Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Elsegel flygfoto

  1. #1

    Standard Elsegel flygfoto

    Hejsan, jag tänkte börja flygfota med en elseglare och använda den även under vintern. Kan det bli problem med digitalkameran och lipo-batteriet vid 5-10 minusgrader? Har läst att lipo-batterier inte levererar lika mycket energi vid kyla? Hur stor skillnad blir det? Kan det bli problem även med digitalkameran pga kylan? Digitalkameran har ett laddbart lithiumbatteri.

    /Peter

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Har inga vetenskapliga belägg för det, men nog fasen känns det som att LiPo:na tappar orken rätt rejält i minusgrader.
    Å andra sidan, om man förvarar dom i en varm ficka tills man ska använda dom och ser till att dom inte sitter direkt i fartvinden så märks inte mycket skillnad mot sommarflygning...
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Förvara INTE kameran i fickan eller varmt och sen in med den i planet! Det kan bildas kondens på grund av den hastiga temperaturskillnaden och du kan ha sett ditt plan och kamera för sista gången. Var också försiktig efter flygning så att den inte värms upp för snabbt. Ta gärna ur batteriet ur kameran/modellen innan den kommer in i värmen igen så minskas risken för skador på elektroniken.

    Gällande din fråga så stämmer det att lipo tappar kraft vid kyla. Du måste helt enkelt pröva dig fram där och mäta volten/amperen du får ut ut batteriet vid gällande temperatur.

  4. #4

    Standard

    Alla batterier tappar strömstyrka i kyla, bästa tipset är redan sagt här att förvara dem så nära rumstemperatur som möjligt tills de ska användas.. de jag undrade va lite mer vad det är för kamera du tänkt flygfota med?

    mvh
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  5. #5

    Standard

    har flygfotat med mitt cessna när det var -16 och flygtiden blev då inte kortare. kameran som jag använder har ett lithilium batteri och den funkade också utmärkt

  6. #6

    Standard

    Om man inte har problem med värme kan man tejpa igen eventuella kylluftshål också - och på så sätt bevara värmen bättre i LIPO'n

    Blir den varm vid användning kanske man inte skall göra det...risk för härdsmälta...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har man en EPP-seglare - t ex nån av Multiplex-kärrorna - så är ju dessa rena termosen så de batterier som ligger inombords borde fungera. Men har man en kamera med inbyggt batteri sittandes ute i luftströmmen så kanske oddsen är lite sämre om det är kallt. Ett alternativ kan ju vara att köra strömmatningen till kameran från ett externt batteri som man förvarar inne i kroppen. Men det är väl bara att testa först - det kanske fungerar alldeles utmärkt utan extra arrangemang.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Rätta mig om jag har fel.
    Att ett lipobatteri tappar effekt i kyla kan jag förstå, men är det inte beroende av hur mycket effekt en brukare tar.
    Jag tänker att en kamera drar väl inte så mycket ström så att det inte skall gå att driva den med det inbyggda batteriet i kyla. Jag menar, att en kamera kan ju drivas under en mycket längre tid än t.e.x. en elmotor som har en mycket större förbrukning.


    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. Självgranskningsrätt för flygfoto!
    Av mageri i forum FPV Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 18:32
  2. Flygfoto!
    Av Defuncta i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 14:12
  3. Frågor ang flygfoto!
    Av Defuncta i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 17:31
  4. Beställning av fpv med flygfoto/filmning??
    Av Jensus i forum FPV Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 00:00
  5. Flygfoto och radio?
    Av Zelle i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •