Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Behöver lite tips kring detta med att blya

  1. #1

    Standard Behöver lite tips kring detta med att blya

    Hej!
    För att göra en kort historia lång så hade jag en tråd här i början på sommaren angående att jag skulle skaffa mitt första plan. Denna tråden försvan i den "stora server kraschen".

    Hur som helst, idag gjorde jag min första flygning någonsin, dessutom helt själv.
    Men jag behövde blya vingen med 20gram ca150mm från vingspetsen för att få den i jämnvikt.
    Detta gjorde jag naturligtvis på helt fel sätt... Jag tog en bly bit och satte fast den med CA-lim på vingen, vilket resulterade i en reva i filmen.

    Vad är det korrekta sättet att blya på?
    Hur stor vikt skillnad är acceptabelt?

    Planet flög väldigt fint annars, lite tungt i nosen tror jag. Provade hovring, men den ville "tippa över".
    Vikten skall enligt bruksanvisningen ligga 100mm från vingens framkant och den är nu på ca 90mm otankad. (tyckte det var säkrare att börja fram tungt)



    Alla tipps mottages tacksamt!

    Kanske skulle tillägga att jag satte vikten på bakkantslisten.
    Senast redigerat av NitroVein den 2010-11-01 klockan 18:47.

  2. #2

    Standard

    Snart 50 visningar och ingen som har nått tipps...?

    Jag vill helst inte laga filmen och flyga igen innan jag fått blyat det på rätt sätt (läs. så det håller).
    Mina första 10 minuterna jag var uppe satte sina spår, jag vill upp igen, NU!

    Jag får väl prova mig fram annars.

  3. #3

    Standard

    Det är ju hävstångs effekt som gäller dvs längre fram du lägger blyet ju mindre behövs jag brukar lägga mitt bly precis bakom motorn

  4. #4

    Standard

    Förklara vad du menar med att du satt blyet på vingen, normalt sätter man blyet i kroppen för att få in CG men det låter som du även har lateralt balanserat den ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Lateralt?? Ett nytt ord för mig...
    Jag tänkte egentligen mest på att ju längre ut på vingen jag satte vikten ju mindre behövde jag. Fast det kanske blir fel...
    Den rollade ganska imponerande iaf!

    Det är motorn och ljuddämparen som tynger ner andra sidan (barbord). Acken, gasservo och mottagare har jag redan satt så långt åt andra sidan det går (styrbord).

  6. #6

    Standard

    så den rollar är det problemet? Har du skevroder se till så att båda skevorna är exakt raka i neutralt läge då borde den inte falla åt sidan om du inte har skevroder kolla så att sidrodret ligger rakt du kan ju tabort vingen och hålla vid mitten och se om den är balanserad, själv har jag aldrig blyat en vinge

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Snyggt kärra! Inget självstabilt nybörjarplan verkar det dock som, men det går säkert att lära sig flyg det ändå.
    Vad gäller "sidotyngden", har du kollat så att vingen inte är skev? Nollställ alla roder, speciellt skevrodren, titta rakt bakifrån och se om någon vinghalva skevar. Är modellen klädd med plastklädsel brukar det gå att 'spänna' den skeva vingen med värme från en varm hårtork. Om du kör med värmepistol eller strykjärn, se till att inte ha FÖR hög värme.

    Om nu vingen är rak och fin så kan du givetvis blya ena vingspetsen. finns det möjlighet så borra in ett hål och stoppa/limma in blyet där.
    Väg av modellen i roll-led genom att hålla den i spinnern och fenan, den ska ju normalt inte tippa över åt något håll.
    Den lilla vikt som ljuddämparen ger på ena sidan brukar vara försumbar, den sitter ju ganska nära kroppen.
    Lycka till!
    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    Innan jag tog upp det i luften idag så kollade jag tyngdpunkterna.
    Om jag lyfter det i spinnern så lutar "rollar" planet över mot barbord sida. För att få det i jämnvikt så fick jag sätta dit 20 gram bly i änden på vingen.
    Jag hade naturligtvis kunnat satt det inne i flygplanskroppen, men då hade det gått åt betydligt mycket mer.

    Flygplanet flög bra, det är som sagt möjligen lite framtungt, men inte mycket.

  9. #9

    Standard

    Okej men va kul att det gick bra antog i en början att den var bak eller framtung då det är det som brukar hända mig. Men va kul att den flög bra det sista finliret kan man ju göra i luften med trimrarna

  10. #10

    Standard

    Vingarna ser raka och fina ut (om man bortser från den biten som blyet tog med sig...).

    Det finns inte mycket att borra i, det är knappt nått material i vingarna alls.
    Men det kanske går att sätta blyet i röret som vingarna "hänger i" (det som går igenom flygkroppen ut i vingarna).

    Jag har väldigt många timmar nu i simulatorn, men visst skakade jag lite den första minuten..! (En hel del faktiskt!)
    Men det är ganska förlåtande, vingbelastningen ligger på 42,5g/dm2 (utan bly och bränsle).
    Så jag stängde av motorn i luften och lät det glid flyga ner på en träda.
    Jag tyckte mig ha rätt till att vara lite feg första gången.

  11. #11
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    På det planet så behöver du inte bry dig om den typen av ballansering. 20g är inte så mycket, det kan du omöjligen känna av i luften. Du behöver bara tänka på om planet är fram eller baktungt.

    Det är en "statisk" ballansering du har gjort på marken och du behöver inte kompensera med mycket skevroder för att få den att flyga bra. Har jag förstått dig rätt?

    Om du nu behöver ge en massa skevroder för att planet svänger så kolla först om alla roder är neutrala när du inte rör styrspaken. Rollar planet ändå så har du en skev vinge, men lite trimmning är ok. Det är när rodret måste röra sig över ca 4mm för att planet ska flyga rakt som du borde börja oroa dig. Ok 4mm är inget exakt värde utan man får gå lite på hur man själv känner.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  12. #12

    Standard

    Det är helt riktigt, det var en rent statisk ballansering.
    Jag var/är lite osäker på hur mycket som gör någon skillnad i luften, men då vet jag på ett ungefär.
    Jag försöker ta allt lite på den säkra sidan nu i början.
    Då jag inte vet när blyet släppte så är det svårt att säga om det gjorde någon skillnad, planet var smidigt och väldigt lätt manövrerat hela tiden. Den var billig i inköp, men jag tycker allt har varit av bra kvalite rätt igenom.

    Då är det väl bara att lappa ihop planet och ge sig på det igen. Va kul det var!
    Jag skall nog prova en annan propeller också, men det är en annan historia.

    Tack för hjälpen!

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroVein Visa inlägg
    Det är helt riktigt, det var en rent statisk ballansering.
    Jag var/är lite osäker på hur mycket som gör någon skillnad i luften, men då vet jag på ett ungefär.
    Jag försöker ta allt lite på den säkra sidan nu i början.
    Då jag inte vet när blyet släppte så är det svårt att säga om det gjorde någon skillnad, planet var smidigt och väldigt lätt manövrerat hela tiden. Den var billig i inköp, men jag tycker allt har varit av bra kvalite rätt igenom.

    Då är det väl bara att lappa ihop planet och ge sig på det igen. Va kul det var!
    Jag skall nog prova en annan propeller också, men det är en annan historia.

    Tack för hjälpen!
    Helt rätt! På't igen bara!

    Som nån sa: "Every start is an option, every landing is mandatory"! Så träna landningar är ett hett stalltips...
    Retroholic!

  14. #14

    Standard

    Jo, landningar är något jag skall öva på mer i simulatorn.
    Jag har övat så mycket på att landa om något går fel, att jag på sätt å vis missat detta med fina långa inflygningar.

    Jag skall sätta på en mindre propeller också, för den ville inte stå still på marken och jag kan inte sänka tomgången så mycket mer.
    Innan jag flög höll jag upp modellen vertikalt och då var den "viktlös" vid 1/3 gaspåslag.

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har balanserat i roll-led också. Jag har då skurit upp klädseln och epoxi-limmat blyvikt i änden av vingen. Sen har jag satt ihop klädsen igen, temporärt med bred packtejp, slutligt genom att klä om vingspetsen. Balansera i längsled gör man med tom tank, ju längre bak tyngdpunkten kommer desto svårare är det att flyga.
    Du har gjort rätt som börjat framtungt. Nackdelen med det är att det är svårt att hovra. Prova med att flytta bak tyngdpunkten lite i taget. Du behöver nog inte blya, det borde räcka att flytta bak mottagare och batteri.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  16. #16

    Standard

    Jo jag tänkte också att det var säkrast att börja lite framtungt.
    Acken kan jag flytta ganska lätt, mottagaren blir det lite värre med. Den sitter ganska lång bak redan.
    Den skulle ha suttit i botten på kroppen ganska långt fram, men jag satte den i cockpitten istället.
    Det satt ingen där ändå... och det är lätt att komma åt/se den också.

    Jag var och köpte en remsa med film idag och lite bly, så jag skulle ju faktiskt kunna göra precis som du skriver.
    Lika bra att passa på att sätta dit det medan hålet är öppet.

    Köpte en annan propeller också, får se om det blir någon skillnad.
    Har en APC 13x4W på nu, men tänkte prova en 13x6 trä-propp istället, hoppas få mer linjär dragkraft.

    Tack för alla tipps!

  17. #17

    Standard

    Hej

    Blya gör du lättast genom att köpa zink/bly plattor med självhäftande tejp, som de har när de balanserar hjul till bilar o dyligt, sätt den längst ut på vingen i linjen för tyngdpunkten. Den syns ju då men det är smidigt o lätt att montera o det det sitter bergsäkert. Var mycket noga med var du håller planet så det verkligen är i centrum när du väger in den. Tyngdpunkten i längdsled sätter du nogrannt in på den föreslagna i manualen med tom tank. Efter det kan du laborera i små steg för att hitta the sweet spot för din typ av flygning En framtung modell flyger inget trevligt o klipper otrevligt vid mer avancerade lågfartsmanövrar eller kraftiga stigningar. Den laterala balanseringen märker du tydligt när du stallar modellen vid tex 3D flygning. Modellen klipper åt det håll den är tung när farten tar slut. Oftast går den åt vänster om planet är exakt balanserat, detta pga motor/proppeller riktning. Vet ej vilken motor du har men en 13x4W ger mer statiskt dragkraft men 13x6 mer fart. Har du en 82:a kan du köra en 14x4W eller 14x6 om du kör 15% nitro o har en lätt byggd modell.

  18. #18

    Standard

    Oj såg att du hade en 56a i videon, då bör du nog stanna vid 13x4w eller köpa en motor av mig med betydligt mer pulver YS 63

  19. #19

    Standard

    Vi får se hur det funkar, jag har inte hunnit testa planet något mer än.
    Men jag satte dit lite bly på insidan av vingen innan jag lappade ihop den.
    13X6 är i överkant utan tvekan, men jag hoppas på att vridet skall räcka till på låga varv och ge ett mer linjärt register (i dragkraft).
    Det spelar ingen roll om planet inte går fortare, jag vill kunna stanna/stalla planet genom att slå av helt på gasen, det går inte nu.
    Skulle 13X6 bli på tok för mycket så får jag testa en 12X6 istället, tur att dom är förhållandevis billiga snurrorna.

    Jag kör för närvarande på 15% nitro och 20% olja (11% ricin), det blir nog att jag går ner 1-2% i olja sen till runt 18% (med 4-5% ricin). Jag är fullt medveten om att det är mycket mer ricinolja än vad som kanske rekommenderas, men tanken är att riva motorn efter 1 galon och ta bort sot etc. Det blir kanske lite mer jobb än vad många vill lägga ner (eller rent av behövs), men jag hoppas på att det extra sölet/jobbet kommer betala sig i det långa loppet.

    Jo YS är fina motorer, jag håller med dig! Men Saito 56:an är i överkant till det här planet ändå, håller jag planet lodrätt blir det viktlöst vid runt 1/3 gaspådrag. Sen är ljudet från en Saito något speciellt, jag känner mig som en ny-kär tonåring när den lufsar på tomgång!

    (Jag minns inte vikten exakt på grammet nu, men det ligger på ca1930 gram. Skulle gå att få ner en del då jag använt Std-servon till allt)

    Tackar för tipsen!

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    20 gram är ganska mycket. Klart att du ska balancera planet latteralt! Det är nödvändigt om du vill ha en perfekt flygande maskin.
    Det är sånt här nybörjarna lätt glömmer bort att göra...

    Vanligtvis lägger man lite bly vid vingspetsen och håller så ett finger baktill på planet och ett framtill under motoraxeln/spinnern. I det läget ska planet hänga jämnt utan att droppa en vinge.

    Bästa tyngpunktsläge får man sedan pröva sig framt till. Man börjar med tillverkarens rekommendationer och flyttar sedan acc, servon och mottagare aningen bakåt tills man får sitt flygplan att flyga perfekt.
    När man så funnit bästa tyngdpunktsläget så tar man bort plasten (eller borrar hål i vingen och limmar in blyvikten) och limmar in blyvikten och klär sedan över hålet.
    Senast redigerat av jaka den 2011-01-17 klockan 19:28.

Liknande ämnen

  1. Behöver lite tips om "skrivbordstrim" av Sbach/ 30CC
    Av Flygsmurfen i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 20:45
  2. lite hjälp å tips kring fpv sökes
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 12:31
  3. Lite funderingar kring FPV
    Av nestergaard i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 08:06
  4. Datorkunniga behöver lite hjälp/tips!
    Av Krille i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •