Halloj


    Fick lust att skaffa jetplan så jag tänkte kliva över staketet där det var som lägst således inhandlades ritningar till ovanstående plan. Plankad cellplastvinge, lådkropp, mycket enkel konstruktion. Landstället fast. Fick rabatt på turbinen (€1700). Servon Spektrum DS821. Sammanlagt blev det ca €2500 inkl allt (även bränsle o brandsläckare) utom sändare. Inte illa. Torrvikt 9 kg. Därtill 2 l bränsle (lysfotogen + Castrol TTS)
    Har hittills flugit en gång, väldigt lättflugen (jag hade ju ingen som helst erfarenhet av så här tunga och snabba plan). Den byiga vinden gjorde (jag borde ha vetat bättre) att det som var motvind plötsligt blev medvind vilket ledde till att landningen blev hård och nosstället vek sej, visade sej vara lättfixat. I väntan på bättre flygväder (vanligt i den här hobbyn)
    Kolla länken, där finns lite bilder (jag är lite dålig på att skriva)

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1317796


    A
    Hej AEH,

    Jag tycker väldig mycket om filosofien i dit projekt!

    Skulle gärna ville veta var du fick ritningarna ifrån? Jag har så mycket material liggande så det räcker för flera modeller.

    Mvh/ Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  8. #8

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    9
    Jobb
    Ögontjänare

    Standard

    Pete, jag köpte dom på Rcstore.com, det heter tydligen Airagestore.com nuförtiden, se länken nedan

    http://www.airagestore.com/discovery-jet.html

    / A

  9. #9
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej AEH...

    Kollade lite på länken. Ser ut som en P80SE blir ett snäpp för stor för modellen. Om man tänker att flyga jet på lågbudget, finns ju också Mick Reeves Super Reaper till £ 250.
    Annars blir det Boomerangs för min del. De är ju också bland dom billigaste på marknaden. Man kan då välja att flyga med et fastmonterat ställ .....

    /mvh Pete
    Senast redigerat av petera38 den 2010-11-02 klockan 12:29.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  10. #10

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    9
    Jobb
    Ögontjänare

    Standard

    P80 är för stor och vad värre är, för tung

  11. #11
    Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    862
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hur många % olja blandar du bränslet med?

    Hils
    Magnus
    Citat Ursprungligen postat av aeh Visa inlägg
    Halloj


    Fick lust att skaffa jetplan så jag tänkte kliva över staketet där det var som lägst således inhandlades ritningar till ovanstående plan. Plankad cellplastvinge, lådkropp, mycket enkel konstruktion. Landstället fast. Fick rabatt på turbinen (€1700). Servon Spektrum DS821. Sammanlagt blev det ca €2500 inkl allt (även bränsle o brandsläckare) utom sändare. Inte illa. Torrvikt 9 kg. Därtill 2 l bränsle (lysfotogen + Castrol TTS)
    Har hittills flugit en gång, väldigt lättflugen (jag hade ju ingen som helst erfarenhet av så här tunga och snabba plan). Den byiga vinden gjorde (jag borde ha vetat bättre) att det som var motvind plötsligt blev medvind vilket ledde till att landningen blev hård och nosstället vek sej, visade sej vara lättfixat. I väntan på bättre flygväder (vanligt i den här hobbyn)
    Kolla länken, där finns lite bilder (jag är lite dålig på att skriva)

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1317796


    A
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  12. #12

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    9
    Jobb
    Ögontjänare

    Standard

    Baua: 4% olja (sorry att svaret dröjt, har inte kollat på forumet på flera månader)
    Nu har planet flugit lite till, senast i torsdags, 4 flygningar, den sista slutade med att nosställsspantet bröts av delvis (går att fixa). Ska nog köpa riktiga trailing link struts till alla 3 ställena.... F.ö. finns det lite video, varsågod:


    Senast redigerat av bokis den 2011-04-25 klockan 16:17.

  13. #13
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    BRAVISSIMO!
    Kanonrulle,tjusigt värre!
    Tog mig friheten o fixa till ditt inlägg lite så bilden kommer direkt..
    Gillar att du har antennen som pekar mot kärran hela tiden,satte du fast kameran i hatten?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    9
    Jobb
    Ögontjänare

    Standard

    Tack bokis! Kameran som sagt en GoPro HD, fäst på huvudet med medföljande pannband. Resolution 1280x960 som jag croppat till 640x480, för mycket vidvinkel annars.
    Det här planet flyger sej självt, väldigt stabilt, lite får man hålla i skevrodren. Formligen hoppar upp i luften. Nästa plan blir nog ett likadant...... får se

  15. #15

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    9
    Jobb
    Ögontjänare

    Standard

    Mera video, kameran ombord denna gång...

    http://www.youtube.com/watch?v=ztC88avjQXA
    Senast redigerat av aeh den 2011-05-13 klockan 15:44.

  16. #16

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    9
    Jobb
    Ögontjänare

    Standard

    Idag monterade jag in fjädrande ställ: Airtech på huvudställen och Behotec i nosen. Ser f*n så mycket bättre ut nu! Har starka funderingar på att installera retracts mekanismen oxå...

Liknande ämnen

  1. Hovring med Jetkärra
    Av Wulfman i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 10:03
  2. Sjuk elsetup i jetkärra!
    Av Gråben i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 19:29
  3. Mindre elflyg
    Av DaEk i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 21:02
  4. Visst går det att hovra med en jetkärra!
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 02:11
  5. Jetkärra i papper?
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •